Námořní doprava: hrůzostrašné akcie
Okolo 100 německých lodních společností již skončilo a dalších 800 je v ohrožení insolvence. A Němci v tom nejsou sami. Nejstarší britské rejdařství Stephenson Clark, jehož vznik lze vysledovat v roce 1730 ohlásila bankrot na začátku srpna. Ukončila tak kapitolu vývozu uhlí během průmyslové revoluce. Firma Stephenson Clark doplatila na přepálené investice vzniklé sázkou na Čínu. Přepravní ceny jsou noční můrou většiny společností. Ceny stěží pokrývají provoz a kdo má z minulosti nějaké dluhy, tomu rostou potíže. Ani Pacifik není ušetřen problémů. Dánské rejdařství Maersk ztrácí na přepravě mezi Čínou a Austrálií na každém kontejneru 200 USD. Čtete dále: Investice do akcií solárních společností: Jen těžko najdete rizikovější investici Radí Vám někdo nákup akcií solárních společností? Neposlouchejte ... Německé společnosti čelí poklesu důvěry ze strany bankovního sektoru. Pokud někdo nemá zajištěný přísun peněz, je téměř nemožné dostat půjčku od banky. Commerzbank druhá největší poskytovatelka půjček rejdařským společnostem nyní vlastní flotilu vyvlastněných lodí v důsledku nesplácených půjček. Počet úvěrů banka snížila o 20 miliard euro, aby minimalizovala risk a vyhověla tak novým přísnějším pravidlům EU. Nová pravidla financování nutí banky rychle snižovat riziko a zvyšovat úroky, což však ve svém důsledku vede k přerušení úvěrování reálné ekonomiky. Nejméně 20 velkých bank poskytujících úvěry rejdařským společnostem přerušilo jejich úvěrování. Rejdařství je tak nejvíce zasaženo novými regulačními pravidly. Banky redukují svá portfolia a vypovídají úvěrové smlouvy. Druhým zasaženým je sekundární trh s použitými plavidly. Ceny tankerů a kontejnerových lodí jsou dokonce na nižších úrovních, než byly během krize v letech 2008-09 ClarkSea Index přepravy klesl od roku 2008 o 80 procent. Baltic Dry Index spadl dokonce o 90 procent. Ceny kontejnerové přepravy sice velice mírně vzrostly, ale malé lodě si vydělají sotva na provoz a vysoké ceny ropy doslova užírají zisky. Je to spirála. Vlastníci nemají na provoz a bez půjčky nemohou vyplout, nízké přepravní ceny pak neumožňují splácet úvěry. Velké a dobře řízené společnosti to přežijí, ostatní půjdou do šrotu. |
Poslední zprávy z rubriky Investice:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz