-
V období od 1. 1. 2005 do 30. 9. 2005 vzrostl obrat skupiny GfK oproti stejnému období loňského roku o 28,8 % z 487,1 na 627,5 mil. euro
-
EBIT včetně účastí a před započtením vlivu nákladů integrace NOP World vzrostl o 84,6 % na 107,6 mil. euro
-
Integrace NOP World probíhá v souladu s plánem
-
Rostou výsledky ze základního podnikání skupiny
-
Bylo dosaženo 95,6 % plánovaného objemu vstupu zakázek pro rok 2005
-
Marže v rozsahu 17,1 % byla podstatně vyšší než v roce loňském
Nadprůměrný růst EBIT včetně výsledků účastí je ovlivněn zejména těmito faktory:
-
dobrým výsledkem základního podnikání (růst oproti minulému roku cca 13,3 %)
-
podnikáním dceřiných společností NOP World (19,1 % růstu)
-
pozitivními měnovými efekty (10,8 % růstu - zisky pocházející z měnově podmíněného nového ohodnocení půjčky k financování získání NOP World)
-
prodejem 50% podílu GfK v IHA-IMS Švýcarsko (což představuje 41,4 % růstu).
Od 1. června 2005 patří podniky NOP World do skupiny GfK. Níže je charakterizován vývoj podnikání GfK a NOP World zvlášť, to platí i o nákladech vzniklých v souvislosti s prováděnou integrací NOP World.
1. Ekonomický a finanční vývoj skupiny GfK
Obrat
Obrat rostl, jak je již výše uvedeno, o 28,8 %. Organický růst očištěný o obraty vyplývající z dlouhodobě fixovaných objemů zakázek dosáhl 5,7 %, neočištěný o 5,5 %. Podnikání skupiny GfK se tedy i nadále vyvíjelo lépe než celé branže výzkumu trhu. 23,5 % růstu obratu vyplývalo z akvizic, největší vliv zde mělo získání NOP World. Měnové efekty snížily růst v prvních devíti měsících o 0,2 %.
GFK SKUPINA: UKAZATELE VÝVOJE 1)
1) údaje z manažerského informačního systému s možnými rozdíly ze zaokrouhlení 2) údaje za rok 2005 bez nákladů integrace 3) EBIT včetně výsledků účastí
GFK SKUPINA – BEZ A S NOP 1)
2. Investice
Za devět měsíců roku 2005 vynaložila GfK do investic 666,7 mil. € (vloni 72,2 mil. €), 96,4 % bylo vloženo do akvizic, především NOP World a úplného získání GfK V 2 a GfK Arbor v USA. Do běžného podnikání bylo investováno 23,9 mil. € (vloni 15,5 mil. €), zejména pak do pořízení softwaru a vybavení provozu. Udržovací a nahrazovací investice byly financovány plně z Cash flow. Posílení Working Capital o 2,6 mil. € bylo oproti minulému roku (15,9 mil. €) výrazně nižší.
3. Majetková a kapitálová struktura
Získání NOP World ovlivnilo podíl vlastního kapitálu. K financování akvizice použila GfK cizí prostředky v rozsahu cca 550 mil. €. Na druhé straně byla krátce po transakci využita část schváleného kapitálu ke zvýšení vlastního jmění. V důsledku tohoto vývoje se snížil podíl vlastního kapitálu na 27,6 % (vloni 44,4 %). Vlastní kapitál pokrýval investiční majetek zhruba ze 40 %. Vůči krátkodobým aktivům v rozsahu 399,7 mil. € byla krátkodobá pasiva 588,5 mil. €. Netto zadlužení GfK bylo k 30. 9. 2005 533 mil. € (k 1. 1. 2005 31,7 mil. €) a vyplývalo převážně z akvizice NOP World. Gearing, tj. poměr netto dluhu k vlastnímu kapitálu, dosáhl k 30. 9. 2005 135,9 % (31. 12. 2004 to bylo 12,7 %).
4. Vývoj kapitálu
Ke 30. 9. 2005 disponovala GfK základním kapitálem 148,7 mil. €, což představovalo 34 982 052 nepřepočtených a 32 973 067 přepočtených akcií. Do toho také patří 360 841 akcií pocházejících z uplatnění Stock-opčního práva za období prvních devíti měsíců tohoto roku. GfK má v současné době k dispozici schválený kapitál odpovídající zhruba 12,6 miliónu akcií, což představuje aktuální tržní hodnotu zhruba 345 mil. €. Větší část tohoto kapitálu může být využita do 23. května 2010.
5. Vývoj dle podnikatelských segmentů
VÝVOJ PODNIKATELSKÝCH SEGMENTŮ: OBRAT A VÝSLEDEK 1)
Custom Research
V tomto segmentu nabízí GfK svými 47 dceřinými společnostmi ve 30 zemích a prostřednictvím kooperací v dalších 63 zemích informační služby pro operativní a strategická marketingová rozhodnutí. Do těchto služeb patří testy a studie k produktům, cenové politice, politice značek, komunikace, distribuce a zákaznické loajalitě. V důsledku posílení GfK k 1. červnu 2005 o NOP World a GfK Automotive v USA, GfK NOP v Anglii a GfK Eurisko v Itálii vzrostl podíl tohoto segmentu na celkovém obratu skupiny ze 38 na 43 %. Tím se GfK stala světově čtvrtým největším subjektem nabízejícím výkony výzkumu Ad hoc. Se svými novými podniky posílila GfK svoji informační nabídku zejména pro zákazníky na trzích Automotive, Technologie a finanční služby. Mimo to patří mezi uznávané a úspěšné výzkumy spotřebitelských vzorů a trendů tzv. Roper reports zpracovávané ve 30 zemích, jakož i trackingové studie Sinottica v Itálii.
Custom Research, ve skupině GfK obratově největší segment, vzrostl za devět měsíců letošního roku o 47,8 % na 269,2 mil. €, bez nově získaných firem by růst dosáhl 4,2 %. Operativní výsledek vzrostl ještě mohutněji než obrat, organický růst 6,9 %. Z 269,2 mil. € připadlo 200,8 na skupinu GfK a 68,4 mil. € na podniky NOP World. Marže obou společností byly podobné, u GfK skupiny 8,2 % a u NOP World 8,6 %. Pozitivní vývoj je ovlivněn zejména zakázkou z oblasti automobilového výzkumu v rozsahu 5 mil. € a s platností na 1,5 roku. Jedná se o výzkum předpokládající šetření v pěti zemích, čímž se ukazuje pozitivní vliv akvizice NOP World, mající ve výzkumu trhu automobilů světově vedoucí pozici.
Retail and Technology
Tento podnikatelský segment nabízí zákazníkům z obchodu a průmyslu pravidelné informační služby mající základ v kontinuálním šetření a analýzách obratů technického spotřebního zboží v maloobchodě 64 zemí světa. Segment dosáhl obratového růstu 10,6 %, z největší části byl tento růst dosažen organicky. Také operativní výsledek byl vynikající, vzrostl o 21,5 % na 37,3 mil. €. Aktuální marže již dosáhla svými 24,8 % svého cíle pro tento rok. Akvizice NOP World neměla na dosavadní vývoj tohoto segmentu žádný vliv. Setrvalý úspěch tohoto segmentu je založen zejména na:
-
existenci globální sítě
-
využívání nákladových synergií založených na světově jednotném systému produkce
-
expanzi do nových, rychle rostoucích regionů jako je jižní Amerika
-
nabídce nových služeb, například speciálních informačních služeb pro Investment banky
-
zkrácení periodicity vydávání tržních informací ze 4 na 2 týdny.
Consumer Tracking
Poskytuje svým zákazníkům pravidelný informační servis založený na kontinuálním šetření a analýzách nákupních zvyklostí a rozhodování spotřebitelů z 25 evropských zemí. Služby se vztahují ke spotřebnímu zboží a různým jiným službám.
Tento segment zvýšil svůj obrat o 4,6 % a toho bylo plně dosaženo organickou cestou. Měnové efekty vylepšily růst o 0,4 %. Operativní výsledek 1,3 mil. € byl pod úrovní loňského roku a akvizice NOP neměla na tento segment žádný vliv. Dobře se rozvíjel zejména panel domácností v Německu, rozšířený do konce 3. čtvrtletí t.r. ze 4 000 na 20 000 domácností. Do konce tohoto roku bude rozšířený panel testován a od počátku příštího roku pak budou zprávy vycházet již z rozsáhlejší databáze. Úspěch tohoto segmentu by byl větší nebýt nutnosti nového směrování aktivit panelu ve Švýcarsku, vyvolané v obchodě změnou nejenom poptávky ale i nabídky trackingových údajů. Nebýt tohoto mimořádného vývoje rostl by obrat o 8,3 % a výsledek o 18,6 %.
Media
Novým prvkem v tomto segmentu, jehož podíl od 1. června 2005 na celkovém obratu vzrostl z 9 na 10 %, je zaprvé americká dceřiná společnost Mediamark Research Inc. (MRI), která je v USA vedoucím institutem mediálního výzkumu v oblasti výzkumu dosahu tištěných médií. Studie „American Consumer“ je ctěna médii, provozovateli reklamy a agenturami jako záruka mediálního plánování v novinách a časopisech. Zadruhé je to v Itálii sídlící GfK Eurisko, která si mj. udělala jméno v radio výzkumu uplatněním elektronické technologie Media Monitor. V Anglii bude počátkem příštího roku oddělení media výzkumu NOP World sloučeno s GfK Media.
Segment Media zvýšil svůj obrat o 43,1 %, z toho 36,7 % plyne ze získání NOP World. Organický růst představuje 6,1 % a měnové efekty zvýšily obrat o 0,3 %. Operativní výsledek dosáhl 8,8 mil. €, což je o 92 % více než vloni. Marže dosáhla hodnotu 14,1 %. Z celkově dosaženého obratu 62,2 mil. € připadlo 46,3 mil. € na skupinu GfK a zbytek na NOP World. Zvýšení marže na 14,1 % je pod jednoznačným vlivem NOP World. Ke konci října dostala GfK kromě toho zakázku na dodávku 4000 přístrojů k elektronickému měření TV kvót sledovanosti v Indii v hodnotě 2,3 mil. €.
HealthCare
Tento segment poskytuje informační služby ve 14 zemích. Po získání NOP World patří do tohoto podnikatelského segmentu GfK i GFK Strategic Marketing a GfK Market Measures. Dohromady s GfK V2 vytváří podnikatelskou skupinu GfK U.S. Healthcare Companies. Z celosvětového hlediska se GfK stala jedničkou v oboru Ad hoc Pharma a výzkum zdravotního trhu.
Obrat podnikatelského segmentu HealtCare dosáhl celkově 68,5 mil. € a je zhruba o 34 % vyšší než loni, z toho 31 % tvoří podniky NOP World, 4,6 % je organické povahy a měnové efekty snižují růst obratu o 1,6 %. Operativní výsledek dosáhl 6,8 mil. €, loni 6,3 mil. €. Úspěch tohoto segmentu byl výrazně srážen nepříznivým vývojem GfK Martin Hamblin ve Velké Británii, bez něho by dosáhl růst obratu zhruba 41 % a u operativního výsledku 23 %. Operativní činnost této společnosti z Velké Británie byla k 31.8.2005 začleněna do NOP VB a GfK V2 v USA, do budoucna nejsou očekávány již další negativní dopady.
STRUKTURA RŮSTU OBRATU DLE PODNIKATELSKÝCH SEGMENTŮ
6. Vývoj dle oblastí
7. Organizační integrace NOP World
K 1. červnu byla odstartována integrace podniků získaných v rámci akvizice NOP World. Za tímto účelem byl vytvořen projektový tým, jehož členy jsou manažeři GfK a dřívějšího NOP World. Tým má za úkol vytvořit struktury, které by vedly k rychlému propojení obou podnikatelských skupin a k jejich optimální organizaci z hlediska nejenom nabídky služeb, ale i produkce a administrativy. Řízení týmu podléhá člence představenstva zodpovědné za řízení segmentu Custom Research, paní Petře Heinlein, a členovi představenstva zodpovědnému za řízení segmentu Consumer Tracking, Media, HealtCare panu Vilémovi Wessels. Intenzivně postupující integrace probíhá v souladu s plánem.
Dosud byly vytvořeny a jsou dále budovány následující struktury:
V segmentu Custom Research jsou v severní Americe usídlené společnosti nyní řízeny GfK Custom Research Board North America. Ve Velké Británii byl Martin Hamblin po své sanaci v roce 2005 integrován do podniku Ad hoc výzkumu trhu fungujícího pod názvem GfK NOP. V Itálii byly aktivní společnosti GfK působící v segmentu Custom Research začleněny do GfK Eurisko. V segmentu Média bude dříve k NOP World patřící podnik MRI využit jako platforma pro další aktivity na poli výzkumu Médií v USA. V Itálii a Anglii budou služby výzkumu médií harmonizovány a vedeny společně. V segmentu HealtCare byly aktivity v severní Americe sloučeny do GfK U.S. HealtCare Board. US aktivity GfK Martin Hamblin byly začleněny do GfK V2. Ve Velké Británii splynuly aktivity GfK Martin Hamblin s GfK NOP.
Praha 5.12.2005 Z německého originálu vybral a přeložil prok. L. Veverka.
Další informace:
|