TNBiz (TN.cz)
Auto Moto  |  02.01.2013 14:48:10

Vybíráte pod stromeček ojetý vůz? Tady jsou zaručené postupy, jak poznat, že není bouraný

Inzertní servery, ale i řada menších autobazarů je plná ojetých vozů po haváriích. Lákají motoristy na nízké ceny a často úspěšně.

Naleštěné karosérie nijak nenaznačují, že by auta byla bouraná a mnoho lidí nemá chuť pídit se na vlastní pěst po tom, jestli vůz, který si právě vybrali, není náhodou po vážné nehodě. Spokojí se často s ujištěním majitele nebo autobazaru že je všechno v pořádku a po půl roce se diví, když jim začne narůstat účet za opravy. Přitom úplně zbytečně. Vozidlo je po nemovitosti druhá nejdražší věc v domácnosti, takže proto by jeho výběru měla být dána patřičná pozornost.

Než vybraný vůz zaplatíte, je dobré obětovat ještě pár desítek minut a celý vůz znovu důkladně projít, jestli je opravdu v takovém stavu, jak slibuje majitel nebo autobazar. Pokud to tak není, nemá vůbec cenu o koupi uvažovat. „Je to jako kdybyste vyhodili peníze z okna,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA, kde mají s odhalováním vážných závad ojetých automobilů letité zkušenosti. Autobazar kvůli neodborně provedeným opravám nebo špatnému technickému stavu odmítá v předprodejních kontrolách zhruba tři čtvrtiny nabízených aut.

Jak zjistit, zda vůz měl za sebou nějakou dopravní nehodu? Existují ověřené postupy. „Na základní kontrolu by si měl udělat čas každý, nezabere to příliš času a rozhodně se to vyplatí. Kontroluje se například lak, spáry, plastové díly, ale i sváry na sloupcích a na podvozku. Pokud si nebudete jistí, napište si základní body, které je třeba prověřit na papír, a postupně si je odškrtávejte. Při sebemenším podezření, že něco není v pořádku, požádejte o konzultaci zkušeného automechanika. Majitel nebo autobazar, kteří nemají co skrývat, určitě nebudou protestovat,“ radí Tomáš Svoboda.

Co všechno napoví, zda je prodávané auto bourané?
 

1. Lak a tmely
 

Pokud nemá vůz měněný nebo bouraný některý díl, měl by lak být bezchybný a odstín musí být všude stejný. Při první prohlídce si všímejte matnějších míst, které ukazují na dodatečné přelakování, které zakrývá nějakou závadu.

Zkontrolujte také šrouby, které upevňují jednotlivé díly karoserie. Originální šrouby jsou zakryty lakem v barvě karoserie. Porušený nebo dokonce chybějící lak naznačuje, že díly někdo měnil, často v důsledku nehody.

Prověřte si také strukturu laku, a to hmatem. Pokud zjistíte nějaké nerovnosti, byl díl zřejmě tmelený, tedy opravovaný. Všímejte si také jemných linek po kartáčích z myčky. Měly by být na všech částech vozu zhruba stejné.

Když si nebudete jistí, můžete odhalit přelakování pomocí přístroje na měření tloušťky laku. To mohou zajistit odborníci a vyplatí se především u dražších modelů. „Při výkupu vozů přístroj využíváme. A můžete mi věřit, že skutečně odhalí každou opravu,“ říká Tomáš Svoboda z Auto ESA.
 

2. Spáry
 

Velmi důležitým ukazatelem, který hodně naznačuje o tom, že vůz může být po vážné nehodě, jsou spáry, tedy mezery mezi díly karoserie. Z výroby jsou přesné a stejně široké. U bouraných vozů se vyskytují rozdíly.

U vážnějších oprav, typickým příkladem jsou světlomety, je obtížné při výměně zapasovat nové díly tak, aby spáry měly po celé délce a po obou stranách vozu stejné rozestupy. Pokud se šířka spár liší, je na místě opatrnost. Příkladem jsou spáry například mezi blatníkem a kapotou. Rozdíly v šířce spár naznačují možnou havárii v přední části auta. Pro čelní náraz jsou charakteristické i nesouvislé spáry mezi světly a kapotou či maskou auta.

„Dobrým vodítkem jsou právě světlomety a směrová světla. Ty je v mnoha vozech hodně obtížné, ne-li nemožné při výměně napasovat úplně přesně,“ říká Tomáš Svoboda.

Přesně lícovat by měly i mezery mezi předními a zadními dveřmi. Jestli se mezery zužují nebo naopak rozšiřují, máte před sebou bouraný vůz. Zkontrolujte také napasování nárazníku a směrových světel. Dobrým vodítkem je i vrzání dveří, k tomu dochází při poškození pantů po nehodě, vyzkoušejte proto zavírání a otevírání všech dveří auta.
 

3. Sváry
 

Nabourané auto zjistíte i podle kvality svárů. Originální svaření je většinou strojní, a proto bude většinou stejně velké, rovné a bude mít jiný vzor. Ručně svařované části mají obvykle větší a širší svár s nerovnostmi. První z kontrolních míst najdete pod těsněním bočních dveří v místě sloupku a střechy. Těsnění je tady pouze nasazené a lze snadno sundat. Sloupek dveří po nárazu často praskne a zdeformuje se a právě tady se proto často nacházejí sváry po opravě bouraného vozidla.

„Sváry v motorovém a v zavazadlovém prostoru musí mít pohledově stejný tmel, který je kryje. Pokud je vozidlo ručně opravené, tak je jiný, než z výroby,“ radí Tomáš Svoboda.

Sváry je také důležité zkontrolovat i na podvozku vozidla, hledejte hlavně takové, které procházejí napříč podlahou. To by naznačovalo, že vůz bude sestavený ze dvou aut, což se bohužel také stává. Takové auto ale rozhodně nekupujte.
 

4. Datum výroby
 

Pozorně projděte také díly v motorovém prostoru. Při nehodě dochází často k poničení chladiče, takže pokud je chladič evidentně novější než ostatní díly, bude opět na místě zvýšená pozornost. Při čelním nárazu se velmi často zničí i plastové nádržky a další díly v motoru. Každý takový dál má na sobě vylisovaný štítek s označením, na kterém nechybí datum výroby. Jestli nebyly vyměněny, měla by být data shodná nebo alespoň podobná.

 

5. Airbag
 

Bouraným vozům velmi často chybí přední airbag. Jeho vrácení pod tělo volantu není nijak levné a mnoho majitelů se proto této investici raději vyhne a chybějící airbag maskuje neoriginálními díly. Volant bez airbagu poznáte, když na plast, pod nímž by měl být uložený, mírně zatlačíte. Jestli je měkký, bude airbag chybět.

Nefunkční airbag by také měla signalizovat svítící kontrolka. Řada mechaniků se však tuto výstrahu naučila obejít tím, že kontrolku airbagu přepojí na jinou. Poznáte to při otočení klíčku zapalování do polohy jedna. Kontrolky by měly naběhnout a postupně zhasínat. Pokud zhasnou najednou, airbag nejspíš chybí. „Tato kontrola nevychází na sto procent, protože někteří podvodníci už umí zhasínaní kontrolek zpozdit. Diagnostika vozu ale nepřítomnost airbagu odhalí. Jestli tedy budete mít pochyby, zajeďte si s vozem do servisu,“ radí Tomáš Svoboda.
 

6. Drobné opravy
 

Co na závěr? Snad jen tolik, že pokud hledáte opravdu levný vůz, nemá smysl vyhýbat se autům po bouračkách za každou cenu. Musíte ale vědět, jaké opravy se na voze prováděly a bývalý majitel nebo autobazar by vás měl na problém s havárií upozornit předem.

Pokud šlo jen o ťuknutí, které se vyřešilo výměnou světlometu nebo blatníku, a jestli byla oprava provedena odborně s použitím originálních dílů, nebude mít na jízdní vlastnosti vozu ani na jeho technický stav žádný vliv. Takového vozu se nemusíte bát.

Rozhodně se vyplatí důkladná konzultace s nezávislým automechanikem, který by měl potvrdit, že vůz byl opravný opravdu kvalitně a opravy nebyly závažnější. Kvalitní autobazary by s prohlídkou u nezávislého automechanika neměly mít vůbec žádný problém. „Našim zákazníkům dáváme možnost si na posouzení vyhlédnutý vůz do vlastního servisu. Ke každému vozu navíc dáváme stoprocentní garance s možností výměny,“ uzavírá Tomáš Svoboda z Auto ESA.
 

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688