(Kurzy.cz)
EK chce snížit emise škodlivin u aut = zdražení + ohrožení výroby ?
V současné době vyprodukuje jedno auto vyrobené v EU průměrně 161 gramů oxidu uhličitého na kilometr jízdy. To znamená, že se evropským automobilkám zatím nedaří plnit ani přibližně jedenáct let starý závazek dosáhnout do konce roku 2008 hranici 140 gramů oxidu uhličitého.
Evropská komise má 24. ledna oficiálně předložit návrh, který podle dostupných informací počítá se snížením průměrných emisí oxidu uhličitého na 120 gramů/kilometr do roku 2012.
Tento plán se automobilkám nelíbí. Například personální ředitel Škody Auto Martin Jahn tvrdí, že tak razantní omezení emisí by si vyžádalo miliardové investice do nových technologií. Ty by se pak promítly do cen vozidel. Koncern Volkswagen, jehož je Škoda Auto součástí, totiž dnes v průměru vyrábí auta s množstvím emisí v průměru překračujícím 163 gramů.
„Kdybychom ve Škodě skokově začali vyrábět automobily se stodvacetigramovým limitem, zdražilo by to výrobu jednoho vozu minimálně o 2800 eur (přibližně 80 tisíc korun),“ řekl Jahn. V takovém případě by podle něj hrozil odliv zákazníků, kteří by místo nákupu nového auta raději prodlužovali provoz ojetin, a stav ovzduší by se stejně nezlepšil.
I pokud by Evropská komise výrazně zvýšila daň na provoz silných vozů, vypouštějících vysoké množství emisí, znamenalo by to vyšší cenu aut nižší a střední třídy. „Jestliže automobilky přijdou o vyšší marže za prodej dražších automobilů, pochopitelně by musely zvýšit svou marži u levnějších modelů,“ řekl Jahn. Navíc údajně hrozí nebezpečí, že by řada automobilek kvůli úspoře nákladů raději přesunula výrobu mimo EU.
Více v dnešních LN na straně 15.
Poslední zprávy z rubriky Finance:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz