(Ne)právní rámec důchodového pojištění (8)
Předchozí: Systém průběžného financování. Idea veřejnoprávní instituce zde byla přítomna již na počátku devadesátých let. Její samoúčelné prosazování nemůže vést k žádoucímu efektu.
Vrátíme-li se k "ekonomické podstatě" práva důchodového pojištění, zdá se že nadále setrváme u průběžného systému financování. Ten je v současné době definován dávkově, to znamená, že zákon přináší výčet dávek a stanovuje bez dalšího způsob jejich výpočtu. Velmi vážně se však uvažuje o přechodu na tzv. příspěvkově definovaný systém. Jednoduše jej lze charakterizovat tak, že výše důchodu bude korespondovat s objemem zaplaceného pojistného, rozpočítaného na množství let očekávané doby života ve věku odchodu do důchodu.
Hlavní výhoda tohoto systému se spatřuje v eliminaci demografických vlivů. Na druhé straně nutno předpokládat vznik jisté asymetrie, protože jej nelze uplatnit v případě dávek podmíněných dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem a u dávek pozůstalostních. Hodí se tedy jen na starobní důchody. Vše nasvědčuje tomu, že tento princip se pokouší aplikovat již zmíněný zákon č. 116/2001 Sb., který novelizoval zákon o důchodovém pojištění s účinností od 1.7.2001. (Aliaweb již podrobně komentoval, snad nebude na škodu připomeneme-li si některé podstatné souvislosti.)
Základní argumentace se opírala o odstranění neodůvodněných rozdílů mezi poživateli tzv. předčasných starobních důchodů a starobních důchodů standardních, tj. na které vznikne nárok dosažením důchodového věku (označení předčasný, standardní, podle obecné úpravy atp. je právně irelevantní, používají se jen jako pomocná vyjádření, protože zákon tyto pojmy nezná, rozlišuje starobní důchod podle definovaných podmínek). Existují v zásadě dva typy předčasných starobních důchodů, pro něž se vžilo označení dočasně snížený a trvale snížený.
První z nich má delší tradici a byl zaveden do našeho právního řádu nařízením vlády č. 118/1988 Sb. Občan, který byl uvolněn z dosavadního zaměstnání z důvodů uvedených v § 46 odst. 1 písm. a) až c) zákoníku práce měl ode dne následujícího po dni uvolnění nárok na starobní důchod, jestliže byl zaměstnán nejméně 25 roků, do dovršení věku potřebného pro nárok na starobní důchod podle zákona o sociálním zabezpečení mu chyběly ke dni uvolnění nejvýše dva roky a příslušný orgán státní správy mu nemohl zajistit vhodné zaměstnání. Musely být splněny všechny tři podmínky.
Toto nařízení vlády nahradil zákon č. 39/1994 Sb., který již nevyžadoval uvolnění z důvodů podle § 46 odst. 1 písm. a) až c) zákoníku práce. Namísto toho požadoval k rozhodnému datu nepřetržité vedení po dobu nejméně 180 kalendářních dnů v evidenci uchazečů o zaměstnání u úřadu práce. Zásadní rozdíl spočíval však v tom, že se nedopočítávala doba do dosažení důchodového věku jako u nařízení vlády č. 118/1998 Sb., nýbrž se jeho výměra naopak snižovala o 1 % výpočtového základu za každých i započatých 90 kalendářních dnů z doby ode dne, od kterého se přiznával starobní důchod, do dosažení důchodového (potřebného) věku.
Zákon o důchodovém pojištění tuto dikci inkorporoval prakticky beze změny (výčet podmínek, resp. kvalifikovaných důvodů později rozšířil). Snížení procentní výměry je však časově limitováno, protože při dosažení důchodového věku lze v tomto případě požádat o starobní důchod podle standardní úpravy. Snížení tak trvá maximálně dva roky, a proto se hovoří o dočasně sníženém starobním důchodu. Od 1.7.2001 byla penalizace zvýšena o 0,3 %, tj. z 1 % na 1,3 %.
Je zcela evidentní, že toto ustavení řešilo a řeší především problematiku nezaměstnanosti, tedy cosi, co nepostrádá přívlastek sociální, ale souvislost s důchodovým pojištěním je až sekundární.
Flexibilněji, a to nejen ze současného pohledu, působí další typ předčasného starobního důchodu, který důvodová zpráva uvedla takto: "Zavádí se nový typ poskytování starobního důchodu před dosažením věku stanoveného v § 32 zákona, který umožňuje občanovi vlastním rozhodnutím zvolit datum jeho přiznání. Pro tento účel se ve srovnání s předčasným poskytováním starobního důchodu podle § 30 prodlužuje doba, v níž lze před dosažením důchodového věku tento důchod přiznat, až na tři roky, a nestanoví podmínka nepřetržitého vedení v evidenci uchazečů o zaměstnání po určitou dobu. V těchto případech však nebude umožněno přiznat starobní důchod podle § 29 po dosažení věku uvedeného v § 32 zákona, což znamená, že procentní snížení důchodu za dobu jeho pobírání do dosažení důchodového věku bude trvalé."
Zavedení trvale sníženého starobního důchodu bylo tedy zdůvodněno jako umožnění dispozitivního nakládání pojištěnce s datem odchodu do starobního důchodu. Nicméně skutečnost, že snížení procentní výměry jen o 0,6 % výpočtového základu za každých i započatých 90 kalendářních dnů z doby ode dne, od kterého se přiznává starobní důchod, do dosažení důchodového věku, a pozdější snížení této penalizace na 0,3 % u vybraného okruhu případů, svědčí o tom, že zákonodárce měl zájem na aplikaci takového postupu. Ani zde tedy nelze souvislost s politikou zaměstnanosti vyloučit.
Ztráta zájmu, ale zřejmě i opoziční tlak na snížení mandatorních výdajů, se projevil v novele reprezentované zákonem č. 116/2001 Sb. Penalizace od 1.7.2001 nyní činí "jednotně" 0,9 % procentní výměry. A snad ani nemá význam hovořit o tom, že již dříve bylo upuštěno od původně předpokládaného prodloužení intervalu dřívějšího odchodu do starobního důchodu na čtyři roky od 1.1.2001, resp. se přestalo počítat s prodloužením tohoto odstupu na pět let od roku 2007.
Co to znamená v praxi? Jestliže u dočasně sníženého starobního důchodu je nakonec pojištěnec krácen na výši starobního důchodu maximálně o 3 % procentní výměry (2 roky, kdy nebyl výdělečně činný po přiznání předčasného důchodu), tak u trvale sníženého starobního důchodu představuje nejvyšší úhrnná hodnota penalizace 16,2 % procentní výměry. To jistě není zanedbatelná hodnota. Její mechanické převzetí však není úplně vypovídající. Objasníme si to na jednoduchém příkladu.
Poslední zprávy z rubriky Pojištění:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz