Problémy dodavatelů do autoprůmyslu jsou na jihu Moravy už hmatatelné
BRNO (MEDIAFAX) - Dopady světové krize především na dodavatele do automobilového průmyslu jsou na jihu Moravy už hmatatelné, firmy propouštěly, či se k tomu chystají. Vyplynulo to z pátečního průzkumu agentury Mediafax.
Krize i na jihu Moravy nejvíce zasáhla dodavatele automobilového průmyslu. V závodu Gumotex na Břeclavsku stojí od začátku týdne výroba slunečních clon do škodovek, podnik tak reagoval na týdenní odstávku Škody Auto. „Nemá přece smysl vyrábět clony na sklad,“ uvedl vedoucí kanceláře generálního ředitele Gumotexu Josef Horníček. Jeho závod se ale zatím k propouštění nechystá.
Vyškovský Lear Corporation CZ, jehož hlavními odběrateli jsou velké korporace v automobilovém průmyslu, propustil 13 zaměstnanců. Ostatní budou muset jít na dovolenou už v předvánočním týdnu, čímž firma o jeden pracovní týden zkrátí rok. Ti, kdo na dovolenou mít nárok nebudou, za dotyčný týden budou pobírat 80 procent ze mzdy. Společnost také omezila externí spolupráci s některými svými subdodavateli, jejich zakázky z důvodů naplnění výroby zpracovává sama. „Nemůžu vám k tomu bohužel nic říct, situaci může komentovat jen naše ústředí v USA,“ sdělil ředitel firmy Petr Buček.
Nepřetržitou výrobu přerušila švýcarská společnost Ems-Patvag, která automobilkám dodává roznětky do airbagů, napínačů bezpečnostních pásů a další komponenty. Firma nyní vyrábí ve třísměnném provozu od pondělí do pátku. „Máme signály o tom, že naši odběratelé budou brát méně zboží, tak jsme na to museli zareagovat,“ uvedl jednatel Vladimír Buriánek. Společnost přitom vloni v Brankovicích na Vyškovsku vybudovala zcela nový závod.
Propouštět by měl podle informací i blanenský Apos, který zabývá pošíváním automobilových volantů kůží.
„Všechny firmy napojené na automobilový průmysl nyní v souvislosti se světovou finanční krizí logicky očekávají snížení odbytu,“ uvedl ředitel vyškovského Úřadu práce Jan Marek. „Obecně platí, že většina těchto firem nemá dlouhodobě zajištěné zakázky a že pracují v režimu just-in-time, takže podle mého se ukáže až na konci tohoto roku, jaký je rozsah úbytku zakázek, a teprve z něj bude možno vyvodit opatření. Netroufnu si ale odhadnout, jak to bude vypadat s mírou nezaměstnanosti,“ doplnil.
Automobilový průmysl v Česku by v důsledku krize mohl propustit až 10 000 lidí. Ještě v létě se předpokládalo, že číslo bude nižší, hovořilo se o maximálně 3000 propuštěných.
Libor Popela, popela@mediafax.cz
TNBiz.cz - Zprávy TNBiz jsou zpravodajským kanálem Televize Nova, TN.cz společnosti CET 21. TN.cz přináší zpravodajství z domácí i zahraniční ekonomiky a politiky.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Mgr. Timur Barotov, BHS
Trhy střízliví a vedou ruku amerického Fedu ke zpřísnění politiky
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz