(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v březnu rostl o 0,4%
Sezónně očištěné tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel se snížily v březnu reálně meziměsíčně o 0,4 %. Shodný růst o 5,2 % zaznamenaly (při stejném počtu pracovních dní v březnu 2014 i 2013) meziročně očištěné i neočištěné tržby. K meziročnímu růstu tržeb přispěl více motoristický segment než samotný maloobchod (viz tabulka č. 2). Vývoj tržeb byl částečně ovlivněn i nižší loňskou srovnávací základnou v některých sortimentních skupinách prodejen.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby klesly reálně meziměsíčně o 0,1 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní vzrostly o 1,3 %, shodně jako bez očištění. Meziročně neočištěné tržby za prodej nepotravinářského zboží se zvýšily o 7,6 %, za pohonné hmoty stagnovaly a za potraviny klesly o 5,5 %. Tržby za potraviny v březnu byly částečně ovlivněny i posunem velikonočních nákupů, které se loni realizovaly v březnu, letos až v dubnu.
Pokračoval vyšší růst tržeb internetových a zásilkových obchodů (o 18,2 %). Zvýšení tržeb zaznamenala většina hlavních sortimentních skupin prodejen nepotravinářského zboží - zboží pro domácnost (o 14,1 %), výrobků pro kulturu, sport a rekreaci (o 13,3 %), oděvů a obuvi (o 11,7 %) a počítačového a komunikačního zařízení (o 10,2 %). Naopak klesly tržby za prodej potravin ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách (o 8,8 %, resp. o 5,3 %) a farmaceutického a zdravotnického zboží (o 7,1 %).
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 100,3 %. Ke zvýšení cen došlo zejména v prodejnách oděvů a obuvi, potravin a farmaceutického a zdravotnického zboží, naopak ceny se nejvýrazněji snížily v prodejnách počítačového a komunikačního zařízení a výrobků pro domácnost.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Za celé 1. čtvrtletí 2014 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu zvýšily reálně meziročně o 6,5 % (při stejném počtu pracovních dní v 1. čtvrtletí 2014 i 2013), v tom v motoristickém segmentu o 17,3 % a v samotném maloobchodě (včetně prodeje pohonných hmot) o 2,0 %. Tržby za nepotravinářské zboží se zvýšily o 5,2 % a za pohonné hmoty o 0,4 %, za potraviny se naopak snížily o 1,2 %.
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz