(Kurzy.cz)
ČR - tržby maloobchodu v dubnu rostly o 0,3%
Maloobchod - duben 2011 |
Tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny vzrostly v dubnu reálně meziměsíčně o 0,3 % a meziročně očištěné pouze o vliv počtu pracovních a kalendářních dní o 4,6 %. K meziročnímu růstu tržeb bez očištění o 2,7 % nejvíce přispěl prodej motorových vozidel a maloobchod s převahou potravin, nápojů a tabákových výrobků v nespecializovaných prodejnách.
* * *
* * *
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se snížily reálně meziměsíčně o 1,4 % a meziročně očištěné o pracovní dny se zvýšily o 8,1 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 4,8 %, v tom za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) o 6,2 % a za opravy klesly o 3,6 %. Zvýšené tržby zaznamenali zejména prodejci nákladních a užitkových automobilů.
* * *
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) sezónně očištěné tržby vzrostly reálně meziměsíčně o 1,0 % a meziročně očištěné o pracovní dny o 3,0 %. Sezónně neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 1,8 %, zejména zvýšeným prodejem potravin o 4,6 % a nepotravinářského zboží o 1,6 %, naopak pokračoval pokles prodeje pohonných hmot o 4,0 %.
Již zmiňovaný celkový růst tržeb za potraviny připadl zcela na nespecializované prodejny s převahou potravin, nápojů a tabákových výrobků (růst o 5,0 %). Vývoj v této sortimentní skupině určují především tržby podniků se 100 a více zaměstnanci, které vykázaly růst o 6,7 % a tvoří téměř jednu třetinu celkových tržeb maloobchodu. Růst zaznamenal i prodej přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 9,5 %), specializovaný prodej počítačového a komunikačního zařízení (o 7,5 %), textilu a obuvi (5,4 %), výrobků pro kulturu a rekreaci (o 4,8 %) a použitého zboží (o 4,4 %). Naopak vedle pohonných hmot klesly tržby ve stáncích a na trzích (o 12,1 %), v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 1,5 %), za výrobky pro domácnost (o 0,6 %), potraviny ve specializovaných prodejnách a farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží (shodně o 0,2 %).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku činil 102,2 % a byl ovlivněn pokračujícím výrazným růstem cen pohonných hmot (o 11,9 %). Méně pak rostly ceny za zboží prodávané v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 3,4 %) a za potraviny ve specializovaných prodejnách (o 2,2 %). Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 9,4 %), textilu a obuvi a výrobků pro domácnost (shodně o 1,8 %).
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Výsledky firem - tržby, zisk
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz