Globální pohled na IPO v r. 2011, budoucí vývoj
V roce 2011 bylo firmami realizujícími IPO celkem získáno v globálním měřítku 155,8 mld. USD ve srovnání s 252 mld. USD o rok předtím, V rámci tohoto čísla vygenerovaly primární úpisy v USA 38,8 mld. USD, což je o cca 10% méně než v r. 2010. Ukazují to data agentury Bloomberg. Asijský region hraje rovněž důležitou roli, když zaznamenal „výnos“ primárních emisí v objemu 79,2 mld. USD, což je ale o cca polovinu méně než 176,5 mld. USD za předchozí rok.
Zatímco získané fondy v Evropě rostly v roce, byl zaznamenán od srpna předchozího roku cca 95% pokles realizovaných objemů a to v důsledku zhoršení dluhové krize a snížení kreditního ratingu USA. To samozřejmě ovlivnilo důvěru na globálních trzích.
V rámci specializovaných subjektů se podařilo Morgan Stanley (MS) již druhý rok v řadě získat největší podíl z uskutečněných US a globálních IPO. Firma pracovala jako jeden z manažerů na takových IPO jako byly Glencore International, HCA Holdings, Michael Kors. Také byla v konsorciu firem zúčastněných se u primárních úpisů společností Zynga a Pandora.
Na rok 2012 se v rámci internetových společností chystá na trh vstoupit dlouho očekávaná firma Facebook a např. i Yelp Inc. Současně s těmito subjekty jsou plánovány prodeje na veřejném trhu dalších 14 firem tak či onak spojených s internetovým businessem (např. ExactTarget, Glam Media, AppNexus, MobiTV a Eloqua). Uvedený výčet by tak jako sektorový segment mohl získat v IPO až 11 mld. USD v roce 2012, což by bylo nejvíce po roce 1999 s objemem 18,5 mld. USD. Jednalo se ovšem o období bezprostředně předcházející tzv. prasknutí bubliny „dot-com“.
Primární emise sociální sítě Facebook by se měla pohybovat v objemu 10 mld. USD, což by celkově ohodnotilo společnost až na cca 100 mld. USD. Celkové prodeje firmy v roce 2012 mohou vzrůst o 52 – 62% oproti v roce 2011 projektovaným příjmům 4,27 mld. USD a zajištěných zejména zvýšením reklamních příjmů. Celkově by se mohl trh reklamy na internetu dostat v roce 2011 o 24% výše na hodnotu 12,3 mld. USD.
Trh s IPO se v Evropě dle názorů traderů nachází v podstatě cca o 6 měsíců pozadu než je situace tohoto primárního trhu v USA a Asii. První oživení a prodeje akcií v Evropě mohou přijít současně s tím, až vlády budou prodávat státem vlastněná aktiva na veřejný trh v návaznosti na oddělení/rozdělení firem.
Podobnou aktivitu lze anticipovat i v Hongkongu, kde poptávka po těchto korporátních akcích z Číny může zajišťovat nadále růst. Nicméně výraznější pohyb se bude zřejmě odehrávat až v druhé polovině roku 2012.
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz