M. Mobius: Na cestách v Indii
Svou poslední cestu do Indie jsem podniknul v době oslav
svátku Navratri, jenž vrcholil dnem Dussehra, symbolem vítězství dobra nad zlem
v podobě Pána Rama zabíjejícího krále démonů Ravanu. Sváteční čas začíná
svátkem Navratri a pokračuje několik týdnů až do slavnosti Diwali.
Já
a můj tým jsme měli to privilegium, že jsme se v Dillí mohli zúčastnit jedné z
mnoha oslav svátku Dussehra, jež se odehrávaly po celé zemi. Je to událost,
které se účastní i mnohé významné osobnosti. I přestože hemžící se davy
působily chaotickým dojmem, vládla zde slavnostní atmosféra. Místní prodavači
nabízeli speciality jako „válečkovou zmrzlinu“, která se připravuje
překapáváním zmrzlinové směsi přes ručně ovládaný válec naplněný ledem a solí.
K dostání zde byl také iroomali roti chleba (kapesníkový chleba), který se
připravuje rozválením kuličky těsta, která se následně vyhodí do vzduchu, aby
se pak natáhla na tloušťku kapesníku a pekla v rozehřáté peci.
Na místě oslav se nacházely tři desetimetrové figuríny
ze dřeva a papíru zpodobňující Ravanu a jeho dva příbuzné s červenýma svítícíma
očima. Ve vhodný okamžik byly hodnostářům předány bohatě zdobené luky a šípy,
se kterými hodnostáři stříleli na tyto figuríny, které byly v samém závěru
ještě velkolepě zapáleny. Celá ceremonie se opakovala jak po celém Dillí, tak
po ostatních historických městech. Podle mne bylo nejpozoruhodnějším aspektem
celé slavnosti to, že ačkoliv vchody hlídla ochranka, prostory okolo pódia
zůstaly téměř nestřeženy.
Automobilový průmysl v Indii
Jak jsme cestovali mezi různými oslavami a setkáními mezi Bombají, Puné a Bengalúru (dříve Bangalore), uvědomili jsme si rostoucí problém dopravní krize, způsobené především migrací venkovského obyvatelstva do měst.
Čtěte články o investování na http://www.penizenavic.cz/clanky/2012-draghiho-rok
Indie je zřejmě na nejlepší cestě k tomu, aby se stala
důležitým automobilovým trhem. Roční prodeje osobních a nákladních automobilů
nyní v Indii dosahují třetinové hodnoty v porovnání s USA s 15 miliony
prodaných automobilů. Ovšem na rozdíl od USA, v Indii tempo růstu prodeje
automobilů rychle roste. Celkový počet registrovaných motorových vozidel
dosahoval v Indii 100 milionů kusů, přičemž spotřební vozidla (osobní auta,
motocykly a skútry) byla zastoupena 75 %. Aby Indie dosahovala stejného
počtu registrovaných vozidel na obyvatele jako USA, musel by počet
registrovaných vozidel činit 970 milionů kusů. Automobilový průmysl v Indii má
podle mě zřejmý potenciál růstu.
Spíše motorku než automobil
V případě Indie hrají největší roli jednostopá vozidla
(motocykly a motorové skútry) s ročními prodeji okolo 14 milionů kusů, spolu s
asi půl milionem známých tříkolových rikš, jež v Indii plní roli otevřených
taxíků. Stávající infrastruktura v Indii již dnes praská ve švech. V Indii
existuje sice 5 milionů kilometrů silnic, pouze zlomek z nich však tvoří
národní, státní či dostatečně kvalitní městské silnice.
Pro získání jasnějšího obrázku v Indii jsme navštívili
jednu velkou firmu vyrábějící automobily, která produkuje jak osobní, tak
nákladní automobily. Výroba jednoho z jejich populárních vozidel nižší třídy
dosud činila asi 9 000 ks měsíčně. Byl jsem překvapen, když jsem se od jednoho
člena vedení dozvěděl, že velká část jejich zisků pocházela z nedávno
akvizovaných zahraničních značek. Toto je důkaz trendu, jehož jsme mohli být v
uplynulých několika letech svědky, že mnoho firem z rozvíjejících se zemí
akvizovaly značky z vyspělých trhů, nebo s těmito značkami zakládaly společné
podniky.
Abych získal přehled i o indickém trhu se skútry a motocykly, navštívil jsem se svým týmem i výrobce specializujícího se právě na tento segment trhu. Roční prodeje budily dojem, ať již se jednalo o ty na domácím trhu, sousedních zemí či dokonce v Africe. Tato společnost také vyráběla rikši používané jako taxi po celé Asii. Jeden ze synů zakladatele této společnosti nám během návštěvy u něj v kanceláři a vývojovém centru sdělil, že se tato společnost soustředí zejména na energeticky efektivní a místo šetřící dopravní prostředky.
Čtěte články o investování na http://www.penizenavic.cz/clanky/2012-draghiho-rok
Historicky soupeřily indické značky o místo na slunci
s výrobci z Japonska, této společnosti se však dařilo i v minulosti. Dle vedení
této společnosti existují dva důvody, proč lidé upřednostňují motorku před
autem či jiným dopravním prostředkem. Jsou jimi dojíždění a sport. V Indii také
vznikl trend upřednostňování velkých a rychlejších motocyklů. Důvody jsou
rovněž dva. Řešení problému s dojížděním a nadšení z vlastnictví této motorky.
Právě toto byly důvody, proč se tato společnost rozhodla uvést na trh produkty
pod prémiovou značkou.
Z našich cest je mi jasné, že Indie má před sebou zajímavou budoucnost a investiční potenciál ve vývoji infrastruktury a dopravy.
© Copyright 2012 Franklin Templeton Investments. All
rights reserved.
Článek byl převzat a přeložen s laskavým svolením společnosti Franklin
Templeton Investments z blogu Marka
Mobiuse http://mobius.blog.franklintempleton.com/2013/01/09/on-the-road-in-india/
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz