Citrusů v americké Floridě znatelně ubývá
Nejaktivnější
futures kontrakt na pomerančový koncentrát na burze ICE Futures U.S. postihla
nejdelší růstová rallye za poslední 4 měsíce poté, co se vyrojily spekulace,
podle kterých nákaza znatelně snižuje produkci citrusů v oblasti americké
Floridy. Ta je po Brazílii druhým největším pěstitelem pomerančů na světě.
Podle
odhadu amerického ministerstva zemědělství z 8.listopadu klesne produkce
pomerančů v marketingové sezóně, jež začala 1.října, o 6,4% na celkových
125 miliónů boxů, tedy nejnižší objem od roku 1990.
Nejaktivnější
futures kontrakty na pomerančový koncentrát od počátku letošního roku posílily
dohromady o 15%, a to kvůli bakteriální nákaze zvané zelenání citrusů. Nakažené
plody přichází o důležité živiny, citrusy ztrácejí na objemu a následuje
předčasné opadání.
Zelenání
citrusů bylo objeveno ve všech 32 okresech americké Floridy, kde jsou pomeranče
komerčně pěstovány. Již v minulém roce snížilo americké ministerstvo
zemědělství svůj říjnový odhad produkce pro letošní rok o 13% poté, co
neobvyklé sucho zvýšilo šance napadení citrusů zmíněnou nákazou.
Dle mnohých
pěstitelů je situace vážná. Původní odhady poukazující zprvu na možnost úbytku
produkce vzaly za své a poslední čísla amerického ministerstva zemědělství
mnohé překvapily. Není také vyloučeno, že se produkce citrusů na Floridě oproti
poslednímu odhadu 125 miliónů boxů dále nesníží.
Lednový
futures na pomerančový koncentrát posílil v průběhu středečního dne na
burze ICE Futures U.S. o 1,1% na 135,35 centů za libru. Jednalo se o šesté po
sobě jdoucí posílení ceny koncentrátu a nejdelší rallye od 9.července.
V průběhu dne džus posílil až na 137 centů, nejvyšší úroveň od letošního
16.září.
Zprávy o
ztrátách na produkci navíc přicházejí ve chvíli, kdy zásoby v zařízeních
monitorovaných burzou ICE Futures U.S. ke včerejšímu dni klesly na 11,75
miliónů liber. Přitom ve stejném období loňského roku dosahovaly 28,95 miliónů
liber.
Rallye cen
futures kontaktů by mohla zvýšit výrobní náklady pro společnosti jako Purchase,
PepsiCo Inc. (výrobce nápoje Tropicana) a v americké Atlantě se
nacházející společnosti Coca-Cola Co. prodávající tzv. Minute Maid.
Posledně
zmíněné představuje produktovou řadu nápojů, nejprve spojených
s limonádou, či pomerančovým džusem, která se následně rozšířila do
nealkoholických nápojů mnoha druhů. V centrální Evropě se Minute Maid
prodává pod rozšířenou značkou Cappy.
Minute Maid
byla první společností, jež trhu představila koncentrovaný pomerančový džus,
jehož forma společnosti dovolila distribuovat jej napříč Spojenými státy a podávat jej čerstvý po celý rok.
Historie
sahá až do roku 1945, kdy National Research Corporation v americkém Bostonu
vyvinula metodu, kterou se jí podařilo koncentrovat pomerančovou šťávu do
prášku. Původně byla metoda vyvinuta pro dehydrataci zdravotnického materiálu
pro americkou armádu.
Následně
bylo přijato rozhodnutí, že namísto toho, aby společnost prodávala široké
veřejnosti výsledný prášek, bude v rámci modifikace procesu vyvinuta nová
forma, v současnosti známá jako zmražený pomerančový koncentrát.
Naši zkušení makléři se na kapitálových trzích pohybují již mnoho let a dokáží poradit i ve složité situaci. Přistupujeme ke každému klientovi individuálně, ať již se jedná o začínajícího investora a tradera nebo o zkušeného burzovního profesionála.
Jsme vždy připraveni Vám poradit s implementací konkrétních obchodních strategií, kterým důvěřujeme a které mají svou historii. Tam kde ostatní utíkají z boje, my vidíme příležitost.
Pro více informací navštivte www.hbpartners.cz
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz