(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v červenci stagnoval
Maloobchod - červenec 2011 |
Tržby v červenci v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy a pracovní dny reálně meziměsíčně stagnovaly; meziročně očištěné pouze o vliv počtu pracovních dní se zvýšily o 0,1 %. Meziroční pokles tržeb bez očištění o 1,7 % byl ovlivněn zejména prodejem v maloobchodě a částečně i nižším počtem pracovních dní.
* * *
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 0,8 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 4,9 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 1,7 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 1,9 % a za opravy o 0,8 %.
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 0,4 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 1,9 %. Bez očištění tržby klesly meziročně o 3,1 %, v tom za potraviny o 6,2 %, pohonné hmoty o 3,3 % a za nepotravinářské zboží o 0,4 %.
Největší vliv na celkový pokles tržeb měl nižší prodej potravin, a to jak v nespecializovaných, tak i specializovaných prodejnách (o 6,4 %; resp. o 3,0 %). Poprvé od počátku roku se snížily tržby za potraviny i v běžných cenách (o 1,7 %). Přetrvával pokles prodeje pohonných hmot, tržby se dále snížily za prodej farmaceutického, zdravotnického a drogistického zboží o 2,6 % a výrobků pro domácnost o 0,1 %. Naopak rostly tržby za textil a obuv o 7,7 %, výrobky pro kulturu a rekreaci o 3,7 % a počítačové a komunikační zařízení o 2,8 %. Dále pokračoval růst prodeje zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby o 8,5 %, avšak tempo růstu se ve srovnání s předchozími měsíci letošního roku zpomalilo.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku činil 102,2 % a byl ovlivněn zejména vyššími cenami pohonných hmot a potravin. Tento vývoj se promítl do celkového růstu cen v prodejnách s převahou potravin (o 4,8 %). Nejvíce se snížily ceny v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením (o 10,7 %), textilem a obuví (o 2,8 %) a výrobky pro domácnost (o 2,0 %).
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz