Červnový prodej automobilů v USA zaostal za očekáváním
Červnový prodej automobilů rostl v USA pomaleji než se očekávalo, signalizuje problémy největší světové ekonomiky a útlum spotřebitelské poptávky. Prodej vozidel rostl o 14% a odrážel nízkou srovnávací základnu před rokem. Spotřebitelská důvěra se v červnu nečekaně propadla z dvouletého maxima o 10 bodů na 52,9 bodů.
Tuzemské automobilky v červnu ohlásily sezónně očištěný prodej 8,57 milionů osobních a LUV, oproti 9,14 milionů v květnu. Kombinovaný roční prodej tuzemských a zahraničních značek zpomalil z 11,64 mil na 11,08 milionů, podle údajů Autodata. V červnu 2009 se v USA prodalo jen 9,7 milionů automobilů, tržní odhady očekávaly 11,4 milionů jednotek.
Udržení růstového trendu bude v červenci a srpnu velmi náročné, protože v loňském roce byl trh stimulovaný šrotovným. Prodej největší americké automobilky GM meziročně rostl o 12% a dosáhl 194,7 tisíc, konkurenční značce Chrysler vyskočila poptávka o 36% na 82,2 tisíc a Fordu o 14% na 173,7 tisíc vozidel. Podíl tuzemských značek se na severoamerickém trhu meziročně zvýšil o 0,9% na 47,0%.
Největší rival, japonská Toyota Motor reportovala meziroční nárůst o 7% na 140,6 tisíc jednotek a udržela třetí příčku. Podíl na americkém trhu jí ale klesl o 1,1% na 14,3%. Model Camry a Corolla/Matrix drží v počtu prodejů osobních vozidel první a třetí příčku. Druhou a čtvrtou pozici si vydobyla další japonská značka Honda s modely Accord a Civic.
Prodej Honda v červnu meziročně rostl o 6% na 106,6 tisíc. Nejvyšší procentní nárůst poptávky reportovala z asijských značek nečekaně indická Tata 53%, dále Mazda 33%, Hyundai 28%, Subaru 16% a Nissan 11%. Model Altima byl v červnu pátý nejprodávanější vůz v USA. Meziroční růst poptávky ještě zaznamenala Isuzu, pokles prodejů značka Suzuki a Mitsubishi. Celkový podíl asijských automobilek na severoamerickém trhu se v červnu snížil o 0,9% na 45,4%.
Evropské automobilky se vedly v USA opět smíšeně a podíl na trhu meziročně stagnoval na 7,6%. Prodej VW v červnu meziročně rostl o 12% na 29,6 tisíc, prodej Daimler vyskočil o 20% na 19,6 tisíc, poptávka po BMW rostla o 12% na 23 tisíc, automobilka Porsche reportovala meziroční skok o 137% a prodej Saab Spyker vyskočil o 28%.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz