Lodní přepravu čeká letos konjunktura. Investujte!
Baltic Dry Index (BDI) spadl v jednom momentu až o 94 % od svého maxima v květnu 2008. BDI není regulérním indexem, který se obchoduje na finančních trzích. Je to smíšený přehled denních cen lodní přepravy na celém světě. I když nesleduje jednotlivé akcie jako většina regulérních indexů, jeho pohyb ovlivňuje akcie všech společností z oboru, je to proxy pro celý tento průmysl. V roce 2007 a v prvních měsících 2008 byla „shipping“ bublina nafukována díky OH v Pekingu (očekávání zpřísnění bezpečnosti v čínských přístavech), předzásobení se surovinami a spekulacím na trhu komodit. Nedalo se očekávat, že vyhnané ceny lodní přepravy zůstanou tak vysoké, ale takto strmý propad se neočekával. Např. tzv. Capesize lodě (ty, které kvůli své velikosti nemůžou využívat Suezský průplav a musí plout kolem Mysu Horn nebo Mysu Dobré naděje) si účtovaly 230 000 USD denně koncem května vers. 20 000 USD denně koncem roku 2008. Finanční krize, propad globální ekonomiky a slábnoucí poptávka srazily ceny lodní přepravy dramaticky. Kupci se stali na ceny lodní přepravy mnohem senzitivnější. Mnohé z krátkodobých tlaků naznačují v současnosti již uvolnění Celosvětová finanční krize, která znamenala pro společnosti a spotřebitele těžší přístup k úvěrům (u kupců a objednavatelů zejména otevírání akreditivů, které by jim umožnili naložení zboží v přístavech) začíná ustupovat. Mělo by to mít rozhodující význam i v lodním průmyslu. Poptávka se stabilizuje. Z důvodu snížení emisí a zlepšení životního prostředí před a v průběhu OH Čína odstavila mnoho znečišťovatelů (stavebnictví, uhelné elektrárny, cementárny a chemické provozy). Tyto krátkodobé odstávky, stejně jako mohutná stavební výroba před OH, jsou anomáliemi, které se nebudou v takovém rozsahu opakovat. Čínské ocelárny potřebují brazilskou železnou rudu. Ke zvýšeným dodávkám rudy přispěje i její nižší cena od brazilských dodavatelů. Čína stále vykazuje nejvyšší přírůstky HDP a v nejbližších letech asi tento světový žebříček povede. Návrat cen akcií z oboru na hodnoty z konce května 2008 asi nelze očekávat, ale odlepení se od současných nerealisticky nízkých cen ano. BDI se jako index obchodovat nedá. Investoři by se měli zaměřit na jednotlivé akciové tituly, např. Navios Maritime (NM), DryShips (DRYS), Diana Shipping (DSX), Genco Shipping (GNK), Ship Finance int. (SFL), nebo např. Teekay LNG Partners (TGP). Andrej Kohút CAPITAL PARTNERS a.s. |
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz