(Kurzy.cz)
Češi chtějí na vánočních dárcích ušetřit, přesto plánují utratit více než před 2 lety
Za nejběžnější vánoční dárky, jako jsou kosmetika, oblečení, knihy, elektronika nebo hračky, chtějí podle ankety* GE Money Bank lidé utratit letos o 700 korun více než před dvěma lety**. Oproti loňsku se však aktuálně chystá 38 % Čechů na dárcích ušetřit. Polovina z nich si teď nemůže dovolit utrácet a čtyři z 10 šetří, protože je „prostě špatná doba“. GE Money Bank nabízí lidem možnost ušetřit při vánočních nákupech až 1000 korun. Banka totiž u kreditních karet MoneyCard Plus vydaných do konce roku navyšuje odměnu za nákupy na 5 % po dobu 4 měsíců.
„Kde vzít na dárky a jak je pořídit výhodněji? Otázka, na kterou bude podle naší ankety letos hledat odpověď minimálně třetina respondentů, kteří chtějí za dárky utratit méně než loni (v průměru o 2700 korun). Přesto nám Češi dali najevo, že celkově letos každý z nich na dárky vynaloží lehce přes sedm tisíc korun,“ říká Pavel Zúbek, tiskový mluvčí GE Money Bank. „Pohodlný způsob, jak dárky pořídit a ještě přitom ušetřit, představuje kreditní karta MoneyCard Plus. Když si ji lidé pořídí do konce roku, mohou za nákupy s ní získat zpět až tisíc korun. Navíc si tak mohou výdaje rozložit do delšího období,“ dodává.
Ježíšek letos myslí na šest lidí
Pro většinu respondentů (60 %) jsou Vánoce především o atmosféře a tradici, čtyři z 10 na nich mají nejraději setkání s rodinou. Téměř stejně si lidé na svátcích užívají volné dny bez práce nebo školy. Rozdávání dárků patří mezi nejoblíbenější vánoční dění čtvrtiny účastníků ankety. Češi plánují koupit dárky v průměru šesti lidem. Ve srovnání s loňskem je to podle oslovených v anketě počet stejný, ale v průzkumu GE Money Bank z roku 2010 to bylo o jednoho člověka více.
Čím chceme našim blízkým udělat radost?
Porovnání aktuální ankety s preferencemi lidí v průzkumu před dvěma lety odhalilo změny, které se udály v žebříčku typických dárků. Otcové mohou letos od rodiny očekávat knihu, drobnou elektroniku nebo oblečení, spíše než kosmetiku či pochutiny a nápoje jako dříve. Pomyslný žebříček dárků pro matky stále vede kosmetika, mohou však čekat i knihu a oblečení, které vystřídaly peníze i elektroniku.
|
|
1. místo |
|
2. místo |
|
3. místo |
|
Partnerovi: |
2012 |
kosmetika |
26% |
oblečení |
22% |
kniha |
15% |
|
2010 |
kosmetika |
19% |
oblečení |
17% |
šperky/hodinky |
11% |
Otci: |
2012 |
kniha |
22% |
elektronika |
19% |
oblečení |
11% |
|
2010 |
kosmetika |
10% |
kniha |
10% |
jídlo/nápoje |
9% |
Matce: |
2012 |
kosmetika |
25% |
kniha |
17% |
oblečení |
16% |
|
2010 |
kosmetika |
30% |
peníze/poukaz |
14% |
elektronika |
11% |
Dítěti: |
2012 |
hračky |
15% |
oblečení |
11% |
kosmetika |
7% |
|
2010 |
hračky |
30% |
oblečení |
17% |
peníze/poukaz |
14% |
Nově se předvánoční anketa GE Money Bank zaměřila také na dárky přátelům. Češi pro ně sestavili žebříček obvyklých dárků, ve kterém na prvních třech místech dominuje oblečení, kosmetika a knihy. U stejné otázky ve facebookové anketě se však do popředí místo oblečení dostala elektronika
Kde nakupujeme vánoční dárky
Nejoblíbenějším místem nákupů dárků zůstávají velká obchodní centra, jak potvrdilo 65 % účastníků ankety. Oproti situaci před dvěma lety to znamená dokonce 10% nárůst. Mezi staršími nad 60 let udala tato centra jen asi polovina, zhruba stejné množství z nich upřednostňuje supermarkety. Celkově druhé místo nákupů dárků obsadily internetové obchody s 55 %, což je opět o 10 % více než v předchozím průzkumu z roku 2010. Na internetu častěji nakupují muži (59 %) než ženy (49 %) a samozřejmě mladí do 30 let (71 %). U starších lidí nad 60 let využívá e-shopy každý šestý. Obchodní centra a internet postupně vytěsňují úlohu třetího nejčastějšího místa k nákupu dárků, menších specializovaných obchodů. Tam bude letos nakupovat jen čtvrtina respondentů, ale ještě před dvěma lety v nich nakupovalo dárky 44 % lidí. Zajímavým trendem jsou také nákupy dárků v zahraničí, které plánuje 12 % oslovených.
Otázka ankety:
Chystáte se o letošních Vánocích utratit za dárky méně než loni?
GE Money Bank pomůže ušetřit až 1000 Kč
Při nákupech kreditní kartou GE Money Bank u partnerů věrnostního programu bene+ získávají klienti standardně jako odměnu až 10 % z útraty zpět, v programu gold bene+ dokonce až 25 %. Banka ale nezůstává jen u toho, i z nákupů mimo partnerskou síť, a to včetně internetu nebo zahraničí, vrací klientům zpět 1 %. U karet MoneyCard Plus vydaných od září do konce roku 2012 dostanou klienti ještě více. Čtyři měsíce jim bude GE Money Bank vracet minimálně 5 % ze všech útrat, respektive až 250 Kč měsíčně. Celkem tak mohou ušetřit 1000 korun, které se například na vánoční nákupy nebo následné výprodeje určitě hodí.
* Anketa GE Money Bank proběhla v pražských ulicích v listopadu 2012 na vzorku 400 respondentů.
** Průzkum GE Money Bank z října 2010 proběhl na reprezentativním vzorku dospělé populace v ČR (1592 respondentů).
Pavel Zúbek, tiskový mluvčí GE Money Bank
Poslední zprávy z rubriky Osobní finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře