(Kurzy.cz)
PKN Orlen představila svou strategii
Polski Koncern Naftowy ORLEN představil svoji novou strategii na léta 2007–2012 – „Snaha získat postavení regionálního lídra“. Základem strategického plánování bylo prolnutí očekávání akcionářů a potenciálních investorů s potřebami a možnostmi koncernu. Hlavním cílem je vytvoření EBITDA ve výši 11 miliard PLN, což představuje 132% nárůst ve srovnání s úrovní tohoto ukazatele v roce 2006. Ukazatel rentability angažovaného kapitálu (vlastního i cizího) by měla dosáhnout 14% úrovně.
Vypracování nové strategie pro období let 2007–2012 je spojeno s dynamickým rozvojem skupiny PKN ORLEN v posledním období a také s evolucí v okolí společnosti. Cíle a činnosti vytyčené vedením PKN ORLEN umoží koncernu zvětšit efektivitu operativních činností, úplné využití potenciálu v oblasti zvyšování hodnoty firmy a posílení pozice lídra v regionu střední a východní Evropy.
Strategické předpoklady skupiny PKN ORLEN
PKN ORLEN aktualizoval svůj přístup k procesu vytváření hodnoty firmy. Nová strategie má dva pilíře.
První z nich je předpoklad nápravy efektivity, optimalizace a investice v oblasti základní činnosti společnosti za účelem dosažení pozice regionálního lídra.
Druhým pilířem je monitoring možností rozvoje – expanze v oblasti prodeje na trzích zemí, které se nyní koncernu otvírají, jako jsou pobaltské země a Ukrajina, jakož i konsolidace branže – spojení skupiny PKN ORLEN se skupinou Lotos. Po celou dobu zůstává jednou z důležitých oblastí expanze koncernu snaha o těžbu surovin.
V souladu s novou firemní strategií bude nárůst hodnoty v první řadě realizován z vnitřních zdrojů, po získání odpovídajících finančních a operativních výsledků budou zváženy možnosti vnějšího vytváření hodnoty společnosti.
I. pilíř – Nárůst efektivity a investice v oblasti základní činnosti firmy
Strategie se soustředí na úplné využití kontrolovaného potenciálu nastartovaného realizací programu Partnerství ve společnosti Unipetrol a Plánu budování hodnoty v Mažeikių Nafta.
Cílem koncernu je také zvýšení velkoobchodního prodeje se zázemím v rafinerních aktivách a rozšířené logistické síti.
V oblasti maloobchodu bude společnost pokračovat ve strategii dvou značek a v soustředění úsilí zvýšit efektivitu prodeje na benzinkách s oporou v nabídce přizpůsobené potřebám lokálního trhu.
Vývoj korporační struktury obsažený v nové strategii usnadní elastický a dynamický rozvoj činnosti skupiny ORLEN, což navíc přinese zlepšení její efektivity.
II. pilíř – Monitoring možností neorganického rozvoje
Koncern bude stále sledovat možnosti expanze na nové slibné trhy. Nejatraktivnějším směrem rozvoje činnosti PKN ORLEN v oblasti prodeje jsou trhy pobaltských zemí a Ukrajina. Koncern spatřuje v této možnosti rozvoje, a to i s ohledem na opodstatněné předpoklady konsolidace ropné a chemické branže v domácím prostředí, obzvláštní zdroj vytváření nových hodnot.
Koncern bude pokračovat v procesu tvorby možností v oblasti vyhledávání a těžby ropy (upstream). K rozhodnutí o zahájení projektů spojených s těžbou dojde při zohlednění přijatelné úrovně rizika a při zaručení náležité výše návratnosti. Posilovány budou činnosti spojující obchod s ropou a velkoobchodní prodej ropných produktů.
Cíle a strategická činnost v jednotlivých oblastech
V oblasti rafinerie nová strategie předpokládá nárůst efektivity kapacity zpracování ropy v Polsku a na Litvě. Zpracovatelská kapacita ve skupině PKN ORLEN by měla k roku 2012 činit okolo 33 milionů tun ročně.
Strategie předpokládá dynamický rozvoj v oblasti maloobchodního prodeje. Cílem koncernu je posílení nebo dosažení pozice lídra na domácích trzích. Koncern toho dosáhne optimalizací, další nápravou efektivity sítě benzinek a expanzí na dosavadních i nových trzích, konkrétně v pobaltských zemích. V roce 2012 bude počet benzinek následující: Polsko – 1 900, Česko – 440, pobaltské země – 230, Německo – 750.
V souladu se strategií bude PKN ORLEN prvním producentem kyseliny tereftalové (PTA) ve střední a východní Evropě. Úroveň produkce PTA v roce 2012 dosáhne 600 tisíc tun za rok.
V oblasti chemie strategie předpokládá, že podíl skupiny na trhu PVC v roce 2012 dosáhne 55 % v Polsku a 40 % v Česku, při celkovém objemu produkce PVC na úrovni 485 tisíc tun ročně.
Koncern bude pokračovat v projektech na optimalizaci nákladů, zaváděno je efektivní řízení řetězce dodávek. Na regionální úrovni bude koncern i nadále zlepšovat řízení lidského kapitálu a jako technologický lídr bude odpovědný za stále se zvyšující standardy jakosti a péče o životní prostředí. Skupina PKN ORLEN jako seriózní obchodní partner bude při své činnosti brát v úvahu potřeby místních komunit.
Tisková kancelář
Poslední zprávy z rubriky Akcie ve světě:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz