Hrozí zánik železnice v regionech? Kalousek chce škrtat v dopravě
Místo těchto dotací by kraje měly dostávat výnosy z rozpočtového určení daní ve výši 2,05 miliardy korun ročně. Regiony touto změnou by ovšem přišly o částku ve výši 600 milionů korun. "Jde o dohodu nejvyššího vedení," řekl Mediafaxu mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Pokud příslušný zákon projde legislativním procesem, mohl by platit už od příštího roku.
V krajích, které vedou sociální demokraté, ovšem záměr vyvolal zásadní nesouhlas, a to ze tří důvodů. Snížení dotace by mohlo ohrozit dopravní obslužnost, výrazným způsobem by se rušily vlakové spoje.
"Pokud by výše peněz závisela na výnosech z rozpočtového určení daní a státu se daně nedaří vybírat, není zajištěný v dalších letech ani tento objem," řekl Mediafaxu stínový ministr dopravy a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec (ČSSD). Třetím důvodem jsou pak již podepsané smlouvy. Ty kraje podepsaly s přepravci na deset let a vyprší v roce 2021.
Pokud by například Plzeňský kraj přišel o svou část dotací ze zmíněných 600 milionů korun, chybělo by mu několik desítek milionů korun. Vývoj by šel podle hejtmana dvěma směry. Buď by se podařilo vypovědět smlouvy s dopravci a snížit v čistém přepočtu počet spojů o tři až čtyři procenta. Pokud by se smlouvy nepodařilo vypovědět, hrozilo by, že se zruší kolem osmi procent spojů, dodává Chovanec.
S názorem hejtmanů souhlasí i předseda odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša. Financovat dopravu způsobem, jak navrhuje ministr Kalousek je podle něj nesmysl a nelze v tom případě uzavřít dlouhodobé smlouvy. "Vytváří se tlak na kraje, aby si dopravu financovaly také z jiných zdrojů," řekl. Pokud by se měly konat protesty, muselo by to být hodně rychlé vzhledem k tomu, že v září už musejí být hotové plány dopravy na další rok.
Snížení přidělených peněz by mělo dopady i do jiných rezortů upozorňují hejtmani. Zvýší se silniční doprava a to bude mít dopad na životní prostředí," uvádějí.
Ministerstvo financí navíc požádalo, aby materiál nemusel procházet standardním připomínkovým řízením, vyjádřit se k němu bude moci pouze ministerstvo dopravy, asociace krajů, hlavní město Praha, Sdružení místních samospráv a Svaz měst a obcí.
Stát již od července plánuje omezit dálkovou železniční dopravu, zruší desítky spojů.
Naposledy, když ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) nechtěl respektovat memorandum a plánoval snížit finanční prostředky na chod železnice, zvedla se vlna odporu, zejména mezi železničními odbory, které vyhrožovaly stávkou.
Memorandum, pod které podepsala úřednická vláda premiéra Jana Fischerova, stanovilo, že v roce 2010 půjde navíc pro České dráhy 2,65 miliardy korun. Částka se bude postupně zvyšovat o inflaci až do roku 2019.
Ministerstvo financí volá po úsporách a spravedlivějším řešením, to by podle jeho názoru měla přinést avizovaná změna.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Z domova:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz