Stavby kolem Nošovic mají červenou, stát nemá peníze
PRAHA (MEDIAFAX) - Automobilka Hyundai může na slíbenou rychlou modernizaci silnic a železnice v okolí průmyslové zóny v Nošovicích zatím zapomenout. Jak informuje páteční vydání deníku E15, stát na ni nemá peníze a ve většině případů nejsou ani vyřízena potřebná povolení ke stavbě.
Odklad navíc sliby z roku 2006 notně prodražuje. Co vláda Korejcům slíbila? Dálniční křižovatku na rychlostní komunikaci R48 přímo v sousedství továrny. Zásadní modernizaci silnice první třídy od Českého Těšína po slovenskou hranici, potřebnou kvůli rychlému propojení továrny Hyundai s další korejskou automobilkou Kia. Modernizaci železniční tratě mezi Frýdkem- -Místkem a Českým Těšínem včetně vybudování nákladového nádraží Dobrá v blízkosti Nošovic, které by mělo sloužit pro transport tovární produkce. A to vše mělo být hotovo nejpozději do konce roku 2008.
I proto se Korejci rozhodli, že budou vyrábět auta v Česku. „Překážkou rychlejšího dokončení staveb je obecný nedostatek financí na infrastrukturní stavby,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka a připomněl, že vláda loni kvůli finanční situaci zakázala jakékoli nové stavby zahajovat. „Uvidíme, jak to bude vypadat s rozpočtem Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2011 a zda se v něm Nošovice nějak výrazněji projeví. Zda jsou či budou peníze, budeme vědět v druhé polovině roku,“ dodal Hanzelka.
„Nesplnění části smluvních závazků ze strany státu nás mrzí. Ze dvou infrastrukturních staveb tedy železnice a silnice potřebujeme rozhodně mezinárodní silnici I/11, protože napojení se sesterským závodem Kia Motors Slovakia je pro nás životně důležité,“ sdělil mluvčí nošovického Hyundaie Petr Vaněk. Na Moravě se totiž vyrábějí převodovky, na Slovensku motory a obě továrny kvůli tomu potřebují plynulý transport mezi Nošovicemi a Žilinou. Nevybudovaná mimoúrovňová křižovatka na R/48 zase Korejce trápí kvůli riziku, že jakákoli havárie může odříznout celý areál v Nošovicích od rychlostní komunikace.
Odklad staveb má ovšem vliv i na jejich konečnou cenu. Ve vládním usnesení z roku 2006 je například v případě mimoúrovňové dálniční křižovatky počítáno se 70 miliony korun. Nyní se podle odhadů Ředitelství silnic a dálnic cena pohybuje již kolem 337 milionů, tedy téměř pětinásobku. A nemusí to být suma konečná. „Odkládání výstavby a protahující se územní řízení mají samozřejmě na prodražování stavby vliv,“ sdělila mluvčí investorské společnosti Martina Vápeníková.
V současné době se musí ředitelství vypořádat se záporným stanoviskem stavebního úřadu v Dobré, který zamítl žádost o vydání územního rozhodnutí. O kolik se může prodražit železniční výstavba, nelze vůbec odhadnout. Plánovanou částku 5,13 miliardy korun totiž spolkne optimalizace celé železniční trati mezi Ostravou- -Kunčicemi a Českým Těšínem. Na kolik vyjdou konkrétní stavby slíbené firmě Hyundai, nelze zatím určit. Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla řekl, že tato částka bude známa až po veřejné soutěži na jejich výstavbu. S tou by chtěla správa začít již příští rok, ale dodnes nemá vyřízeno stavební a územní řízení. „Proto ani nemůžeme zahájit zadávací řízení na přidělení veřejné zakázky,“ dodal Halla.
Libor Popela, popela@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz