Příčiny propadání dálnice D11 do Hradce Králové budou známé nejdříve v červnu
HRADEC KRÁLOVÉ (MEDIAFAX) - Příčiny výrazného zvlnění povrchu nedávno vybudované dálnice D11 z Prahy ke Hradci Králové budou známé nejdříve začátkem června, až budou vyhodnocené posudky. Do té doby není jasný ani viník, řekla v pátek agentuře Mediafax mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Nina Ledvinová.
Informaci o tom, že dálnice D11 z Poděbrad do Hradce Králové, vybudovaná před třemi roky, se propadá, tento týden přinesl týdeník Sedmička. Na mnoha místech pohyby podloží vozovku zvlnily a pro provoz v plné rychlosti je nebezpečná. Proto je v kritických úsecích snížená rychlost na 80 kilometrů. Jde o dvě místa v celkové délce zhruba 150 metrů vzdálená od sebe asi kilometr ve směru do Prahy na 76. kilometru, na kterých praskl cemento-betonový kryt. "Zatím to vypadá, že pravděpodobný problém je ve spodní vodě, která porušuje spodní vrstvy vozovky. Opravy plánujeme ještě v letošním roce. V případě že se prokáže pochybení zhotovitele z doby výstavby, bude stát, respektive Ředitelství silnic a dálnic požadovat reklamaci," uvedla Ledvinová. Dodala, že v této době jsou již vypracované posudky, které se nyní hodnotí.
Podle vyjádření mluvčího společnosti Skanska, divize Silniční stavby Leoše Vernera firma dodržela všechny stavební postupy. "Přestože se dnes používají ty nejmodernější technologie, tak pod zem nikdo nevleze a občas se stane, že se nějaký neočekávaný problém objeví," uvedl mluvčí společnosti Skanska divize Silniční stavby Leoš Verner. Pokud se ukáže, že chyba byla na straně dodavatele, pak firma Skanska odstraní závady na vlastní náklady v rámci reklamace, která má lhůtu celkem pět let. V opačném případě bude muset opravy zaplatit Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), tedy stát. "Zatím však není jasné, kolik to bude stát a jak dlouho to bude trvat," dodal Verner.
Dopravní policisté na nebezpečí upozornili poprvé už před koncem loňského roku, narušených míst ale přibývá. "Při větší rychlosti kolem 130 kilometrů se auto citelně rozhoupe. Za určitých povětrnostních podmínek, jako je mokro, sníh a podobně, to může být velmi nebezpečné," řekl šéf dopravní policie Královéhradeckého kraje Karel Bušta. Podle něj je zřejmě podloží písčité a propadání způsobuje sama hmotnost konstrukce, přetížené kamiony tedy stav pravděpodobně neovlivňují.
Dálnici, která končí tři kilometry před Hradcem Králové, postavila Skanska, ale hydrogeologické průzkumy údajně provádělo ŘSD. "Vypadá to, že někde v místech stavby je narušený vodní režim. Nejprve se ale musí upřesnit, o jaké místo jde," řekl Milan Zeman ze společnosti Skanska. Podle něj budou opravy rozsáhlé a zasáhnou do všech konstrukčních vrstev vozovky. Bude to znamenat uzavření vždy celého směru dálnice.
Dálnice D11 z Prahy končí tři kilometry před Hradcem Králové. Novější úsek od Poděbrad do Hradce Králové dlouhý 49,8 kilometru stál 16 miliard korun s DPH. Projektovou dokumentaci vyhotovily firmy Pragoprojekt a Valbek Liberec.
Dálnice se zastavila před pozemky farmářky Ludmily Havránkové, které stát dosud nedokázal vykoupit či směnit. Nyní probíhají jednání mezi ní a státem o výměně jejích tří hektarů za jiné pozemky, ke kterým by mohla Havránková navíc získat do dlouhodobého pronájmu dalších zhruba 150 hektarů státní půdy. S navrhovanou dohodou statkářka souhlasí, nyní se upřesňuje konkrétní podoba dohody, která by mohla být hotová do 23. dubna.
Původní dohoda přitom byla, že Havránková získá výměnou za zhruba deset hektarů pozemků pod trasou dálnice přibližně 250 hektarů půdy. Nový kabinet ale v roce 2008 dohodu odmítl kvůli obavám, že by podobně rozsáhlé pozemky mohli v budoucnu požadovat i jiní majitelé problematických pozemků. Havránková nechce peníze, ale jiné pozemky, kde by mohla hospodařit. Už v minulosti odmítla návrh vláhy, která ji jako náhradu nabídla deset hektarů orné půdy a 48 milionů korun. Stát však později zjistil, že pro dálnici bude potřeba méně plochy, konkrétně tři hektary.
Bohuslav Štepánek, stepanek@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Přečtěte si také
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře