Švejnar: Jsme na hraně velké deprese, šrotovné je asociální
BRNO (MEDIAFAX) - Podle ekonoma Jana Švejnara se nyní svět ocitá na hraně velké deprese, velmi tak bude záležet na dalších protikrizových krocích vlád. Řekl to ve čtvrtek v moderované diskuzi při stavebních veletrzích v Brně.
„Jsme v situaci, která je mnohem zapeklitější, než jsme očekávali,“ uvedl Švejnar. „Jsme na hraně toho, že když vlády budou postupovat obezřetně, svět může být jen v recesi, když ale nebudou postupovat obezřetně, čeká nás velká deprese,“ doplnil s tím, že na současnou krizi je třeba reagovat tak, abychom nevyvolali další krizi.
Velmi důležité jsou nyní podle něj zvýšené vládní zakázky, a to i přes krátkodobé navýšení státní dluhu. „Problém je v tom, že lidé přestávají utrácet a podniky dále neinvestují, protože nemají poptávku. V tomto případě zbývá jen vládní poptávka, která ekonomiku skutečně může rozhýbat,“ řekl Švejnar.
Podle něj se dá krátkodobé zvýšení státního dluhu následně rychle splatit z nastartovaného ekonomického růstu. Ekonom ale upozornil, že Evropa i Amerika musí ve vládních investicích postupovat společně. „Amerika do toho jde razantně a pumpuje do ekonomiky spoustu peněz, ale sama to neutáhne,“ sdělil Švejnar.
Podle ekonoma Jana Švejnara je šrotovné svým způsobem asociální opatření, podporuje totiž jen vlastníky aut, ne ty, kteří si ho kvůli vysoké počáteční investici nemohou dovolit. Řekl to ve čtvrtek v moderované diskuzi při stavebních veletrzích v Brně.
„Není důvod, proč bonifikovat jeden průmyslový sektor před jiným. A proč bonifikovat zrovna automobilový průmysl, proč ne jiný, kde by to mohlo mít blahodárnější dopad,“ uvedl ke šrotovnému Švejnar.
Výhody ze šrotovného jsou podle něj navíc jen dočasné s tím, že u nás žádný velký pozitivní dopad na ekonomiku jeho případné zavedení mít nebude, protože spoustu součástek dovážíme. „Zavedení šrotovného u nás by bylo solidaritou vůči Evropě, což je pochopitelné a v pořádku, stojí ale za zamyšlení, proč podporovat auta, proč ne třeba ledničky,“ řekl ekonom. Podle jeho slov je šrotovné navíc asociálním opatřením, protože podporuje jen ty lidi, kteří vůz už vlastní, a ne ty, kteří jej nemají, protože si ho nemohou dovolit. „Ti lidé, kteří vůz nevlastní na šrotovné prostě nemají nárok,“ dodal Švejnar.
Tzv. šrotovné, kdy starší vůz nechá jeho majitel sešrotovat a dostane dotaci na nákup nového, zavedlo už např. Německo, Francie nebo Slovensko. V ČR se uvažuje o jeho zavedení na podzim 2009 s tím, že dotace by se měla pohybovat ve výši 30 000 Kč.
Libor Popela, popela@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz