Nákupní chování Čechů se změnilo
Obchodníci kvůli tomu musejí mnohem důkladněji promýšlet zacílení marketingu a reklamních kampaní, pomocí kterých zákazníky lákají do svých prodejen. Vyplývá to z průzkumu společnosti Incoma GfK, který nákupní chování českých zákazníků sledoval.
Analytik Zdeněk Skála ze společnosti Incoma GfK řekl, že zhruba pětina českých zákazníků se při nákupech řídí zvykem a příliš nehledí na ceny, nabídku zboží či jeho značky. Zhruba stejné je procento lidí, kteří si do obchodu přijdou jen pro zboží v akci a nekoupí nic jiného.
"Zajímavý je i vysoký počet lidí, které nákup prostě nebaví. Chtějí jen rychle nakoupit a jsou tomu ochotni ledacos obětovat, přitom ale mají vysokou kupní sílu. Těch je mezi nakupujícími 13 procent," podotkl Skála.
Rozdíly se podle něj promítají do celého nákupního chování včetně toho, do jakých řetězců zákazníci chodí nakupovat. "Profil jednotlivých řetězců je velice výrazný. Dva hlavní typy zákazníků tvoří pravidelně přes 50 procent všech zákazníků řetězce. Velmi výrazné jsou tyto preference tam, kde je řetězec vnímaný jako silný v určité oblasti," upozornil Skála.
Například do řetězce Interspar nebo Globus chodí převážně zákazníci, kteří jsou nároční na kvalitu zboží i úroveň prodejny a zároveň jsou méně cenově citliví. Hypermarkety Kaufland si zase vybírají lidé preferující levný a přitom velký nákup. Diskontní prodejny Lidl mají v hledáčku zákazníci, pro které je důležitá nízká cena a s oblibou využívají akční nabídky. Výrazný profil mají podle Skály i prodejny spotřebních družstev COOP, které navštěvují zákazníci vyžadující určitou stabilitu, tradiční značky a příjemnou obsluhu.
"Diferenciace nákupního chování je jeden z nejvýraznějších trendů českého obchodu posledních let a rozdíly jsou v současnosti zásadní. Pro reklamu a marketing to znamená jediné - mířit na průměrného zákazníka znamená mířit do prázdna," podotkl Skála.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz