Markéta Höfferová (Kurzy.cz)
Umění a peníze  |  30.09.2009 13:13:26

VÝSTAVA: Padělky na Luční boudě


Na krkonošské Luční boudě byla v pátek 25. září zahájena výstava padělků výtvarných děl (trvá do 9. října). Součástí vernisáže výstavy byla i "dražba" jednoho z vystavených falz. (přesto určitá částka jako sponzorský dar byla přislíbena nadaci Pomozte dětem - Kuře). Dražbu jako licitátor vedl Jiří Macháček, který poslední příhoz noblesně stvrdil poklepem dražebního kladívka (dřevěnou stranou paličky na maso) a odešel se připravovat na další část programu, večerní koncert skupiny Mig 21.

Toaleta, signováno P. Kotík - posudek

Happening formou dražby padělku se konal jako upozornění na problematiku falz na českém trhu s uměním. Dražilo se prezenčně (tedy účastníci v sále) i po telefonu (kdy právě neexistující neznámý na telefonu vytáhl cenu nahoru a "donutil" účastníky v sále přihazovat tak, že se dražba uzavřela na výši jednoho milionu. Vede to k zamyšlení, jak je komunikace dražebních síní s dražiteli po telefonu ošetřena - například nahrává se? Nebylo by více etické, kdyby dražitele po telefonu na aukci zastupoval někdo nezávislý, nikoli zástupce na prodeji zainteresované aukční síně?)


K vidění na výstavě, která vznikla ve spolupráci Kláry Sovové, Luční boudy a společnosti EXTENDER s občanským sdružením Falzum STOP, jsou díla připisovaná následujícím autorům:

  • Mikoláš Aleš
  • Ota Bubeníček
  • Josef Čapek
  • Emil Filla
  • Antotnín Chitussi
  • Pravoslav Kotík
  • Otakar Kubín
  • Gustav Macoun
  • Jaroslav Panuška
  • Pablo Picasso
  • Václav Rabas
  • Jaroslav Šetelík
  • Václav Špála

Na vernisáži opakovaně zazněl názor, že podobné znehodnocení prokazatelných padělků, jaké je na výstavě možné vidět například na kresbě s názvem Cyril a Metoděj (jako autor signován Mikuláš Aleš) a akvarel Lucemburská zahrada (signovaný jménem Jaroslav Šetelík) - kdy bylo výtvarné dílo znehodnoceno přeškrtnutím a přípisem, který dílo identifikuje jako padělek - by českému trhu prospělo a omezilo by tak putování padělků mezi jednotlivými kupci.

Právě na toto téma uvedl na zahájení výstavy Zdeněk Novák ze sdružení Falzum STOP následující příspěvek:

Černý petr na trhu s uměním
Současná situace na trhu s falzy připomíná již několik let oblíbenou dětskou karetní hru - Černého Petra.
Proč? Pojďme se podívat nejdříve na pravidla hry. Základním pravidlem je, že hráči  tahají sobě navzájem karty a vyhrává ten, kterému nezbudou žádné karty.
A jak je to s obrazy. Někdy se stane, že majitel obrazu přestane mít důvěru k nějakému dílu.  Většinou se to stává při shlédnutí díla odborníkem. Majitel se tedy rozběhne s obrazem do galerie, kde jej koupil a chce jej vrátit. Většinou obraz skutečně vrátí a galerista ukazuje svoji chápající a lidskou tvář. Společně si zanadávají na ty zloduchy padělatele. Nyní již bývalý majitel obrazu je spokojen, že se obrazu zbavil a peníze nevyhodil z okna. Ani si neuvědomí, že nějakou dobu, někdy léta, svými penězi štědře dotoval pana galeristu. A co galerista? Vrátil peníze, má ztrátu. Co udělá s obrazem? Spálí ho? To si asi nikdo nemyslí. Prostě ho prodá dál.
A tady máme toho Černého Petra. Nyní jde jen o to, kdo jich má ve své sbírce nejvíce, a kdo na tom nejvíce vydělal. A to nemluvíme o těch prodávajících, kteří si toho svého Černého Petra nechtějí vzít zpět. Použijí jednoduchý, ale zákeřný trik: tvrdí, že to není dílo, které milému sběrateli prodali, a že je chce podvést. I toto je česká realita. Jak se tato hra jmenuje?


Malý exkurz padělání obrazů:

  1. Přidání  falešné signatury známého a vyhledávaného autora na tematicky vhodné dílo anonymního autora
  2. Odstranění signatury autora a nahrazení signaturou známějšího a vyhledávanějšího umělce
  3. Zneužití dobových kopií anonymního autora a doplňování signatury známého autora
  4. Zhotovení totožných pozdějších kopií
  5. Vyhotovování pozdějších variant známých obrazů

Předpokladem je vždy dobrá manipulace s kupujícím.

 

Na vernisáži vedle sebe visela dvě díla signovaná Pravoslav Kotík - Toaleta a Účes, falzum a originál. Jde o dva obrazy námětově i kompozičně velmi blízké, odlišují se technikou (olej x tempera), částečně barevným tónem a v detailu (na Účesu žena drží kulmu). U tohoto obrazu vede kupec Jiří Schwarz spor s Galerií Art Praha (Vladimír Neubert) o jeho pravosti, kde obě strany mají k dispozici posudky o falzu, respektive o pravosti obrazu.

Dalším zajímavým představeným dílem byly kubistické Ženy u piana se signaturou Pablo Picasso, které byly použity jako bankovní zástava za milionový úvěr - v tomto případě byli pachatelé odsouzeni. Každý z vystavených obrazů měl svůj příběh - kde byl koupen, od koho, proč si kupec nevymezil před koupí dost času na rozhodování a nevyhnul se tak nákupu v časové tísni. Podobně jsou různorodé i způsoby vzniku padělku.

Ženy u piána, signováno Picasso

Kromě kompletně vytvořených obrazů jako padělek – např. dílo Pravoslava Kotíka nebo Pabla Picassa - můžeme vidět padělky, kde falzifikátor použil nějaký starší obraz např. zručného amatéra z období 1. republiky a doplnil ho signaturou. Příkladem je olejomalba Oty Bubeníčka, kde při bližší prohlídce zjistíme, že styl malby a  barevnost na obrazu pro autora nezvyklá. Také signatura vytvořená v levém dolním rohu neodpovídá signatuře umělce.

Je zde i příklad, kdy falzifikátor použil obraz méně známého výtvarníka a nahradil jeho signaturu podpisem známějšího a hlavně sběrateli a investory oceňovanějšího výtvarníka. Příkladem je obraz Václava Rabase – původně olej Antonína Majera – Zrání obilí u Podlužan. Zde falzifikátor použil kvalitní Majerovu malbu, odstranil jeho původní signaturu a nahradil signaturou Rabas. Zkušenějšího ctitele Rabasova díla ovšem překvapí neobvyklá barevnost a absentuje zde také typická pastóznost Rabasovy malby. Falzum bylo objeveno díky pozornosti obchodníků a sběratelů - v rozmezí několika měsíců bylo možno nalézt na internetu dvě fotografie stejného díla, pokaždé s jinou signaturou. U vystaveného Rabasova falza je na výstavě i barevná fotografie původní podoby obrazu se signaturou A. Majer.

 

Při přípravě textu spolupracoval Ivan Kozel

Hodnocení článku: 10 | 8 | 6 | 4 | 2 | 0

VÝSTAVA: Padělky na Luční boudě

Diskuze a názory uživatelů na téma: VÝSTAVA: Padělky na Luční boudě

Na dané téma nejsou žádné názory.


Poslední zprávy z rubriky Umění a peníze:

02.12.2009  František Kupka za 39 miliónů ? Petr Hanisch (AliaWeb)
12.11.2009  KBC může prodat část ČSOB formou IPO Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
12.10.2009  Lukoil chce expandovat v v české maloobchodní síti Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)
30.09.2009  VÝSTAVA: Padělky na Luční boudě Markéta Höfferová (Kurzy.cz)






Zobrazit sloupec 
Kurzy měn | Akcie | Obchodní rejstřík | Zájezdy | Last minute | Meteobox | Bydlet | YAuto | Studium | E
Kurzy.cz - Akcie cz, kurzy měn, forex, zlato.
TOP: Akcie CZ Akcie svět Kurzy měn Komodity Dluhopisy Zlato Bitcoin Hypotéky Tarify Energie Kalkulačka Zákony Práce Počasí

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby

Hypotéky, Stavební spoření

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzdy, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, nafta

Podnikání

Obchodní rejstřík

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto, Spolehlivost Aut

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Copyright © 2000 - 2020

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.,

ISSN 1801-8688

Ochrana údajů | Cookies