TNBiz (TN.cz)
Finance  |  23.02.2010 01:30:17

LN: Hypermarkety v krizi: nezabírají už ani slevy

Mediafax

PRAHA (MEDIAFAX) - Obraz českých řetězců coby ostrova prosperity uprostřed krize dostává trhliny. Přestože většina z nich deklaruje vysoké tržby, neoficiální údaje mluví jinak. Informace přineslo úterní vydání Lidových novin (LN).

"Vím, že se řešily vánoční tržby, které byly zklamáním, a došlo ke znatelnému poklesu. V lednu se situace o mnoho nezlepšila, tržby klesají i nadále," prozradil LN zdroj z jednoho z velkých řetězců, který si nepřál být jmenován. Pod příslibem anonymity to potvrzují i zaměstnanci dalších řetězců. Zatímco řetězce hovoří o stagnaci nebo mírném růstu, ve skutečnosti se některé prodejny údajně potýkají s propadem až o 15 procent.

"V některých případech mohou být údaje řetězců důvěryhodné, někde by to ale opravdu mohlo být spíše kreativní účetnictví. U potravin může pokles být jen o několik procent, jinde to ale klidně může být deset procent," řekl hlavní ekonom společnosti Patria Finance David Marek. Čechům totiž v krizi otrnulo a běžné slevy jim rychle zevšedněly. Věrnost značce vyměnili za hledání nejlepší nabídky a obchodní řetězce bojující s odlivem zákazníků se musí přebíjet speciálními akcemi.

"Zákazník je dnes velice znalý trhu a nenechá se opít rohlíkem. Chová se racionálně a velmi dobře ví, co si může a nemůže dovolit," popsal Zdeněk Skála z výzkumné společnosti Incoma. Lidé proto mnohem častěji střídají obchody podle toho, kde jim na dané zboží zrovna "udělají cenu". Podle skály se navíc řetězce dostávají do bludného kruhu a de facto vedou boj samy se sebou. Na jednu stranu ve velkém vyhlašují slevové promo akce, které podporují migraci zákazníků, na druhé straně se pak dalšími akcemi snaží posilovat jejich oslabenou věrnost.

Touto cestou se nyní snaží prodeje vylepšit třeba Interspar a Tesco. Interspar lidem z každé útraty vrátí část peněz při příštím nákupu, Tesco rozdává kupony v ceně 100 korun, platné až další týden. I v případě, že se obchodníkům podaří vybojovat přijatelné tržby, podle analytiků nakonec vydělají mnohem méně.

"Tlak na ceny ve snaze zabránit propadu prodejů je značný a v hospodářských výsledcích se projeví velmi silně. Pro ty slabší to může být až likvidační. Fakt, že lidé mnohem více než v minulosti čekají na slevové akce, se prodejcům promítne přímo do marží a to je základ jejich zisku", dodal Marek.

Petr Barták, bartak@mediafax.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Finance:

28.02.2012  Jak obchodovala Amerika 28. 2. 2012 Grant Capital (Grant Capital)
27.02.2012  Jak obchodovala Amerika 27. 2. 2012 Grant Capital (Grant Capital)
27.02.2012  Evropské burzy oslabují, pražská burza udržela úroveň z konce minulého týdne Investiční bankovnictví (Komerční banka)
27.02.2012  ECB už 2 týdny nekoupila žádné vládní dluhopisy Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688