EK zvažuje nová pravidla pro média
Zároveň ale pro tyto aktivity navrhuje přísnou kontrolu. Média, jež dostávají peníze z veřejných rozpočtů, totiž podle pravidel EU o státní pomoci nesmí narušovat konkurenci na trhu v oborech, jež nespadají do definice veřejné služby.
Návrh, který nyní komise dává k veřejné debatě, je reakcí na změny, jež v posledních letech prodělal trh rozhlasového a televizního vysílání. Přibylo zejména způsobů, kterým se šíří, například digitální televize, televize po internetu, mobilní televize a video na vyžádání. Zvýšil se rozsah služeb, která veřejnoprávní média nabízejí, ale i konkurence na trhu.
Řada evropských komerčních vysílatelů si proto v uplynulých měsících stěžovala na to, že státní subvence například do on-line aktivit veřejnoprávních médií ohrožují jejich podnikání. Podle Evropské komise je přitom dotace pro veřejnoprávní média, ať už přímé či z koncesionářských poplatků, představují třetí nejrozsáhlejší státní pomoc v EU po zemědělství a dopravě. Ročně jde o 22 miliard eur (zhruba 531 miliard korun).
Komise tak na jedné straně chce veřejnoprávním médiím umožnit, aby za určitých jasně vymezených okolností mohla zpoplatňovat své služby, i když svou povahou spadají do veřejné služby. Jde například o placení za sledování televizního vysílání na mobilním telefonu nebo platby za přístup k pokročilým technologickým funkcím.
Na druhé straně bude ale přísně posuzovat případy, kdy by veřejnoprávní média chtěla zpoplatňovat činnosti, jež povahu veřejné služby nemají. Například jde o zvlášť placený prémiový obsah či účast diváků v soutěžích, kam se volá na speciální čísla s vyšším tarifem. Definice rozsahu veřejné služby by ale podle nových pravidel do značné míry závisela na členských státech.
Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz