(Kurzy.cz)
ČR - Říjnové tržby maloobchodníky nepotěšily
Maloobchod - říjen 2010 |
Sezónně očištěné tržby klesly v říjnu v maloobchodě včetně prodeje a oprav motorových vozidel reálně meziměsíčně o 0,3 %, meziročně vzrostly o 1,0 %. Meziroční pokles bez sezónního očištění o 0,7 % byl ovlivněn zejména snížením tržeb v nespecializovaných prodejnách a za prodej pohonných hmot, naopak vyššímu propadu bránil příznivý vývoj v motoristickém segmentu.
* * *
* * *
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se zvýšily reálně meziměsíčně o 0,3 % a meziročně o 6,7 %. Neočištěné tržby vzrostly meziročně o 3,2 %. Prosperovaly zejména podniky prodávající pneumatiky a náhradní díly, naopak významně klesl u některých podniků vývoz osobních automobilů. Tržby za prodej motorových vozidel (včetně náhradních dílů) se zvýšily o 3,9 %, za opravy klesly o 0,5 %. Podle evidence Svazu automobilového průmyslu (SAP) se snížila první registrace motorových vozidel o 11,6 %, nejvíce u ojetých osobních automobilů (o 18,0 %).
* * *
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) se sezónně očištěné tržby snížily reálně meziměsíčně o 0,5 % a meziročně o 1,1 %. Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 2,2 %, v tom za pohonné hmoty o 8,8 %, za potraviny o 1,3 % a za nepotravinářské zboží o 0,8 %.
Ze sledovaných sortimentů měl na uvedený vývoj největší vliv prodej pohonných hmot (příspěvek k poklesu -1,4 p.b.). Nejvyšší pokles zaznamenaly tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží (o 9,6 %), podniků prodávajících smíšený sortiment ve stáncích a na trzích (o 9,0 %), dále již zmíněný prodej pohonných hmot a také potravin ve specializovaných prodejnách (o 7,0 %). Rostly pouze tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 9,7 %), za použité zboží (o 2,7 %), počítačové a komunikační zařízení (o 2,0 %) a textil a obuv (o 1,4 %). V členění podle počtu zaměstnanců rostly tržby za maloobchod celkem pouze podnikům s 50 až 99 zaměstnanci. Podnikům se 100 a více zaměstnanci sice tržby stagnovaly, ale většina velkých obchodních řetězců (s 1 000 a více zaměstnanci) vykázala růst. U těchto řetězců je sledováno i členění tržeb za zboží, ze kterého vyplývá, že prodej potravin, alkoholických nápojů a tabáku vzrostl o 6 %, prodej nepotravinářského zboží se naopak propadl o 9 %.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 101,0 %. Výrazně vzrostly ceny pohonných hmot (o 15,0 %), podstatně méně pak ceny za zboží prodávané ve stáncích a na trzích (o 0,7 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin (o 0,3 %). Nejvíce se snížily ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 6,5 %) a použitého zboží (o 4,5 %).
Mezinárodní srovnání vývoje maloobchodních tržeb v zemích EU je k dispozici na: (http://epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home).
Zdroj: ČSÚ
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz