(Kurzy.cz)
VÝSTAVA: Padělky na Luční boudě
Na krkonošské Luční boudě byla v pátek 25. září zahájena výstava padělků výtvarných děl (trvá do 9. října). Součástí vernisáže výstavy byla i "dražba" jednoho z vystavených falz. (přesto určitá částka jako sponzorský dar byla přislíbena nadaci Pomozte dětem - Kuře). Dražbu jako licitátor vedl Jiří Macháček, který poslední příhoz noblesně stvrdil poklepem dražebního kladívka (dřevěnou stranou paličky na maso) a odešel se připravovat na další část programu, večerní koncert skupiny Mig 21.
Happening formou dražby padělku se konal jako upozornění na problematiku falz na českém trhu s uměním. Dražilo se prezenčně (tedy účastníci v sále) i po telefonu (kdy právě neexistující neznámý na telefonu vytáhl cenu nahoru a "donutil" účastníky v sále přihazovat tak, že se dražba uzavřela na výši jednoho milionu. Vede to k zamyšlení, jak je komunikace dražebních síní s dražiteli po telefonu ošetřena - například nahrává se? Nebylo by více etické, kdyby dražitele po telefonu na aukci zastupoval někdo nezávislý, nikoli zástupce na prodeji zainteresované aukční síně?)
K vidění na výstavě, která vznikla ve spolupráci Kláry Sovové, Luční boudy a společnosti EXTENDER s občanským sdružením Falzum STOP, jsou díla připisovaná následujícím autorům:
- Mikoláš Aleš
- Ota Bubeníček
- Josef Čapek
- Emil Filla
- Antotnín Chitussi
- Pravoslav Kotík
- Otakar Kubín
- Gustav Macoun
- Jaroslav Panuška
- Pablo Picasso
- Václav Rabas
- Jaroslav Šetelík
- Václav Špála
Na vernisáži opakovaně zazněl názor, že podobné znehodnocení prokazatelných padělků, jaké je na výstavě možné vidět například na kresbě s názvem Cyril a Metoděj (jako autor signován Mikuláš Aleš) a akvarel Lucemburská zahrada (signovaný jménem Jaroslav Šetelík) - kdy bylo výtvarné dílo znehodnoceno přeškrtnutím a přípisem, který dílo identifikuje jako padělek - by českému trhu prospělo a omezilo by tak putování padělků mezi jednotlivými kupci.
Právě na toto téma uvedl na zahájení výstavy Zdeněk Novák ze sdružení Falzum STOP následující příspěvek:
Černý petr na trhu s uměním
Současná situace na trhu s falzy připomíná již několik let oblíbenou dětskou karetní hru - Černého Petra.
Proč? Pojďme se podívat nejdříve na pravidla hry. Základním pravidlem je, že hráči tahají sobě navzájem karty a vyhrává ten, kterému nezbudou žádné karty.
A jak je to s obrazy. Někdy se stane, že majitel obrazu přestane mít důvěru k nějakému dílu. Většinou se to stává při shlédnutí díla odborníkem. Majitel se tedy rozběhne s obrazem do galerie, kde jej koupil a chce jej vrátit. Většinou obraz skutečně vrátí a galerista ukazuje svoji chápající a lidskou tvář. Společně si zanadávají na ty zloduchy padělatele. Nyní již bývalý majitel obrazu je spokojen, že se obrazu zbavil a peníze nevyhodil z okna. Ani si neuvědomí, že nějakou dobu, někdy léta, svými penězi štědře dotoval pana galeristu. A co galerista? Vrátil peníze, má ztrátu. Co udělá s obrazem? Spálí ho? To si asi nikdo nemyslí. Prostě ho prodá dál.
A tady máme toho Černého Petra. Nyní jde jen o to, kdo jich má ve své sbírce nejvíce, a kdo na tom nejvíce vydělal. A to nemluvíme o těch prodávajících, kteří si toho svého Černého Petra nechtějí vzít zpět. Použijí jednoduchý, ale zákeřný trik: tvrdí, že to není dílo, které milému sběrateli prodali, a že je chce podvést. I toto je česká realita. Jak se tato hra jmenuje?
Malý exkurz padělání obrazů:
- Přidání falešné signatury známého a vyhledávaného autora na tematicky vhodné dílo anonymního autora
- Odstranění signatury autora a nahrazení signaturou známějšího a vyhledávanějšího umělce
- Zneužití dobových kopií anonymního autora a doplňování signatury známého autora
- Zhotovení totožných pozdějších kopií
- Vyhotovování pozdějších variant známých obrazů
Předpokladem je vždy dobrá manipulace s kupujícím.
Na vernisáži vedle sebe visela dvě díla signovaná Pravoslav Kotík - Toaleta a Účes, falzum a originál. Jde o dva obrazy námětově i kompozičně velmi blízké, odlišují se technikou (olej x tempera), částečně barevným tónem a v detailu (na Účesu žena drží kulmu). U tohoto obrazu vede kupec Jiří Schwarz spor s Galerií Art Praha (Vladimír Neubert) o jeho pravosti, kde obě strany mají k dispozici posudky o falzu, respektive o pravosti obrazu.
Dalším zajímavým představeným dílem byly kubistické Ženy u piana se signaturou Pablo Picasso, které byly použity jako bankovní zástava za milionový úvěr - v tomto případě byli pachatelé odsouzeni. Každý z vystavených obrazů měl svůj příběh - kde byl koupen, od koho, proč si kupec nevymezil před koupí dost času na rozhodování a nevyhnul se tak nákupu v časové tísni. Podobně jsou různorodé i způsoby vzniku padělku.
Kromě kompletně vytvořených obrazů jako padělek – např. dílo Pravoslava Kotíka nebo Pabla Picassa - můžeme vidět padělky, kde falzifikátor použil nějaký starší obraz např. zručného amatéra z období 1. republiky a doplnil ho signaturou. Příkladem je olejomalba Oty Bubeníčka, kde při bližší prohlídce zjistíme, že styl malby a barevnost na obrazu pro autora nezvyklá. Také signatura vytvořená v levém dolním rohu neodpovídá signatuře umělce.
Je zde i příklad, kdy falzifikátor použil obraz méně známého výtvarníka a nahradil jeho signaturu podpisem známějšího a hlavně sběrateli a investory oceňovanějšího výtvarníka. Příkladem je obraz Václava Rabase – původně olej Antonína Majera – Zrání obilí u Podlužan. Zde falzifikátor použil kvalitní Majerovu malbu, odstranil jeho původní signaturu a nahradil signaturou Rabas. Zkušenějšího ctitele Rabasova díla ovšem překvapí neobvyklá barevnost a absentuje zde také typická pastóznost Rabasovy malby. Falzum bylo objeveno díky pozornosti obchodníků a sběratelů - v rozmezí několika měsíců bylo možno nalézt na internetu dvě fotografie stejného díla, pokaždé s jinou signaturou. U vystaveného Rabasova falza je na výstavě i barevná fotografie původní podoby obrazu se signaturou A. Majer.
Při přípravě textu spolupracoval Ivan Kozel
Poslední zprávy z rubriky Umění a peníze:
Přečtěte si také:
Prezentace
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
Okénko investora
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz