(Kurzy.cz)
Maloobchod v září ve znamení nákupu oblečení, šetříme na jídle
Maloobchodní výsledky za září opět zklamaly a dávají tak jasně najevo, že letošní rok opět nebude dobrý. Poslední půlrok s výjimkou července tržby klesají a výsledek za září to jen potvrdil. Tržby v celém maloobchodě se propadly o 3,3 % a to je jeden z nejhorších výsledků tohoto roku. Důležitý faktor byl menším počtem pracovních dnů, který ovlivnil hlavně prodeje automobilů. Po očištění tržby vzrostly o nepatrné dvě desetiny procenta. Pokles tržeb ale šel napříč celým maloobchodním trhem.
Na pochmurné zprávě se podílí celá řada faktorů. Jedním z nich je obecná nechuť nakupujících utrácet za jakékoli spotřební zboží. V hlavách mají neustálý pocit zdražování a omezených rodinných rozpočtů, a proto při svých nákupech myslí hlavně na cenu a jak ji snížit. To se projevuje na základních nákupech, obzvláště u potravin. Zde tržby v září poklesly o 5,9 %. Svůj podíl viny na tom nesou i jejich ceny, které v září meziročně rostly o 7,3 %.
Špatnou situaci podtrhují výsledky prodejů automobilů, které propadly o 3,4 %. Částečně tak kopírují evropský trend, kdy v současné krizi poptávka po automobilech v Evropě výrazně klesá. Pro výrobce, kteří mají své továrny hlavně v západní Evropě, tedy například Fiat na Sicílii nebo Ford v Belgii, to znamená rozhodování o jejich možném uzavření.
Zatímco lidé ještě šetří na jídle, více jsou ochotní utratit za oblečení a obuv. Zde tržby rostou bez přestávky už rok a jejich letošní průměr je 6,1% růst. Podtrhuje to i výsledek za září, kdy tržby rostly o 11,6 %. Spotřebitelé si s oblibou vybírají hlavně nákupy ve slevách a akčních výprodejích, které dokážou přitáhnout pozornost. Obchody se tak ale dostávají mnohdy do bludného kruhu, kdy bez slev a výprodejů nejsou pro zákazníky atraktivní.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Home Credit a.s.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz