Marketingové noviny.cz (Marketingové noviny.cz)
Marketing a média  |  15.01.2006 18:01:58

Důvěryhodnost a Public relations

Autor: Jana Kneschke

Při četbě inzerátu nebo PR zprávy se lidé většinou ptají: „Co z toho budu mít, když udělám, co mi navrhuje?“ a hned přidávají „Co z toho bude mít on, když udělám, co mi navrhuje?“. Nevěrohodná zpráva se pozná tím, že odpověď bude „moje prázdná kreditka a jeho provize“. Věrohodnost zprávy je hodnocena zejména podle záměrů zdroje. Zdroje mohou být neformální nebo formální, komerční nebo tváře, které se reklamě propůjčují.

Neformální zdroje – známí, přátelé, příbuzní, kolegové - disponují nejvyšší mírou věrohodnosti, protože automaticky předpokládáme, že oni ze svého doporučení žádný zisk nemají a proto je jejich hodnocení pravdivé. Na druhou stranu ujišťování se o dobrém nákupu je také způsobem, jak mírnit ponákupní nejistotu – a pokud přesvědčím svého známého, aby si produkt koupil také, rázem se ujistím, že volba byla správná.

Druhé nejsilnější jsou tzv. „neutrální zdroje“. Informace pro spotřebitele, sloupek odborníka, tématické novinové články. Citace o výrobku v takovém kontextu vzbuzuje mnohem větší důvěru než viditelně zaplacený článek. Pokud zprávu podáte z altruistického pohledu, míra důvěryhodnosti se ještě zvýší (uvedení recyklační jednotky do provozu pro lepší životní prostředí versus fúze s recyklačním podnikem).

Komerční zdroje jsou posuzovány z hlediska dřívějšího vystupováním, společenské i obchodní pověsti, druhu a kvality služeb nebo výrobků, jejich celkové veřejné prezentace včetně prodejen a mluvčích. Pokud tyto vlastnosti nemáte, může vám pomoci institucionální reklama – pořádejte zábavná představení a spozorujte sportovní události. Budete „přátelská/laskavá/zodpovědná společnost, která chce, aby se lidé dobře bavili a zaslouží si jejich pozornost“.

Tvář, která produkt nebo značku propaguje, silně ovlivňuje příjemce sděleni. Důvěryhodnost mluvčího může nahradit nízké porozumění zprávě. Pokud reklamní sdělení nenese hlubší význam a přitažlivost osoby je pouze estetická, bude krása fungovat, jen pokud je produkt na krásu zaměřen – a analogicky ve všech dalších oblastech. Pokud se shoduje věk, sociální třída mluvčího a příjemce, je mluvčí vnímám jako důvěryhodnější zdroj. Za pozornost jistě stojí fakt, že důvěryhodnost tváře na inzerátu má silný dopad na postoj příjemce k inzerátu, ale pověst a věrohodnost společnosti má silný dopad na postoj k výrobku, značce a finálně i k mluvčímu inzerátu. Dobrozdání na výrobcích musí být věrohodné: tenista může pochválit analgetika, ale už nebude znát lékařské termíny.

V úvahu berte i pověst obchodu, kde výrobek prodáváte. Pověst média, kde inzerujete. Spoléhejte i na čas, na ruku vám jde tzv. „efekt spáče“. Zákazníci totiž zapomínají na zdroj sdělení rychleji než na sdělení samo. Vzpomínka na negativní dopad zprávy zmizí rychleji než zpráva sama. Pokud tu samou zprávu uvedete znova, spáč se probudí a vše se vrátí zpět.

I když jste si následující otázky už položili, stejně se znova po napsání PR zeptejte: Proč právě teď, proč právě toto a proč právě jim? A dejte ji přečíst slečně na recepci.

 

Článek je převzat ze serveru Marketingové noviny.

Marketingové noviny.cz

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář

Poslední zprávy z rubriky Marketing a média:

18.04.2024  Zbyněk Stanjura v diskusním pořadu na CNN Prima News MF ČR (Ministerstvo financí ČR)
26.03.2024  Novinářské kachny mezi lety 2015 - 2020 (Na pravou míru) ec.europa.eu (Evropská komise)
28.02.2024  Výkonným ředitelem SLPV bude Michal Holas SLPV (slpv.cz)




Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688