TNBiz (TN.cz)
Auto Moto  |  08.01.2013 13:27:33

Odborník z Auto ESA: Jak na přetočený tachometr?

Odhalit při nákupu ojetého vozu přetočený tachometr není nic jednoduchého. Podvodníci, kteří se úpravami počitadel kilometrů živí, mají v zásobě spoustu triků a vůz určený k prodeji umí omladit tak, že laik odhalí podvod jen s obtížemi. Přesto existují vodítka, která vám naznačí, že s údaji o najetých kilometrech není něco v pořádku. Na co se tedy při kontrole vyhlédnutého auta máme zaměřit?

„V první řadě je třeba zkontrolovat, zda identifikátory vozu, tedy čísla VIN, typový štítek a typ a výrobní číslo motoru souhlasí s údaji v technickém průkazu. To je základ. Následuje důkladná kontrola servisní knížky, vnitřního opotřebení vozu a o skutečném stáří automobilu hodně napoví i jízdní vlastnosti,“shrnuje Tomáš Svoboda. „Když narazíte na nějaké nesrovnalosti, nebojte se zavolat do autorizovaného servisu nebo si vůz nechte prověřit v databázi společností, které se ověřováním zabývají,“ radí.
 

Moc málo kilometrů
 

První varování, že vůz může mít přetočené počitadlo kilometrů, můžete zachytit už při pročítání inzerátů. Průměrný vůz najede na českých silnicích zhruba 13 až 15 tisíc kilometrů ročně. U služebních aut je to nepoměrně víc. Když tedy narazíte na deset let starý automobil, který má najeto 40 tisíc kilometrů, je na místě maximální opatrnost.
 

Servisní knížka
 

V servisní knížce by měly být vyplněny všechny údaje i razítka. I tady je ale na místě důkladnější kontrola. Servisní knížky se často upravují a tak v nich občas můžete najít volné listy, které můžou znamenat falešné stránky. Všímejte si, jestli nejsou všechny údaje psané stejnou rukou a jestli máte podezření, nechte si pro porovnání od prodejce ukázat servisní knížky od dalších vozů. Nebojte se zavolat a porovnat údaje uvedené v servisní knížce s tím, co vám podle kódu VIN sdělí autorizovaný servis.
 

Počítadlo kilometrů
 

Jestli někdo manipuloval s mechanickým počítadlem kilometrů, zjistit i kontrolou samotného tachometru. Vyplatí se zkontrolovat, jestli jsou čísla na ukazateli v přesné rovině, zaměřte i na otisky prstů, šmouhy a nečistotu pod sklem přístrojové desky. U digitálních počítadel naznačí neoprávněný zásah do systému občasné poskočení, nebo mírné poblikávání číslic. Některé modely vozů, například Mercedes-Benz, odhalí manipulaci s počítadlem i při běžné diagnostice.
 

Opotřebení výbavy
 

O tom, kolik má vůz skutečně najeto, vypovídá i stupeň opotřebení vnitřku vozu. Zánovní auto, které má najeto nějakých 40 tisíc kilometrů, uvnitř voní plastem, zavazadlový prostor je cítit díky uložení rezervy po gumě.
Výrazně ohmataný volant nebo obroušený věnec znamená, že má vůz najeto nejméně 150 000 až 200 000 kilometrů. Gumové plochy pedálů bývají ubroušené okolo 150 000 km a setřené číslice z hlavice řadicí páky znamenají 200 000 km. Po najetí 200 000 km také často vylézá bílý podklad přepínače blinkrů, stěračů, světel a podobně.
 

Opotřebení odhalí i testovací jízda
 

Při testovací jízdě se zaměřte na hučení ze zadní části vozu. To oznamuje opotřebení ložisek. Ta zadní odcházejí už při najetí 160 tisíc kilometrů. Pokud se hučení ozývá i zpředu, bude mít vůz buď po bouračce, nebo má najeto dost přes 200 000 kilometrů. Pozornost věnujte také poloosám. Jejich životnost by měla být určitě přes 200 000 km. Vyzkoušíte je při jízdě v plném rejdu. Od kol se nesmí ozývat cvakání, což by ukazovalo na nadměrné opotřebení poloos a skutečný stav počítadla nad 200 000 kilometrů.
 

Při pochybnostech jděte za odborníky
 

Pokud máte při výběru vozu jakékoli pochybnosti, je nutné obrátit se na odborníky. Buď na některého z uznávaných automechaniků (stačí se poradit se zkušenými řidiči z okolí), nebo navštivte některý z velkých autobazarů, které nabízejí zákazníkům i možnost profinancování samotného nákupu vozu. Před dohodnutím podmínek mohou jeho mechanici automobil bez problémů odborně zkontrolovat.
 

„Kontrolu vozu před jeho nákupem si mohou objednat motoristé i bez toho, aby si na jeho nákup sjednávali úvěr nebo leasing. Stejně jako my, mají i některé další velké autobazary vlastní servis, který je k dispozici i pro zákazníky,“ vysvětluje Tomáš Svoboda z Auto ESA.
 

Výhodou takové kontroly přímo v autobazaru je, že ji provede mechanik, který má s odhalováním přetočených tachometrů bohaté zkušenosti.
 

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

08.10.2018Auta se stočeným tachometrem nově neprojdou STK Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)



Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688