LN: Hypermarkety v krizi: nezabírají už ani slevy
PRAHA (MEDIAFAX) - Obraz českých řetězců coby ostrova prosperity uprostřed krize dostává trhliny. Přestože většina z nich deklaruje vysoké tržby, neoficiální údaje mluví jinak. Informace přineslo úterní vydání Lidových novin (LN).
"Vím, že se řešily vánoční tržby, které byly zklamáním, a došlo ke znatelnému poklesu. V lednu se situace o mnoho nezlepšila, tržby klesají i nadále," prozradil LN zdroj z jednoho z velkých řetězců, který si nepřál být jmenován. Pod příslibem anonymity to potvrzují i zaměstnanci dalších řetězců. Zatímco řetězce hovoří o stagnaci nebo mírném růstu, ve skutečnosti se některé prodejny údajně potýkají s propadem až o 15 procent.
"V některých případech mohou být údaje řetězců důvěryhodné, někde by to ale opravdu mohlo být spíše kreativní účetnictví. U potravin může pokles být jen o několik procent, jinde to ale klidně může být deset procent," řekl hlavní ekonom společnosti Patria Finance David Marek. Čechům totiž v krizi otrnulo a běžné slevy jim rychle zevšedněly. Věrnost značce vyměnili za hledání nejlepší nabídky a obchodní řetězce bojující s odlivem zákazníků se musí přebíjet speciálními akcemi.
"Zákazník je dnes velice znalý trhu a nenechá se opít rohlíkem. Chová se racionálně a velmi dobře ví, co si může a nemůže dovolit," popsal Zdeněk Skála z výzkumné společnosti Incoma. Lidé proto mnohem častěji střídají obchody podle toho, kde jim na dané zboží zrovna "udělají cenu". Podle skály se navíc řetězce dostávají do bludného kruhu a de facto vedou boj samy se sebou. Na jednu stranu ve velkém vyhlašují slevové promo akce, které podporují migraci zákazníků, na druhé straně se pak dalšími akcemi snaží posilovat jejich oslabenou věrnost.
Touto cestou se nyní snaží prodeje vylepšit třeba Interspar a Tesco. Interspar lidem z každé útraty vrátí část peněz při příštím nákupu, Tesco rozdává kupony v ceně 100 korun, platné až další týden. I v případě, že se obchodníkům podaří vybojovat přijatelné tržby, podle analytiků nakonec vydělají mnohem méně.
"Tlak na ceny ve snaze zabránit propadu prodejů je značný a v hospodářských výsledcích se projeví velmi silně. Pro ty slabší to může být až likvidační. Fakt, že lidé mnohem více než v minulosti čekají na slevové akce, se prodejcům promítne přímo do marží a to je základ jejich zisku", dodal Marek.
Petr Barták, bartak@mediafax.cz
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz