(Kurzy.cz)
České malé a střední podniky chtějí v příštím roce investovat 16,8 miliard eur
Malé a střední firmy v ČR chtějí v průběhu příštího roku investovat do rozvoje podnikání o 13 % více, než kolik proinvestují za rok 2012. Pravidelný průzkum GE Capital „Barometr kapitálových investic evropských malých a středních podniků“ ukázal, že celkově půjde o částku 16,8 miliard eur, v průměru pak asi o 78 tisíc eur na podnik. Ve srovnání se stejným průzkumem z počátku letošního roku firmy aktuálně avizují vyšší investice do výrobního zařízení a vozového parku. Překážkou investic zůstává nejisté ekonomické prostředí, nedostatek dostupných financí, ale i byrokratická zátěž při jejich získávání.
„Výsledky průzkumu naší mateřské společnosti z konce letošního roku nás mile překvapily. České firmy mají větší chuť investovat do nového vybavení v roce 2013, než jak udávaly pro letošní rok. Nejisté ekonomické prostředí a klesající průmyslové objednávky však mohou reálnou úroveň investic oproti očekáváním mírně redukovat,“ říká Petr Gapko, hlavní ekonom GE Money Bank. „Podnikům, které chtějí v současné situaci růst, usnadňujeme přístup k financování investic nabídkou úvěru EU Investice. Ve spolupráci s Evropským investičním fondem jej poskytujeme buď úplně bez zajištění, nebo se sníženým požadavkem na zajištění úvěru – tedy širšímu okruhu firem. Navíc je vyřízení rychlejší a méně administrativně náročné,“ dodává Petr Gapko.
V kurzu je výrobní zařízení a tentokrát také automobily
Aktuální průzkum očekávaných investic na rok 2013 ve srovnání s jarním průzkumem ukázal, že středem zájmu malých a středních firem je v současnosti především výroba a vozový park. Do výrobních zařízení chtějí české podniky investovat v následujícím roce 7,8 mld. eur, tedy o 22 % více, než uváděly pro letošní rok. Nejvýrazněji se změna preferencí projevila u firemních automobilů, do nichž podniky hodlají investovat 5,4 mld. eur. Mírný nárůst lze předpokládat také u nákupu softwaru a vybavení kanceláří, pouze u IT hardwaru by podle firemních plánů měly investice mírně poklesnout.
Proč investovat a proč ne?
Mezi hlavní důvody zamýšlených investic uvedlo šest z deseti firem modernizaci současného vybavení pro zvýšení efektivity a produktivity, necelá polovina zastarávání stávajícího zařízení a čtvrtina rozšíření výrobních kapacit. Naopak největší překážkou investic je pro čtyři z deseti firem nejisté ekonomické prostředí a pro čtvrtinu nedostatek dostupných finančních prostředků. Obojí vnímají silněji mikropodniky s 2 až 9 zaměstnanci, nejistou ekonomiku považuje za bariéru polovina z nich a nedostatek dostupných peněz brání investovat 40 % těchto podniků. Větší firmy s 50 až 250 zaměstnanci se potýkají s nedostupnými penězi jen ve 13 % případů. Každý šestý podnik si stěžuje na přílišnou byrokracii při získávání finančních prostředků.
Česká republika versus další evropské státy
Podle aktuálního průzkumu zamýšlejí malé a střední podniky v České republice investovat v průběhu příštího roku průměrně 77 600 eur. V rámci sledovaných zemí to ČR řadí na třetí příčku očekávaných investičních výdajů. Před námi jsou Poláci se 133 tisíci eur na firmu a Němci s 87 tisíci eur. Francouzské, italské, britské i maďarské podniky se chystají investovat průměrně mezi
59,8 |
102,9 |
70,0 |
56,8 |
16,8 |
6,3 |
35,0 |
50 900 |
87 200 |
62 200 |
56 300 |
77 600 |
59 120 |
133 270 |
Pavel Zúbek,
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.