Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Makroekonomika  |  01.06.2007 15:50:21

Stát v prvních pěti měsících roku 2007 hospodařil se schodkem 26 miliard Kč

Státní rozpočet na rok 2007 byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR zákonem č. 622/2006 Sb. ze dne 13. prosince 2006, který stanovil příjmy ve výši 949,5 mld. , výdaje ve výši 1 040,8 mld. a schodek ve výši 91,3 mld. .

V průběhu 1. čtvrtletí byly rozpočtovými opatřeními provedeny drobné úpravy, které znamenaly přesuny prostředků mezi kapitolami a rozpočtovanými položkami, ale neměly vliv na saldo státního rozpočtu.

Podle bankovních údajů o pokladním plnění státního rozpočtu ke konci května 2007 vykázal státní rozpočet celkové příjmy ve výši 378,1 mld. , celkové výdaje ve výši 404,1 mld. schodek hospodaření ve výši 26,0 mld. .

Ke konci května činily celkové příjmy státního rozpočtu 378,1 mld. , tj. 39,8 % rozpočtu (loni to bylo 42,0 %), a proti roku 2006 byly vyšší o 4,7 mld. , tj. o 1,3 % (meziroční růstroce 2006 činil 15,1 %).

Z celkových vykázaných příjmů ke konci května činily daňové příjmy 182,5 mld. (48,3 % celkových příjmů), příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 146,3 mld. (38,7 %) a ostatní příjmy 49,3  mld.  (13,0 %).

 

 

Největší měrou na příjmovou stranu státního rozpočtu přispěly příjmy z daní a poplatků. Ty dosáhly výše 182,5 mld. , tj. 35,3 % rozpočtu, tj. o 3,6 procentního bodu méně než ve stejném období loňského roku (38,9 %). Meziročně tyto příjmy klesly o 1,5 mld. , tj. o 0,8 % (rozpočet počítá s růstem 10,2 % proti skutečnosti roku 2006). Tento pokles ovlivnily především příjmy ze spotřebních daní (viz dále).

 

Inkaso DPH dosáhlo 68,4 mld. , tj. 41,8 % rozpočtu a meziročně vzrostlo proti skutečnosti 2006 o 5,7 mld. . Meziroční růst o 9,2 % je proti rozpočtované dynamice (6,6 % měřeno ke skutečnosti za rok 2006) vyšší.

 

Inkaso spotřebních daní dosáhlo výše 46,8 mld. , což představuje 35,6 % rozpočtu (ke konci května 2006 to bylo 49,5 %) a meziroční pokles o 12,0 mld. , tj. o 20,5 %. Rozpočet počítá s růstem o 16,6 % proti skutečnosti roku 2006. Podle posledních propočtů MF se ukazuje, že předpokládané inkaso daně z tabákových výrobků nebude naplněno o 9,4 mld. . Meziroční pokles výrazně ovlivnilo inkaso spotřební daně v měsíci květnu 2006, kdy stát získal 19,9 mld. (o 12,3 mld. více než v  květnu 2007). Loňské vysoké inkaso bylo způsobeno předzásobením před zvýšením sazeb u cigaret a tabáku od 1.4.2006.

 

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ke konci května dosáhlo 35,2 mld. , tj. 35,9 % rozpočtu (loni to bylo 35,4 %) a je o 2,5 mld. , tj. o 7,8 %, nad úrovní skutečnosti stejného období roku 2006. Rozpočet uvažuje s růstem o 7,1 % proti skutečnosti roku 2006.

Inkaso daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhlo téměř 32,4 mld. při plnění rozpočtu na 38,8 % a meziročním růstu o 3,4 mld. , tj. o 11,9 %. Rozpočet je nad úrovní skutečnosti roku 2006 o 8,5 %.

Inkaso daně z příjmů fyzických osobkapitálových výnosů dosáhlo 2,2 mld. , což představuje 44,4 % rozpočtu a meziroční růst o 0,2 mld. , tj. o 11,2 %. Rozpočet 2007 počítá s poklesem o 4,6 % proti skutečnosti roku 2006.

Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti ve výši 0,6 mld. znamená plnění rozpočtu na 5,8 % a proti stejném období roku 2006 je nižší o 1,1 mld. . Rozpočet 2007 je nad úrovní skutečnosti roku 2006 o 1,8 %. Na nízké inkaso daně měly vliv vratky daně, které vyplynuly z možnosti uplatnění společného zdanění manželů a dále vratky z titulu uplatnění zvýšených výdajových paušálů v dubnu t.r.

 

 

Daně z příjmů právnických osob svým objemem 24,6 mld. představovaly 22,9 % rozpočtu a byly nad úrovní loňského inkasa o 1,5 mld. , tj. o 6,5 %. Relativně nízké plnění rozpočtu této daně souvisí s platebním kalendářem. Rozpočet počítá s růstem o 12,6 % proti skutečnosti roku 2006. Prognóza inkasa této daně předpokládá nenaplnění schváleného rozpočtu o cca 10 mld. .

Příjmy ze cla náležející státnímu rozpočtu byly ke konci května vykázány ve výši 0,6 mld. (národní podíl ve výši 25 % z předepsaných celních příjmů, který náleží ČR po vstupu do ES). Celkové vybrané clo (vč. části připadající rozpočtu EU) činilo ke konci května 3,4 mld. .

 

Celostátní inkaso všech daní dosáhlo za pět měsíců letošního roku výše 246,5 mld. , což představuje 35,2 % rozpočtu a meziroční růst o 3,0 mld. , tj. o 1,2 %. Ve stejném období roku 2006 dosáhlo celostátní inkaso daní 243,5 mld. , tj. 37,8 % schváleného rozpočtu, a meziročně vzrostlo o 28,3 mld. , tj. o 13,2 % (celoročně bylo pod úrovní rozpočtu o 5,2 mld. ).

 

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly výše 146,3 mld. , což představuje 41,2 % rozpočtu (loni to bylo 39,3 %) a meziroční růst o 14,1 mld. , tj. o 10,6 %. Rozpočet počítá s růstem o 6,4 % proti skutečnosti roku 2006. Na důchodové pojištění připadlo 120,5 mld. , tj. 40,9 % rozpočtu, při meziročním růstu o 11,6 mld. , tj. o 10,6 %.

 

Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté transfery dosáhly výše 49,3 mld. , což je 63,5 % rozpočtu (loni to bylo 71,7 %) a o 7,9 mld. , tj. o 13,8 % méně než ke konci května loňského roku (rozpočet uvažuje s meziroční poklesem o 35,4 % proti skutečnosti 2006, resp. o 2,7 % proti rozpočtu 2006). Z této částky představují převody z fondů OSS částku 19,7 mld. , což je o 7,6 mld. méně než bylo ve stejném období roku 2006. Ty zahrnují především převody z rezervních fondů, dále převody prostředků z FKSP a nečerpané mzdové prostředky za prosinec 2006. Příjmy z rozpočtu EU (přijaté dotace od EU a Národního fondu) činily 16,9 mld. , tj. o 2,1 mld. více než byla dosažená skutečnost za stejné období v roce 2006 (vč. kompenzačních plateb, které činily 2,9 mld. ).

 

Celkové výdaje v objemu 404,1 mld. , čerpané ke konci května, představují 38,8 % rozpočtu (v roce 2006 to bylo 40,0 %), což znamená meziroční nárůst o 18,5 mld. , tj. o 4,8 %. Rozpočtovanou dynamiku (růst o 2,0 % proti skutečnosti roku 2006) tak převyšují o 2,8 procentního bodu.

Běžné výdaje státního rozpočtu byly ke konci května letošního roku čerpány ve výši 383,2 mld. , tj. na 40,3 % (loni to bylo 42,2 %). Proti stejnému období minulého roku vzrostly o 16,6 mld. , tj. o 4,5 %. Rozpočtovaná dynamika počítá s nárůstem o 3,9 % proti skutečnosti 2006.

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. V upraveném rozpočtu jsou tyto výdaje zapracovány ve výši 387,5 mld. , což představuje 37,2 % (loni 35,8 %) všech rozpočtovaných výdajů a meziroční růst o 9,3 % proti skutečnosti 2006 (především vliv zvýšení rodičovského příspěvku a příspěvku na bydlení v oblasti státní sociální podpory – růst rozpočtu 2007 proti skutečnosti 2006 o 60,9 %, tj. o 20,6 mld. ). Za pět měsíců letošního roku bylo vyčerpáno 160,3 mld. , tj. 41,4 % rozpočtu (loni to bylo 43,8 % rozpočtu), při meziročním růstu o 10,0 mld. , tj. o 6,6 %. Z toho na důchody připadlo 119,3 mld. , tj. 41,5 % rozpočtu, při meziročním růstu o 4,5 mld. , tj. o 4,0 %.

 

V rámci běžných výdajů státního rozpočtu činily neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně 56,6 mld. , což představuje 45,7 % rozpočtu, při meziročním růstu o 4,5 mld. , tj. o 8,5 %. Vyšší čerpání ovlivnily především převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 37,3 mld. , což je o 1,8 mld. více než v roce 2006 (35,5 mld. ), a které zahrnují již zálohované prostředky na celé 1. pololetí. Dalších 10,4 mld. představují transfery obcím na sociální služby a dávky pomoci v hmotné nouzi a dávky zdravotně postiženým.

 

Neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění vykázaly čerpání ve výši 19,9 mld. , tj. 42,1 % rozpočtu, při meziročním poklesu o 2,7 mld. . Zatím nebyla realizována žádná předsunutá platba jako v minulém roce.

 

Výdaje kapitoly Státní dluh byly ke konci května čerpány ve výši 12,9 mld. , tj. 33,8 % rozpočtu, což je stejná výše jako ke konci května loňského roku.

 

Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno zatím 12,0 mld. , což představuje 39,9 % rozpočtované výše, a jejich objem je mírně nad úrovní srovnatelného období minulého roku o 0,2 mld. .

V květnu proběhla 2. čvrtletní platba státního příspěvku na penzijní připojištění ve výši 1,1 mld. . Celkem odvedl stát na tento účel zatím 2,2 mld. .

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 21,0 mld. , což představuje 23,3 % rozpočtu (v roce 2006 to bylo 20,2 %), při meziročním růstu o 1,9 mld. , tj. o 10,0 %.

 


Celkový schodek hospodaření státního rozpočtu ke konci května 2007 činil 26,0 mld. . I přes vykázané schodkové hospodaření státního rozpočtu je dosažený výsledek relativně pozitivní. Proti rozpočtovanému schodku, odpovídajícímu pěti měsícům (cca 38,0 mld. ) je výsledek lepší o 12,0 mld. . V meziročním porovnání je pak vykázaný schodek o 13,8  mld. horší než v květnu 2006 (schodek 12,2 mld. ). V samotném měsíci květnu hospodařil stát se schodkem 9,0 mld. , zatímco v  květnu 2006 bylo saldo přebytkové ve výši 7,8 mld. . Tento rozdíl je dán zejména již uvedenou skutečností u inkasa spotřebních daní (inkaso v samotném květnu 2006 činilo 19,9 mld. , v květnu 2007 to bylo 7,6 mld. ).

Zdroj: TZ MFČR
K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:

Čt 10:59  GER: Také IFO naznačuje zlepšení Research (Česká spořitelna)
Čt 10:56  CZE: Nálada se zlepšila Research (Česká spořitelna)
Čt 10:03  Výhled Meta poslal futures prudce dolů Research (Česká spořitelna)
Čt 10:02  Ropa s kontraktem BRENT se zastavila na trendové čáře InstaForex (InstaForex)




Zobrazit sloupec 
Kurzy.cz logo
EUR   BTC   Zlato   ČEZ
USD   DJI   Ropa   Erste

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688