E15: Spojenci couvají před zakázkou pro LOM
PRAHA (MEDIAFAX) - Státnímu podniku LOM Praha se začíná rozplývat šance na první velkou zakázku od Severoatlantické aliance. Informoval o tom deník E15.
V červenci sice vyhrál soutěž na modernizaci vrtulníků pro Bulharsko a Maďarsko, smlouvy ale nebyly proti očekávání podepsány do konce srpna a LOM musel svou nabídku o měsíc prodloužit. I tak je výsledek nejistý, protože obě země nemají na uzavření kontraktu peníze. Deníku E15 to potvrdily důvěryhodné zdroje blízké ministerstvu obrany.
„Samotnou modernizaci by sice zaplatila alianční agentura NAMSA, Bulharsko a Maďarsko by ale musely uhradit výcvik pilotů a dalšího personálu a poslat ho i s vrtulníky do Afghánistánu. Připadá jim to příliš nákladné,“ uvedl informovaný úředník.
V rámci zakázky za 250 milionů korun měl LOM zabudovat do ruských dopravních strojů Mi-17 avionické, navigační a další systémy, které jsou plně v souladu se standardy NATO. V hangárech v pražských Malešicích měli pokročilými přístroji vybavit celkem dva bulharské a dva maďarské vrtulníky.
Váhání Bulharska a Maďarska zkomplikuje také vojenské aktivity spojenců v Afghánistánu. Modernizace měla být dokončena do šesti měsíců. Pak se předpokládalo vyslání helikoptér i s posádkami do blízkovýchodní země, kde se NATO potýká s citelným nedostatkem právě dopravních strojů. V Afghánistánu létají tři české vrtulníky, Bulhaři a Maďaři je měli vystřídat.
Za váháním obou zemí je podle dostupných informací fakt, že výcvik pilotů a vyslání letecké techniky do takové země, jako je Afghánistán, si nemohou kvůli nedostatku peněz dovolit.
Například českou armádu přijde roční mise zhruba na sto milionů korun. Velmi nákladný byl i výcvik posádek, jenž probíhal od roku 2008 v Pyrenejích, Alpách a izraelské poušti. „Navíc jsme pro potřeby vojáků dodali ohromný nafukovací hangár, který zároveň slouží jako sklad součástek. Do Afghánistánu musíte spolu s vojáky a technikou poslat veškeré logistické zázemí, není tam nic,“ vysvětlil zdroj blízký LOM.
První velká zakázka NATO měla malešickému podniku otevřít cestu k dalším modernizacím ruských vrtulníků. Ve vzdušných silách Severoatlantické aliance jich totiž stále létají dvě stovky. Vedle zemí bývalého východního bloku je používají například Američané a Britové. LOM má přitom k dispozici unikátní modernizační program, dohromady dodal české armádě pět „vylepšených“ Mi-171.
„Máme hotové kompletní řešení, které můžeme nabízet partnerům z NATO. Mohou to být vzorové stroje. Jako jediné jsou plně certifikováné ruskou a ukrajinskou stranou,“ řekl už dříve náměstek ministra obrany Jan Fulík.
Simone Radacicova, radacicova@mediafax.cz
Poslední zprávy z rubriky Akcie v ČR:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz