(Kurzy.cz)
ČR - maloobchod v listopadu poklesl nejvíce od března 2008
Maloobchod - listopad 2009 |
Sezónně očištěné tržby klesly v listopadu v maloobchodě včetně motoristického segmentu meziměsíčně reálně o 2,9 %, což bylo nejvíce od března 2008, a meziročně o 6,1 %. Meziroční pokles tržeb bez očištění o 4,9 % byl ovlivněn zejména poklesem prodeje motorových vozidel a nepotravinářského zboží.
* * *
Po očištění o sezónní vlivy, kalendářní a pracovní dny se tržby v maloobchodě včetně motoristického segmentu v listopadu snížily meziměsíčně reálně o 2,9 %, což bylo nejvíce od března 2008, a meziročně o 6,1 % (po očištění pouze o pracovní dny dokonce o 6,7 %, protože bylo o jeden pracovní den více než ve stejném měsíci 2008). Sezónně neočištěné tržby klesly meziročně o 4,9 %, zhruba stejně jako byl průměr za předchozí tři měsíce a o 0,7 p.b. více než za posledních 12 měsíců.
* * *
Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel (CZ-NACE 45) se snížily meziměsíčně reálně o 5,2 % a meziročně o 13,1 %. Neočištěné tržby klesly meziročně o 11,0 %, téměř shodně jako v průměru za posledních 12 měsíců, v tom za prodej motorových vozidel o 10,4 % a za opravy o 14,3 %.
* * *
V maloobchodě včetně prodeje pohonných hmot (CZ-NACE 47) došlo u sezónně očištěných tržeb k meziměsíčnímu poklesu o 2,0 %, který byl nejvyšší od března 2008. Nejvíc se na něm podílel prodej pohonných hmot (- 0,9 %), textilu a smíšeného zboží s převahou potravin (shodně – 0,4 %). Meziročně se tržby snížily o 3,2 % (po očištění jen o pracovní dny o 3,6 %), sezónně neočištěné tržby o 2,3 %. Stejně jako v předchozím měsíci klesly tržby za nepotravinářské zboží (o 4,2 %), naopak za potraviny vzrostly (o 1,1 %).
Ze sledovaných sortimentů měl největší vliv na celkový pokles prodej výrobků pro domácnost ve specializovaných prodejnách (snížení tržeb o 9,3 %), prodej pohonných hmot (o 3,3 %) a oděvů a obuvi (o 7,4 %). Naopak vzrostly tržby za farmaceutické, zdravotnické a drogistické zboží (o 4,7 %) a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin, kam patří i velké obchodní řetězce (o 1,8 %). Mírně se zvýšil i prodej počítačových a komunikačních zařízení (o 0,7 %) a zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby (o 0,4 %).
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku byl 97,9 %. Nejvíce klesly ceny počítačových a komunikačních zařízení (o 7,5 %), použitého zboží (o 5,9 %) a zboží v nespecializovaných prodejnách (o 3,7 %). Naopak vzrostly ceny např. za léky a zdravotnické potřeby (o 2,6 %).
Podle údajů zveřejněných Eurostatem se v listopadu sezónně očištěné tržby v maloobchodě (CZ-NACE 47) v EU 27 snížily reálně meziměsíčně o 0,8 %, meziročně po očištění o pracovní dny klesly o 2,1 %. Nejvíce se tržby snížily v Lotyšsku (o 30,2 %), v Litvě (o 27,8 %) a v Estonsku (o 21,2 %), nejrychleji rostly v Polsku (o 4,6 %) a v Belgii (o 3,7 %), zatímco nezměněny zůstaly ve Finsku.
Zdroj: ČSÚ
Související zprávy:
ČR - Kometáře k listopadovému maloobchodu - růst..
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz