TNBiz (TN.cz)
Investice  |  22.12.2012 13:33:46

Nákupních center je v Čechách nejvíce ve střední Evropě, říkají analytici

PRAHA (MEDIAFAX) - Nákupní centra si v posledních pěti letech získala v České republice velkou oblibu, ale obchodní trh je už jimi přehlcený a podle analytiků už není místo pro další významnější expanzi. Na jednoho obyvatele připadá 0,33 metru čtverečního, vyplývá ze zprávy Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí.

Ke konci roku je v České republice v provozu 320 nákupních center, retail parků a hypermarketů s přidruženým obchody. Jejich celková kapacita je přibližně 3,5 milionu metrů čtverečních pronajímatelných ploch.

V rámci zemí střední a východní Evropy představuje Česko zemi s nejvyšším relativním rozsahem pronajímatelných ploch v rámci nákupních center. Je to více než 0,33 metru čtverečního na obyvatele. Dvě česká nákupní centra (OC Letňany v Praze a Olympia Brno) s více než 100 tisící metry čtverečními lze zařadit z hlediska rozsahu mezi padesátku největších nákupních center.

Nákupní prostředí je v Česku poměrně "zahuštěné", čtyři z pěti obyvatel žijí na území, z nějž cesta do některého z klasických nákupních center trvá méně než 45 minut. Třetina české populace žije dokonce ve vzdálenosti do 15 minut. Nejvíce "bílých" míst lze najit v Pardubickém kraji, v severní části Olomouckého kraje (Jeseníky) či v pohraničních oblastech.

Expanze nákupních center v Česku vyvrcholila v roce 2008, kdy se otevřelo osm velkých a desítka menších center a retail parků. Další rozvoj ovlivnila finanční krize. V letech 2009 a 2010 byla ještě otevírána centra, jejichž výstavba byla zahájená v předkrizovém období.

Trh dospěl v roce 2011 až do bodu nula, kdy poprvé v historii nebylo otevřeno žádné nové nákupní centrum. Mezi hlavní momenty se počítají pouze otevření Galerie Harfa v Praze 9, dokončení 2. fáze centra Forum v Liberci a 2. fáze Fashion Areny v Praze. Rok 2012 přinesl mírné oživení. První a velmi významnou vlaštovkou se v březnu stalo dlouho očekávané otevření centra Forum Nová Karolína v Ostravě s plochou 58 tisíc metrů čtverečních.

Nejčastější zastoupení mají v rámci nákupních center prodejny módy, oděvů, textilu a módních doplňků. Na konci roku 2011 představoval jejich podíl téměř třetiny z celkového počtu obchodů. Móda je vůbec hlavním hnacím motorem expanze, o čemž svědčí druhé místo obuvi a koženého zboží. Na třetím místě jsou klenoty a dárky.

Česká nákupní centra jsou zastoupena v celosvětové organizaci Council of Shopping Centres (ICSC). První výsledky návštěvnosti se zveřejnily na jaře 2012. Celkově nákupní centra zaznamenala mírný pokles, přičemž nejvíce ztrácela pražská a moravská centra, naopak získala centra v Čechách.

František Bužek, buzek@mediafax.cz

TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář





Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688