(Kurzy.cz)
OPCE - proč by nás měly zajímat? Na co si dát pozor a co od nich očekávat?
V souvislosti s chystaným online chatem s Janem Rohrbacherem ze společnosti BBI na téma opcí a opčních strategií jsme požádali o malý úvod do tohoto na první pohled možná trochu "exotického" investičního světa.
Proč bychom se měli o opce vůbec zajímat?
Obrovskou výhodou opcí je jejich velká variabilita a flexibilita, lze je využít prakticky pro jakoukoliv fázi na trhu. Jakožto opční obchodník se nemusíte omezovat jen na situace, kdy očekáváte, že trh bude růst nebo klesat. Opce lze velmi dobře využít i tehdy, pokud např. na trhu očekáváme stagnaci, pohyb do strany nebo naopak velmi vysokou volatilitu, kdy předpokládáte, že dojde k výraznému růstu či poklesu ceny na trhu, ovšem nejste si jistý, kterým směrem se trh nakonec vydá.
Mimo tyto obchodní strategie lze opce velmi efektivně využít i např. při zajištění proti propadu akciového portfolia, při řízení kurzového či komoditního rizika, apod.
Na co by si měli dávat začínající obchodníci pozor?
Opce jsou specifické tím, že se vyznačují určitou asymetrií zisku a ztráty mezi prodávajícím a kupujícím opce. Zatímco kupující opce zaplatí za nákup tzv. opční prémii, která představuje zároveň i jeho maximální ztrátu z celé transakce, prodávající ihned v okamžiku otevření obchodu tuto prémii inkasuje na svůj účet, avšak je vystaven riziku velmi vysoké ztráty v případě, že trh jde proti němu.
Lákadla jsou tedy vcelku „vyrovnaná“ na obě strany. Nakupující opcí se často nechají nalákat velmi levnými opcemi – často slýchám argument, že opce má velmi příznivý poměr zisku vůči riziku, vždyť cena opce (=max. ztráta) je velmi nízká (řádově např. jen desítky, nezřídka i jednotky dolarů) a potenciál pro zisk je téměř neomezený. Je třeba si ale uvědomit, že na to, aby daná opce byla zisková, se musí trh pohnout velmi výrazným způsobem (min. o několik procent), což se příliš často neděje. Pravděpodobnost úspěchu je tedy velmi malá a investor ve finále přichází o investované prostředky.
Naproti tomu prodávající opce se často nechávají unést velmi vysokou pravděpodobnostízisku v případě prodané (vypsané) opce, často i nad 90% (záleží samozřejmě na volbě striku). I já jsem ve svých obchodních začátcích měl s tímto problém. Jsou ale situace na trhu – namátkou vzpomeňme na památný říjen a listopad roku 2008 nebo i loňský srpen, kdy se akciové indexy prudce propadly a prodávající i velmi vzdálených put opcí se mohli dostat do velkých problémů v případě, že pozice nijak aktivně neupravili a neřídili.
Je tedy lepší opce nakupovat nebo prodávat? Co tedy poradit?
I když to možná bude znít na první pohled zvláštně, jednoznačně preferuji prodej opcí před nákupy. Celá řada mých obchodních strategií je postavena právě na periodickém vypisování opcí a s tím souvisejícím „inkasováním“ opčních prémií prakticky každý měsíc. Úspěšnost takových obchodů je sice velmi vysoká, ovšem stejně u jakéhokoliv jiného druhu obchodování samozřejmě alfou a omegou je mít kvalitně postavené řízení rizika, vědět, jak se ve vypjatých situacích zachovat a jak do otevřené pozice co nejlépe zasáhnout.
Jaké opční strategie tedy sám obchodujete?
Jedná se primárně o tržně neutrální strategie – tj. právě takové, které vydělávají v situaci, kdy jde trh spíše do strany. Ideálně chci každý měsíc dosáhnout při takovém vývoji určitá procenta zhodnocení.
Strategie vychází ze známé opční strategie Iron Condor, kterou obchoduji primárně na amerických akciových indexech.Pravděpodobnost úspěšného obchodu je velmi vysoká, lze tedy říct, že téměř každý měsíc strategie zhodnotí účet o několik procent. Obecně je ovšem nevýhodou takových strategií poměrně nepříznivý poměr ztráty vůči riziku. Proto jsem celý koncept upravil o prvky dynamického řízení v situaci, kdy trh prudce posílí nebo naopak oslabí. Takováto modifikace zaručuje, že i velképohyby na trhu nejsou pro tuto strategii problém a důkazem je i fakt, že výrazné propady na trzích v roce 2008 neměly na ziskovost prakticky žádný dopad.
Dalšími strategiemi, kterými se aktivně zabývám, jsou opční kreditní strategie pro index volatility VIX a dále strategie založené na statistické arbitráži na dluhopisovém trhu. Více informací můžete nalézt zde.
Jaké zhodnocení lze s opčním obchodováním dosáhnout?
To záleží na mnoha faktorech, primárním je samozřejmě apetit investora k riziku. V BBI vytváříme strategie šité na míru jednak velmi konzervativním investorům, kde se zhodnocení pohybuje okolo 8-10% p.a., vyvážená portfolia obvykle dosahují ročního zhodnocení 10-15%. Dynamičtějším investorům v dlouhodobém měřítku nabízíme strategie překonávající 20% p.a. Blíže k tomu zde.
Na tuto otázku však není snadné odpovědět, samozřejmě investor s vyšším sklonem k riziku může docílit i podstatně vyššího zhodnocení. V BBI ovšem není naším primárním cílem dosažení extrémně vysokých výnosů za každou cenu, maximální důraz při výběru investičních strategií klademe na bezpečnost. Před každým investičním doporučením pečlivě vyhodnocujeme veškerá rizika a ve finále vybereme jen takové investice, které splňují nejpřísnější požadavky z hlediska výnosu, rizika a likvidity.
V jakém časovém horizontu se při opčním investování pohybujeme? Jsou to týdny, měsíce, roky?
Toto opět závisí na každém investorovi a jeho přání. Dynamičtější opční transakce jsou obvykle prováděny na dobu kratší než 1 měsíc, na druhou stranu využíváme i celou řadu dlouhodobých investičních strategií, kde je optimální doba držení okolo 1 roku. Obvykle platí, že čím dynamičtější portfolio, tím krátkodobější expirační časy nastavujeme.
Své dotazy ba Jana Rohrbachera můžete vkládat do online chatu, který naleznete ZDE
Poslední zprávy z rubriky Komodity:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz