(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v prosinci rostl o 1,3%, meziročně však poklesl o 0,4%
Za celý rok 2012 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu snížily reálně meziročně o 1,1 %.
Po očištění o sezónní vlivy se tržby v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel v prosinci reálně meziměsíčně zvýšily o 1,3 %. Meziročně se tržby očištěné o vliv počtu pracovních dní snížily o 0,4 % a bez očištění o 5,1 %. Pokles tržeb byl ovlivněn nižším prodejem sortimentů citlivě reagujících na rozdílný počet pracovních dní (v roce 2012 měl prosinec o tři pracovní dny méně než v roce 2011). Nejvýrazněji se nižší počet pracovních dní projevil v prodeji a opravách motorových vozidel.
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 1,5 %. Meziročně po očištění o vliv počtu pracovních dní se snížily o 2,9 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 11,1 %, v tom za opravy o 12,3 % a za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 10,8 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 1,2 % a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 0,5 %. Neočištěné tržby se snížily meziročně o 3,0 %, v tom za potraviny o 3,3 %, za nepotravinářské zboží o 3,0 % a za pohonné hmoty o 1,8 %.
Na poklesu se podílela většina sledovaných sortimentních skupin prodejen, nejvíce prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách (pokles o 7,5 %) a potravin v nespecializovaných prodejnách (pokles o 2,7 %). Rovněž se snížil prodej potravin ve specializovaných prodejnách o 10,7 %, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží o 6,0 % a výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 1,3 %. Po relativně výrazném růstu v předchozích dvou měsících klesl prodej počítačového a komunikačního zařízení o 1,5 %. Tržby rostly pouze za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 6,9 %) a prodejnám oděvů a obuvi (o 6,6 %).
Největší obchodní řetězce s převahou prodeje potravin nedosáhly v běžných cenách tržeb prosince roku 2011, a to zejména výrazným poklesem prodeje nepotravinářského zboží.
Cenový deflátor (CZ-NACE 47) ke stejnému období předcházejícího roku (bez vlivu DPH) činil 99,5 %. V porovnání s listopadem 2012 se snížil o 0,6 p.b. Meziroční růst cen byl zaznamenán u potravin, pohonných hmot, kosmetického a drogistického zboží, naopak u většiny nepotravinářského zboží pokračovalo snižování cen, nejvýrazněji v sortimentu počítačového a komunikačního zařízení.
Vývoj v roce 2012
Za celý rok 2012 se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu (CZ-NACE 45+47) snížily reálně meziročně o 1,1 %, pokles zaznamenal jak motoristický segment, tak samotný maloobchod.
V motoristickém segmentu (CZ-NACE 45) se tržby reálně meziročně snížily o 2,3 %, v tom za opravy o 3,5 % a za prodej motorových vozidel o 2,1 %. Tržby za opravy motorových vozidel zůstaly ve všech čtvrtletích roku 2012 pod úrovní srovnatelného období 2011, za prodej motorových vozidel rostly pouze v 1. čtvrtletí.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) klesly tržby reálně meziročně o 0,5 %, růst byl zaznamenán pouze v prvním čtvrtletí, v srpnu a v říjnu. Pokles prodeje potravin, započatý v květnu 2011, pokračoval i v roce 2012 (za celý rok o 2,5 %). Tržby za pohonné hmoty celoročně klesly o 1,0 %. Prodej nepotravinářského zboží se zvýšil o 0,9 %. Nejvyšší růst zaznamenaly tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 8,2 %). Ve specializovaných prodejnách nejvíce rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení (o 5,8 %) a oděvy a obuv (o 5,6 %), dále za výrobky pro sport, kulturu a rekreaci (o 3,0 %) a farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (o 1,2 %). Naopak méně se prodávaly výrobky převážně pro domácnost (o 1,8 %). Průměrný cenový deflátor za rok 2012 činil 101,0 % a byl nejvíce ovlivněn cenami pohonných hmot a potravin.
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Zdroj: ČSÚ
Související zprávy: Komentáře k maloobchodu - šetrvé Vánoce, hlavní sezóna se nepovedla
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz