Josef Stoulil (Capital Partners)
Finance  |  23.01.2009 09:09:29

Lodní přepravu čeká letos konjunktura. Investujte!


Baltic Dry Index (BDI) spadl v jednom momentu až o 94 % od svého maxima v květnu 2008. BDI není regulérním indexem, který se obchoduje na finančních trzích. Je to smíšený přehled denních cen lodní přepravy na celém světě. I když nesleduje jednotlivé akcie jako většina regulérních indexů, jeho pohyb ovlivňuje akcie všech společností z oboru, je to proxy pro celý tento průmysl.

roce 2007 a v prvních měsících 2008 byla „shipping“ bublina nafukována díky OH v Pekingu (očekávání  zpřísnění  bezpečnosti v čínských přístavech), předzásobení se surovinami a spekulacím na trhu komodit.

Nedalo se očekávat, že vyhnané ceny lodní přepravy zůstanou tak vysoké, ale takto strmý propad se neočekával. Např. tzv. Capesize lodě (ty, které kvůli své velikosti nemůžou využívat Suezský průplav a musí plout kolem Mysu Horn nebo Mysu Dobré naděje) si účtovaly 230 000 USD denně koncem května vers. 20 000 USD denně koncem roku 2008.

Finanční krize, propad globální ekonomiky a slábnoucí poptávka srazily ceny lodní přepravy dramaticky. Kupci se stali na ceny lodní přepravy mnohem senzitivnější.

Mnohé z krátkodobých tlaků naznačují v současnosti již uvolnění

Celosvětová finanční krize, která znamenala pro společnosti a spotřebitele těžší přístup k úvěrům (u kupců a objednavatelů zejména otevírání akreditivů, které by jim umožnili naložení zboží v přístavech) začíná ustupovat. Mělo by to mít rozhodující význam i v lodním průmyslu.

Poptávka se stabilizuje. Z důvodu snížení emisí a zlepšení životního prostředí před a v průběhu OH Čína odstavila mnoho znečišťovatelů (stavebnictví, uhelné elektrárny, cementárny a chemické provozy). Tyto krátkodobé odstávky, stejně jako mohutná stavební výroba před OH, jsou anomáliemi, které se nebudou v takovém rozsahu opakovat. Čínské ocelárny potřebují brazilskou železnou rudu. Ke zvýšeným dodávkám rudy přispěje i její nižší cena od brazilských dodavatelů.

Čína stále vykazuje nejvyšší přírůstky HDP a v nejbližších letech asi tento světový žebříček povede.

Návrat cen akcií z oboru na hodnoty z konce května 2008 asi nelze očekávat, ale odlepení se od současných nerealisticky nízkých cen ano.

BDI se jako index obchodovat nedá. Investoři by se měli zaměřit na jednotlivé akciové tituly, např. Navios Maritime (NM), DryShips (DRYS), Diana Shipping (DSX), Genco Shipping (GNK), Ship Finance int. (SFL), nebo např. Teekay LNG Partners (TGP).

 

 Andrej Kohút

CAPITAL PARTNERS a.s.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Finance:

28.02.2012  Jak obchodovala Amerika 28. 2. 2012 Grant Capital (Grant Capital)
27.02.2012  Jak obchodovala Amerika 27. 2. 2012 Grant Capital (Grant Capital)
27.02.2012  Evropské burzy oslabují, pražská burza udržela úroveň z konce minulého týdne Investiční bankovnictví (Komerční banka)
27.02.2012  ECB už 2 týdny nekoupila žádné vládní dluhopisy Vladimír Urbánek (Kurzy.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688