Commerzbank - (ne)čekaná příležitost
Tato druhá největší německá banka (stavem aktiv v rozvaze) a dokonce retailová banka (s 15 miliony klienty), patří mezi nejvíce krizí postižené finanční instituce v Evropě. Akcie společnosti klesly od května 2007 skoro o 95%, kdy přebíral kormidlo přední evropské banky posléze mnohými kritizovaný CEO Martin Blesing. Jedním z důvodů byla finanční krize a expozice světových bank vůči finančnímu systému jako celku. Důvodem, proč Commerzbank utrpěla „daleko“ vetší ránu než někteří její vrstevníci (Deutsche Bank klesla ve stejném období o 53% a francouzská Societe Generale o 55%), je špatné načasování některých akvizic právě před krizi 2008. Banka sice formálně dokončila převzetí „konkurenční“ Dresdner Bank a v roce 2009 se tak stala největší bankou pro retailovou klientelu, ale zároveň to umocnilo problémy, které nastaly ve spojení s globální krizí a podstatně navýšily záchranný balíček německého státu.
Větší chybou se ale ukázalo rozhodnutí akvizice Eurohypo v roce 2005. Tato banka, která byla zřízena Deutsche Bank, Commerzbank a Dresdner Bank, za účelem převzetí nemovitostního portfolia všech tří zmíněných bank, se specializuje výlučně na nemovitostní sektor a finanční operace s ním spojené. V průběhu let vyšlo najevo, že právě Commerzbank je na Eurohypo více závislá než zbylé dvě banky, kdy podíl na zisku Commerzbank ze strany Eurohypo překračoval 40%. Zlom nastal v okamžiku, kdy měla Eurohypo vstoupit na burzu. Ze strachu o ztrátu nezávislosti, Commerzbank odkoupila podíly od Deutsche Bank a Dresdner Bank a stala se tak jediným vlastníkem. Extrémně posílená expozice na nemovitostní sektor a bankovnictví ve spojení s globální hypotéční krizí, namíchala téměř smrtelný koktejl. Hořkou pilulku v podobě navyšování kapitálu museli akcionáři Commerzbank spolknout v posledních čtyřech letech celkem pětkrát. Tím se snížil podíl německého státu na 20%, což výrazně snižuje vliv a především eliminuje blokační minoritu, která je 25% a jedná akcie.
Při stávající ceně 8,8 EUR za akcii se nám zdá titul stále podhodnocen. Banka navíc prodala UK divizi Eurohypo a ukazuje lepšící kapitálovou přiměřenost dle Basel III, která činila 10,3% v červenci 2013. Další obrovský potenciál vidíme v retailové základně čítající 15 milionů klientů. Podaří-li se bance transformovat svůj obchodní model retailového bankovnictví, může se značně zlepšit profitabilita ze stávajících 123 mil. EUR. Ve spojení se zlepšujícím se nemovitostním trhem by tak mohla Commerzbank opět dosahovat seriózních výsledků a dlouhodobých zisků.
Autor: Sven Subotič, Člen investičního výboru Charles Bridge Global Macro Fund
Poučení o rizicích
Informace uvedené v této analýze (dále jen "Analýza) jsou pouze informativního a vzdělávacího charakteru a nejsou myšleny jako návrh nebo nabídka ke koupi či prodeji jakéhokoliv investičního nástroje. Rozhodnutí obchodovat s finančními instrumenty je odpovědností každého jednotlivce a jedině on sám nese za svá rozhodnutí plnou odpovědnost. Hodnota finančních instrumentů v čase kolísá a návratnost investice není zaručena. Výsledky minulého období nejsou zárukou výnosů budoucích. Informace a data v Analýze mohou být čerpána z externích zdrojů. Autor neodpovídá a neručí za aktuálnost, úplnost, zákonnost, včasnost či správnost veškerých informací, dat a prohlášení.
Tyto zprávy pro vás vytváří server Proinvestory.cz
ve spolupráci se serverem SILVERUM.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz