V čem spočívá skutečná hodnota manažerů?
Pracovníci klienta měli možná
vůbec poprvé příležitost (na půdě firemních prostor) ze sebe dostat všechny
křivdy, nesmyslná opatření a mocenský útlak, jež v minulosti zažili – a zažívají
dodnes. Klíčovým problémem pak byl fakt, že vedení společnosti autoritativně
spoléhalo na to, že zaměstnanci si zde vydělají víc peněz, než široko daleko.
Při vysoké míře nezaměstnanosti obecně v dnešní době, a konkrétně v daném
kraji, to znamenalo, že lidé prostě jen měli „držet hubu a krok“, dělat, co se
po nich chce… a nestěžovat si, vždyť mohou být rádi za to, kolik si vydělají.
Jeden zaměstnanec to vyjádřil slovy: „Chovají se k nám jak ke kusu hadru.“
Tuto situaci jsem zažil již mnohokrát, zejména u menších a středních firem
vlastněných českými podnikateli. Často se obrázek opakuje: „Můžeš být rád, že máš
práci a mzdu. Pokud se ti to nelíbí, můžeš jít klidně jinam.“ Paradoxem je, že takovýto
přístup k lidem nemůže končit jinak, než totálně negativní atmosférou ve
firmě (něco, co pak má řešit externí konzultant). Negativní atmosféra ve firmě má
samozřejmě přímý vliv na výkonnost a výsledky firmy – tím pádem majitel, resp.
management ve finále vždy škodí nejvíce sám sobě. Protože výsledky a výkonnost
je to, co v konečném důsledku chce každý podnikatel a manažer.
Zajímavá
byla následně o víkendu diskuze s mým švagrem, který dlouhodobě odsuzuje kapitalismus
a jeho princip „volné ruky trhu“. On, coby vysokoškolský intelektuál, viděl
situaci naprosto jednoznačně. Černé duše kapitalistů utlačují prostý lid. Situace
však není tak jednoduchá, jak by se z jeho pohledu mohlo zdát. Ponechme
stranou neetické podnikání, což není v pravém slova smyslu podnikání, ale
zlodějina. Chci se soustředit na skutečné podnikatele. Bavme se o slušných
podnikatelích, kteří chtějí podnikat eticky a korektně. V takovém případě
zjistíme, že v dnešním globálně provázaném podnikatelském prostředí, kde
konkurence číhá nejen za každým rohem, ale dnes už číhá i na opačné straně
polokoule, je konkurence tak obrovská a tlak na přežití je tak silný, že mnozí
podnikatelé a manažeři pod tíhou tohoto tlaku „kolabují“. Jsou přetíženi, musí
řešit spousty úkolů a činností, aby firma přežila. Jinými slovy, skuteční
podnikatelé a opravdoví manažeři nasazují své životy (co jiného je pracovat s plnou
tíhou zodpovědnosti za lidi, úvěry, peníze jiných, závazky vůči dodavatelům i
odběratelům 12 i více hodin denně ), a pak se setkají s někým (zaměstnanec),
kdo vidí problém práce často pouze do výše své mzdy.
Abychom si správně rozuměli. Nezastávám
se ani podnikatelů (ač jím sám jsem), ani zaměstnanců. Rád bych, aby vítězil zdravý selský rozum. Spoustu byznysmenů je
opravdu černými kapitalistickými dušemi, z lidí chtějí sedřít kůži, na úkor
nelidských podmínek a na lidských „zádech“ zbohatnou. Zrovna tak je ale spousta
podnikatelů a manažerů, kteří se snaží, ale prostě už jsou v koncích, tlak
je silný, pracovní nároky obrovské, konkurence opravdu na každém rohu i na
každém místě zeměkoule... a zkrátka už neví kudy kam. A do toho se ještě mají dohadovat
se zaměstnanci, s odbory… Přetížený člověk se chová nestandardně, to vám
poví každý psycholog. A reakce mnohých „slabých“ podnikatelů a manažerů je pak
často již v úrovni rezignace: „Máš práci a mzdu, a pokud se ti to nelíbí,
tak si jdi.“ Abych doplnil výše načatou úvahu o kapitalistech – zrovna tak
jsou, byli a budou mezi námi byznysmeni a manažeři, kteří se naučili „ve své
profesi chodit“, zvládat všechny nároky dané pozice se vším všudy. Tlak
vnímají, pod presem jsou opravdu neskutečným, ale přesto (snad díky vlohám a
určitě i díky každodennímu tréninku) dokážou se svými zaměstnanci vycházet, ač
sami přetíženi. Najdou si prostor s nimi vést dialog, objasňovat jim účel
svých opatření, vytrvale a trpělivě je přesvědčují o svém pohledu, získávají si
je pro svůj názor, a v konečném důsledku je i vychovávají k žádoucím pracovním
návykům. Nikoliv silou moci (z pozice vyššího postu v organizační struktuře)
či peněz, ale silou myšlenky a osobnosti. Dokážou s lidmi vést něco, čemu
já říkám „psychologické pohovory“ (viz. náš manažerský kurz), aby lidem přibližovali a objasňovali svá
rozhodnutí, získávali si je pro svou vizi… a v konečném důsledku, aby si
zaměstnance získali opravdu coby osobnost, za kterou chtějí lidé jít, které
důvěřují.
To vše výše načrtnuté je pouhá
zkratka toho, co je nutné pro dobře fungující společnost, kde jsou opravdu spokojení
jak zákazníci, tak zaměstnanci, tak manažeři a majitelé. Nicméně mě to vede k jednoduché
úvaze: "Kde je skutečná hodnota dobrých manažerů?" Na rozdíl od svého švagra jsem
přesvědčen o správnosti a konstruktivním významu přiměřeného tlaku na výkonnost
a rozhodně jako šéf chci výsledky. Ale v porovnání s postoji a
chováním managementu mého klienta, jehož situaci jsem načrtnul výše, chci také
vytvářet takovou atmosféru ve firmě, aby lidé vnímali ze styku se mnou lidskou
důstojnost, vlastní neopakovatelnost a hodnotu. (1) Výkonnost a výsledky (úzce
souvisí se spokojeností zákazníků), (2) výdělek zaměstnanců, (3) zaměstnancem vnímání
vlastní důstojnosti a hodnota – umět se postarat o tyto tři
veličiny, v tom spočívá skutečná hodnota manažera, resp. podnikatele. A
pokud toto manažer či podnikatel dovede, nemyslím si, že bychom mu měli závidět
ona světská pozlátka jako je značka auta, ve kterém jezdí, dům, ve kterém bydlí
či výši výdělku. Naopak, myslím si, že bychom si měli přát co nejvíce takových
lidí. Protože pak se bude mít lépe stále více lidí, budou finance na mnoho
(i) veřejných oblastí, i na to školství, ve kterém pracuje můj švagr.
Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz), provozovatel specializovaného webu www.restrukturalizace.cz a marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.
10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.
Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz