Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  08.10.2013 18:28:27

Ševcovský management aneb skryté poklady šéfa T. Bati

 

Ralph Waldo Emerson, americký filosof, řekl: „Potřebujeme v životě šéfa, který z nás dokáže udělat to, čím chceme být.“ Vidím kolem sebe mnoho lidí. Mám za to, že jen málo z nich je takovým člověkem, jakým skutečně chtějí být. Věřím, že 99% lidí má na víc, než co „předvádějí“. Vysvětlení je jednoduché. Nám všem chybí především kázeň, odhodlání – nebo-li dostatečně hluboké motivy – a vnitřní síla, abychom dokázali vztyčit hlavu a rozhodli se sami za sebe, že svými silami, svým nasazením, sebekázní a spoluprací s ostatními se minimálně pokusíme dosáhnout toho, čeho chceme dosáhnout. Většina lidí se spokojí s tím, co jim život přináší a postupně vcelku konformně (nikoliv explicitně) přijmou i to, co se jim nelíbí. Mám za to, že takový typ člověka nemůže být ve skutečnosti šťastný a bohatý, ač se tak z vnějšího pohledu může zdát. Schopnosti mnohých čekají pouze na probuzení a rozvíjení. Skutečný šéf dokáže odkrývat v lidech to nejlepší a pomáhá jim být lepšími lidmi, zároveň dokáže skloubit zájmy své, potažmo své firmy a zájmy zaměstnanců. V tom vidím skutečnou hodnotu člověka ve vůdčím postavení. Dobrým příkladem skutečného šéfa nám může být T. Baťa, zakladatel stejnojmenné firmy. V čem byl tak výjimečný?

 

1. zaměření na výsledky a odměna za výsledky

 

Ač byli ve firmě T. Bati zaměstnanci, kteří pobírali jasně stanovenou mzdu, velká část zaměstnanců – zejména ti na klíčových pozicích a ti, kteří mohli bezprostředně ovlivnit svou činností výsledky (např. obchodníci, mistři dílen apod.) – pobírali velkou část své odměny ve formě provize. Baťa rozlišoval individuální úkolovou mzdu, kolektivní úkolovou mzdu, mzdu s podílem na zisku a ztrátě a konečně pevně danou mzdu pro režijní zaměstnance. Provázanost mezi osobní odpovědností a výdělkem byla enormní.

 

2. hledání cest, jak zlepšit – cokoliv

 

Počátkem 20. století nebyla myšlenka samosprávy dílen něčím zcela novým a převratným. Baťa hledáním a zkoumáním různých způsobů řízení firmy zjistil, že v Evropě existuje několik firem, které používají model řízení firmy, který sám později inovoval a který se proslavil jako onen princip samosprávy dílen nebo chcete-li jinými slovy jako firmička ve firmě. Na tomto příkladu, stejně jako na jeho roční pracovní cestě do USA, kdy jako dělník manuálně pracoval v továrnách za oceánem, aby získal nové zkušenosti již coby majitel podniku v ČR, lze názorně demonstrovat jeho oddanost neustálému zlepšování a ochotě učit se.

 

3. důraz na vzdělávání a poučná hesla

 

Baťa kladl důraz především na praktické vzdělávání. Opět jeden příklad za všechny. Učni již ve svých 14ti či 15ti letech měli jasně vymezený čas na teoretické studium i na praktické osvojování si znalostí v továrně. Jiným příkladem byla např. organizace s názvem „Tomášov“, která měla za úkol vychovávat budoucí lídry podniku. Co se hesel týče, byly užívány jako koncentrovaná forma výchovy a byly vidět všude… u vstupní brány, na nástěnkách, na zemi, na schodech, na zdech, na strojích i na komínech – nešlo před nimi uniknout, ať už jste se podívali před sebe, za sebe, pod či nad sebe. Nejznámější z nich byla: Náš zákazník – náš pán!, Služba veřejnosti, Práce šlechtí člověka, Zahálka – matka hříchu, Buďme věřiteli a ne dlužníky…

 

4. zdravý selský rozum

 

Většina řešení problémů ve firmě Baťa měla ráz ryze praktického uvažování. Když Baťa viděl, jak se v jednom oddělení jeho vedoucí trápí se špatnou výkonností, šel se na chvíli podívat do operativy tohoto úseku a pak si zavolal daného šéfa, kterému sdělil něco v tomto smyslu: „Velmi jste si oblíbil ve vašem oddělení člověka, který je sympatický, dokáže si získat svou komunikací pozornost i přátele, bohužel svou práci odvádí nekvalitně a lajdácky. Když to ostatní vidí, i to, jak velkou pozornost tomuto člověku věnujete, jsou demotivovaní a odráží se to také na jejich přístupu k práci. Jděte za tímto člověkem, a řekněte mu, že již nebude mít více vaši přízeň, dokud nezmění svůj postoj k práci a své výsledky.“ Kolik manažerů i dnes věnuje pozornost falešným a úlisným přitakávačům, jejichž přínos pro firmu se blíží nule…

 

5. morální hodnoty a charakter

 

Začteme-li se do životopisu Bati, pak zjistíme, že jeho hodnoty se v dnešní době moc nenosí. Ať už jde o etiku, přímost, pracovitost, vytrvalost, odhodlání či o pravdomluvnost, zodpovědnost a ochotu sloužit druhým. I ve své době musel vyčnívat a být pro mnoho lidí bláznem. O co víc by vyčníval takový člověk dnes, kdy kolem sebe vidíme tolik korupce, falešných manévrů, lenosti, změkčilosti, lži a neochoty nést plnou zodpovědnost nejen za sebe, ale i za druhé kolem nás. O službě druhým ani nemluvě, vládne nám sobectví a egoismus.

 

6. oddanost práci a „službě věřejnosti“

 

Svým způsobem můžeme říct, že Baťa našel své „vykoupení“ v práci, jejíž užitek až s fanatickým postojem směřoval k lidem. Není tolik známý fakt, že již coby osmnáctiletý mladík v podstatě zkrachoval, když se svým bratrem po roce podnikání zanechali spoustu nesplacených směnek. Baťa vnímal tuto situaci jako morální smrt, pokud by měl jít do konkurzu, proto byl ochoten platit vlastní krví, aby se z dluhů dostal. Jeho pracovní nasazení bylo enormní a brzo si ho práce podmanila natolik, že v ní našel opravdové zalíbení. Jeho vztah k práci charakterizují mj. i další hesla typu: Práce – mravní nutnost, Práce – milenka apod. Nicméně hluboký vhled a smysl jeho práci dával fakt, že ji plně soustředil k dobru a prospěšnosti lidem. Tím byl proslulý – jak úzkoprse a důsledně dbal na to, aby se prací sloužilo druhým.

 

7. osobní příklad, kázeň a sebedisciplína

 

Neexistovalo u Bati nic takového, jako zavřené dveře a vyčlenění se od lidí. Naopak, byl neustále s lidmi, cokoliv šlo, řešil hned a na konkrétním pracovním místě. Lidé ho viděli neustále mezi sebou, vědomě i podvědomě vstřebávali jeho postoje, přístupy, řešení situací. Viděli jeho kázeň a sebedisciplínu. Znali jeho myšlenky a vizi. Baťa hořel a zapaloval.

 

Nemusíte patřit mezi fanoušky Bati, abyste se jím nechali inspirovat nejen pro manažerskou praxi. Věci, které budoucnost teprve objevovala pod různými pojmy jako kaizen, 5S, firemní vzdělávání, motivace zaměstnanců, péče o zaměstnance, leadership apod. ve firmě Baťa již dávno fungovaly, byť nebyly pojmenovány stejně. V těchto dnech shodou okolnosti vychází nové vydání knihy „Úvahy a projevy“ od T. Bati, která velice výstižně vystihuje selský ševcovský management a poklady v něm ukryté.

 

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. V roce 2013 vydal knihu o obchodování: Prodej, dřina nebo hra – více na: www.grada.cz Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

26.03.2024  5 důvodů, proč by měl e-shop outsourcovat logistiku Michal Petrák (Comgate)
17.03.2024  Jak proměnit svůj relax s golfovou holí v nejlepší investici roku? Exkluzivní... Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
02.03.2024  Proč je dovolená na Maledivách skvělou investicí do vašeho zdraví a pohody Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688