Super-kredity pro automobilky by mohly vyřešit snížení emisí oxidu uhličitého
Většina lidí už asi slyšela o emisních povolenkách, na základě kterých mohou státy produkovat určité množství skleníkových plynů. Něco podobného si nyní evropští zákonodárci vymysleli také na jednotlivé automobilky. Pětinu všech emisí oxidu uhličitého v Evropské unii totiž pochází právě z automobilové dopravy.
Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu tak na konci minulého měsíce schválil návrh, který by měl pomoci dosáhnout snížení emisí z osobních aut, a to konkrétně na 95 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr do roku 2020.
Nový systém by měl být přitom postavený na pobídkách pro výrobce, aby vyráběli automobily vypouštějící méně emisí. Pokud se jim to podaří a budou vyrábět auta vypouštějící dokonce méně emisí, než je požadovaný limit, budou moci do roku 2020 sbírat takzvané super-kredit".
A k čemu jsou dobré?
Automobilky je budou moci využít v obdobích, kdy se jim nepodaří dostat pod požadovaný limit. Jinak by totiž musely za každý nadlimitní gram emisí na kilometr platit velké peníze.
Neznamená to přitom, že aby automobilky musely vyrábět pouze nízkoemisní auta. Pro zhodnocení plnění emisních limitů se totiž započítávají všechny osobní automobily vyrobené jedním výrobcem. Emise modelů, které jsou k životnímu prostředí méně šetrné, tak výrobci mohou vykompenzovat modely s nižšími emisemi.
Na vytoužený limit 95 g/km přitom nemusí dosáhnout ihned. V současné době totiž platí limit 160 g/km, od roku 2015 to ale bude 130 g/km, a od roku 2020 by měly emise oxidu uhličitého z automobilů klesnout na 95 g/km. Plánem je, aby se do roku 2050 emise oxidu uhličitého z automobilové dopravy snížily na polovinu.
Novinku by podle EU mohli ocenit i obyčejní řidiči, provoz šetrných automobilů je totiž levnější. "Závazné emisní normy pro výrobce automobilů mají obrovský dopad na pracovní místa po celé Evropě. Auta budou ještě úspornější a to sníží i provozní náklady pro spotřebitele," popsal autor parlamentní zprávy, německý lidovec Thomas Ulmer. Ten také nyní povede vyjednávání s ministry členských zemí o zavedení této novinky. Plénum Evropského parlamentu by o konečném návrhu pak mělo hlasovat letos v červenci.
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz