Proč některé dárky nepotěší, i když jsou od nejbližších?
O dluhové krizi jste už slyšeli dost a ještě uslyšíte. Proto se dneska podívejme na něco, co nás bude také zaměstnávat a trápit ještě několik týdnů - Vánoce! A s nimi spojený shon, kupování dárků, slzy zklamání pod vánočním stromečkem a následné hromadné výměny dárků. Pojďme si na chvíli nasadit brýle pragmatika a podívat se na vánoční dárky trochu jinak. To je například cílem knížky Scroogenomics od Joela Waldfogela. Předpokládejme, že stojím před pánským svetrem, který stojí 1 000 korun. Koupím si jej, pokud v mých očích má hodnotu 1 000 nebo více. V případě, že je to více než 1 000, dosáhnu takzvaného spotřebitelského přebytku. Pokud ovšem koupím svetr někomu jinému, a tomu se svetr nelíbí (především ženy ví, o čem mluvím), je jeho vnímaná hodnota nižší než 1 000, řekněme 500. V tom případě dosáhne ztráta hodnoty 50 %. Jak zvládnout Vánoce bez velkých dluhů? Nestresujte se s dárky Hodnota daru Ano, dar může mít sentimentální hodnotu. Mám rád toho, kdo mi dává dar, a to zvyšuje hodnotu daru. Sice se mi svetr nelíbí, ale protože jsem jej dostal od osoby, kterou mám rád, tak v mých očích se zvyšuje jeho hodnota na 750 korun. Lepší, ale pořád jde o ekonomickou ztrátu. Jak velká je v průměru tato ztráta? Změřil to někdo? Ano, i na to existují průzkumy. Podle průzkumu Yaleovy univerzity mají lidé vyšší (vnímaný) užitek o 18 %, když si produkt (svetr) vyberou sami, než když dar jen přijmou. Loni utratil každý Čech za vánoční dárky zhruba 3 200 korun. Celkově 34 miliard. Při 18% ztrátě užitku to znamená, že zhruba 6 miliard korun přišlo vniveč. Ale dost pragmatismu. Teď dokoupit poslední dárky a pro snížení ekonomických ztrát se zamyslet, jak zařídit, aby nás naši blízcí měli více rádi. Čtěte také: |
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz