Ing. Bc. Jiří Jemelka (J.I.P. pro firmy s.r.o.)
Okénko pro podnikatele  |  22.11.2012 09:48:48

Proč podnikatelé a manažeři využívají poradce?

„Víte, proč zde sedíte?“ ... aneb proč využívají podnikatelé manažerské poradenství, resp. marketingové poradenství

Je to už nějaká doba, co jsem měl schůzku s majitelem významé obchodní firmy ve svém oboru. S tímto majitelem jsem se setkal za účelem projednání spolupráce v oblasti služeb, které naše firma poskytuje (revitalizace firem, restrukturalizace firem, obecněji pak manažerské poradenství, resp. marketingové poradenství). Na této úvodní schůzce mne zaujala jedna otázka z úst onoho podnikatele. Zejména, dám-li tuto otázku, resp. odpověď onoho muže na ni, do kontrastu s diskuzí, kterou jsem vedl s jiným podnikatelem později toho dne. Ten dotaz se odehrál v podstatě na úplném začátku schůzky. Byznysman se mne zeptal: „Víte, proč zde sedíte?“

Říkám si: "Zvláštní otázka. A odpovědí na ní může být snad nekonečně mnoho." S myšlenkou, kam asi tato konverzace povede, jsem se na něho pousmál a odpověděl jsem: „Povídejte...“ On pokračoval: „Víte, v byznyse jsem už 20 let, mám kde co za sebou. Ale jedno vím. Jakmile se zastavím a budu si myslet, že vím všechno nejlépe, jakmile se uzavřu pohledům zvenčí a názorům jiných lidí, tak jsem skončil. Poletím dolů. A proto jsem se s vámi setkal a řeším otázku na téma poradenství.“ (Rozumějte ať už manažerské poradenství či marketingové poradenství). Jak jsem uvedl výše, jeho slova mne zaujala z jednoho důvodu. Tato obchodní firma je opravdu stálicí a značkou ve svém oboru. A ta léta úspěšného fungování dávají jednoznačně důkaz toho, že „zde ví, jak to v byznyse chodí“. No a o to více mě ten den opravdu uvedl v úžas kontrast, který jsem zažil.

Na obchodní schůzce o necelé tři hodiny později sedím v kanceláři s obchodním ředitelem a spolumajitelem opět ne neznámé firmy ve svém oboru. Z určitých zdrojů jsem se díky informování dozvěděl, že tato firma je na tom v posledních letech špatně. Vysoká ztráta z minulých let a chabý provozní zisk v roce posledním dávají tušit, že tato společnost je na hraně. Přesto jsem z úst obchodního ředitele slyšel: „My pane Jemelka nejlépe víme, jak vést svůj podnik. Jsme v byznysu 11 let a nikdo nám nebude poskytovat poradenství, co a jak máme dělat.“ Říkal jsem si v tu chvíli v duchu: „Zvláštní, před chvíli jsem se bavil s podnikatelem, který je v oboru 20 let a firma mu velmi dobře šlape. A přesto má zájem otevřít se pohledům zvenčí a využít manažerské, resp. marketingové poradenství. Nyní jsem se setkal s člověkem, jehož firma je „5 minut od insolvence“, a přesto je přesvědčen (on i jeho společníci), že nejlépe ví, co a jak dělat. A o žádné poradenství zájem nemají.“ Přitom ne v tom prvním, ale zejména v tom druhém případě byl klient (potažmo jeho firma) vhodným kandidátem na revitalizaci či restrukturalizaci firmy. Ze schůzky jsem odcházel s velmi smíšenými dojmy.

Existují lidé (v tomto případě podnikatelé a manažeři), kteří se chtějí stále učit. Byznysmani kteří věří, že nesnědli všechnu moudrost světa, a to nehledě na to, že už něčeho dosáhli. Tito lidé jsou otevření různým formám poradenství. Samozřejmě si ověří, koho si to za konzultanta či poradce do firmy pouštějí. Má mi radit někdo, kdo sám zkrachoval, má za sebou 8mil. dluhu a teď jako OSVČ dělá poradce? Děkuji nechci! Mimochodem i takové lidi v naší branži znám. Co na to říct? Buďte opatrní. Ověřte si výsledky konzultantů či firmy, která poskytuje podnikové poradenství. Sledujte historii, ověřte si fakta, zavolejte na reference, ptejte se na výsledky. Ale zpátky k věci.... Kromě zkušených, a zároveň otevřených byznysmanů jsou zde pak lidé, kteří se při své podnikatelské činnosti potácejí v mínusu, a přesto jsou přesvědčeni o tom, že ví nejlépe, co a jak mají dělat. Jsou uzavření názorům a pohledům z venčí. Jakoukoliv formu poradenství zamítají.

Jak diametrálně odlišené pohledy! V tomto kontextu mi na mysl přichází zásada Warrena Buffeta: "Po celý život se obklopuj lidmi, kteří jsou lepší než ty." Možná už cosi v tomto základním, výše uvedeném postoji dvou "reprezentantů" dvou rozdílných skupin podnikatelů a manažerů dává tušit, kteří podnikatelé, resp. firmy budou úspěšní a kteří podnikatelé, resp. firmy úspěšní nebudou. O to víc se divím přístupu druhého muže, když viděl garance, záruky a výsledky z projektů, které jsme formou manažerského poradenství či marketingového poradenství realizovali. Máme za sebou mnoho úspěšných projektů v oblasti revitalizací firem, budování obchodních týmů, reingeeneringu a managementu změn, formulace marketingových a obchodních strategií, atd., atd. Každý umíme něco. Pokud jsme v tom dobří, stojí za to využít tyto znalosti a zkušenosti. V množství rádců je vítězství. Jiná otázka je, jak kvalitní rádcové se na poli podnikového poradenství pohybují, resp. jak odlišit ty užitečné od neužitečných. Určitou odpověď jsem dal již výše. A detailněji? Detailněji se k tomuto tématu o rozlišování užitečných od neužitečných konzultantů (a věřte mi, že velmi rád), dostanu někdy v budoucím článku.

Ing. Bc. Jiří Jemelka Tento příspěvek poskytuje marketingový specialista, odborník na růst a rozvoj firem, podnikatel, školitel, lektor a kouč v oblastech management, prodej, marketing a finance – Ing. Bc. Jiří Jemelka, zakladatel společnosti J.I.P. pro firmy s.r.o. zaměřené na zvyšování produktivity v obchodních i výrobních firmách (www.jip-pf.cz) a provozovatel marketingového poradenství na www.btci.cz. Vystudoval VŠB-TU Ostrava, obor Management a Ekonomika, dálkově studoval na Impac University, USA, Florida 2005, studijní obor: Operations Organization.

10 let se Jiří Jemelka věnuje podnikovému a marketingovému poradenství, rozvoji, revitalizaci a restrukturalizaci firem, a vzdělávání podnikatelů, manažerů, marketingových pracovníků a obchodníků. V roce 2011 byla úspěšnost projektů na úrovni 80%. Na tomto místě je Vám k dispozici se svými názory, které souvisí s podnikáním, managementem, marketingem a prodejem. Pokud řešíte složité otázky v oblasti provozu Vašeho podniku, personalistiky, financí, marketingové strategie či výkonnosti prodejního týmu a zajímal by Vás názor experta na podnikatelské, manažerské a marketingové poradenství, zvyšování tržeb a čistého zisku, neváhejte se na nás obrátit s Vaší otázkou a zjistíte, že na oplátku získáte informace, které jsou o reálném světě, rychlé aplikaci, stimulaci k výkonům, výsledkově zaměřené, nikoliv teoretické a hlavně – ziskotvorné. Pište na email: jiri.jemelka@jip-pf.cz, volejte na: 603995052.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Okénko pro podnikatele:

26.03.2024  5 důvodů, proč by měl e-shop outsourcovat logistiku Michal Petrák (Comgate)
17.03.2024  Jak proměnit svůj relax s golfovou holí v nejlepší investici roku? Exkluzivní... Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)
02.03.2024  Proč je dovolená na Maledivách skvělou investicí do vašeho zdraví a pohody Jitka Weiss (SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688