Vladimír Urbánek
(Kurzy.cz)
Státní rozpočet  |  01.11.2005 16:45:15

MF - státní rozpočet v říjnu opět v přebytku

Státní rozpočet je již  pátý měsíc stále v přebytku

 

Podle údajů na účtech Ministerstva financí vedených v ČNB dosáhly ke konci října celkové příjmy státního rozpočtu výše 703,4 mld. , výdaje byly čerpány v objemu 688,2 mld. a saldo dosáhlo kladné hodnoty 15,2 mld. , což je proti stejnému období minulého roku lepší výsledek o 74,7 mld. .

„Očekávám, že deficit státního rozpočturoce 2005 bude nižší, než schválila poslanecká sněmovna a že Česká republika sníží letos deficit veřejných rozpočtů rychleji, než jak nám ukládá Konvergenční program,“ říká 1. místopředseda vlády a ministr financí Bohuslav Sobotka.

Kumulativní průběh salda SR ke konci října v letech 1993 - 2005

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

2005

0

14 448

12277

1244

-3859

9365

-7426

-11317

-35432

-32320

-82942

-59466

15181

Dosažené saldo státního rozpočtu představuje nejlepší výsledek za dobu existence ČR, naopak nejvyšší zaznamenaný schodek za toto období v hospodaření státního rozpočtu byl vykázán v roce 2003 a 2004, a to –82,9 mld. , resp.-59,5 mld. . Příznivý vývoj hospodaření státního rozpočtu tak pokračoval i v měsíci říjnu, když namísto schodku 69,7 mld. (10/12 celoročně rozpočtované hodnoty) byl za 10 měsíců vykázán přebytek 15,2 mld.


Meziroční srovnatelná dynamika dosáhla u příjmů 115,2 %, a je tak o 8,0 procentního bodu nad rozpočtovanou dynamikou (7,2 %) a o 5,4 procentního bodu vyšší než ve stejném období minulého roku, naopak výdaje vykázaly nižší dynamiku o 2,5 procentního bodu (růst o 2,7 % proti rozpočtovaným 5,2 %) a proti loňské meziroční dynamice je letošní růst o 2,3 procentního bodu nižší.

Schválený státní rozpočet na rok 2005 nezahrnoval později přijatý zákon č. 1/2005 Sb., kterým se změnil zákon o rozpočtovém určení daní, což znamená, že. v daňových příjmech nebylo zohledněno zvýšení podílu krajů na sdílených daních z 3,1 % na 8,92 % při současném snížení participace Státního fondu dopravní infrastruktury na celostátním výnosu spotřebních daní z minerálních olejů z 20,0 % na 9,1 %. Tato nová úprava znamená přesun příjmů ze státního rozpočtu do rozpočtů krajů ve výši 19,9 mld. .

Průběžné hodnocení pokladního plnění státního rozpočtu je proto prováděno ke korigovanému rozpočtu (t.j. upraveného o vliv zákona č. 1/2005 Sb.) a metodicky srovnatelné skutečnosti předchozího roku.

Ve srovnání s výsledky za leden až září, kdy byl vykázán přebytek 25,8 mld. , se hospodaření v samotném měsíci říjnu zhoršilo, když inkaso příjmů dosáhlo výše 69,3 mld.  (v říjnu 2004 to bylo 65,5 mld. ), čerpání výdajů 79,9 mld.  (v říjnu minulého roku 84,5 mld. ) a schodek představoval –10,6 mld. (v loňském říjnu činil  –19,0 mld. ). Toto meziměsíční snížení přebytku bylo způsobeno zálohou na 4. čtvrtletí ve výši 16,2 mld. určenou školám v působnosti územních samosprávných celků.

 

Hospodaření státního rozpočtu za leden až říjen 2005

Příjmy státního rozpočtu

V lednu až říjnu letošního roku inkasoval státní rozpočet celkové příjmy ve výši 703,4 mld. , t.j. 87,4 % korigovaného rozpočtu, z toho daňové příjmy představují 377,7 mld. (85,6 % korigovaného rozpočtu), příjmy z pojistného na sociální zabezpečení 253,5 mld. (80,5 %) a nedaňové a ostatní příjmy 72,2 mld.  (147,9 %).

 

Plnění rozpočtu korigovaného o vliv zákona č. 1/2005 Sb., kterým se snížil podíl státního rozpočtu na celostátních daňových příjmech a zvýšil podíl krajů, a meziroční srovnatelná dynamika za sledované období letošního roku jsou patrné z následující tabulky:


 

 


V porovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění celkových příjmů lepší o 4,5 procentního bodu (87,4 % proti 82,9 %) při vyšší meziroční dynamice o 5,4 procentního bodu (115,2 % proti 109,8 %).

 

Na příznivějším plnění a vyšší meziroční dynamice příjmové strany rozpočtu se i nadále podílí daňové příjmy, které jsou plněny o 4,0 procentního bodu lépe než ve stejném období minulého roku při současně vyšší dynamice o 6,7 procentního bodu, a zejména pak nedaňové a ostatní příjmy, jejichž plnění rozpočtu je o 42,1 procentního bodu lepší, při současně vyšší dynamice o 16,1 procentního bodu. Naproti tomu plnění příjmů z pojistného na sociální zabezpečení je o 1,0 procentního bodu horší a dynamika o 1,1 procentního bodu nižší než ke konci října 2004.

Příznivější plnění příjmů z daní a poplatků letos trvale ovlivňuje lepší plnění spotřebních daní (o 12,9 procentního bodu vyšší než loni) a daní z příjmů právnických osob (o 15,7 procentního bodu vyšší), zatímco letošní plnění DPH zaostává za loňským o 7,0 procentního bodu, ale při současně vyšší meziroční dynamice o 4,9 procentního bodu.

Inkaso spotřebních daní dosáhlo 88,8 mld. , t.j. 93,5 % korigovaného rozpočtu při srovnatelném meziročním růstu o 15,1 mld. , t.j. o 20,5 % (v lednu až říjnu roku 2004 činilo plnění 80,6 % při meziročním růstu o 8,8 mld. , t.j. o 14,8 % a celoročně zaostalo za rozpočtem o 1,4 mld. ).

Na daních z příjmů právnických osob inkasoval státní rozpočet 79,3 mld. , což představuje 97,2 % korigovaného rozpočtu a meziroční růst o 15,7 mld. , t.j. o 24,6 % (ve stejném období loňského roku byl rozpočet plněn na 81,5 % při meziročním růstu o 1,6 mld. , t.j. o 2,4 %, přičemž celoroční inkaso převýšilo schválený rozpočet o 0,9 mld. ).

Inkaso DPH dosáhlo ke konci října 122,2 mld. , t.j. pouze 79,2 % korigovaného rozpočtu, ale meziročně vzrostlo o 15,9 mld. , t.j. o 15,0 % (v loňském roce činilo plnění 86,2 % při meziročním růstu o 10,6 mld. , t.j. o 10,1 %, celoročně převýšilo rozpočet o 7,0 mld. , t.j. o 5,2 %).

Průběh letošního inkasa DPH je ovlivněn metodickými změnami, kdy počínaje 1. 5. 2004 se zrušil výběr DPH z členských zemí EU a od 1. 1. 2005 i výběr DPH ze zboží dováženého z třetích zemí celními úřady. Od 1. května 2004 došlo dále ke snížení základní sazby DPH z 21 % na 19 % při současném přesunu některého zboží a služeb ze snížené 5% sazby do sazby základní.

Inkaso daní z příjmů fyzických osob dosáhlo 76,3 mld. , což představuje 79,9 % korigovaného rozpočtu a meziroční růst o 8,3 %. Ve srovnání se stejným obdobím minulého roku je plnění i meziroční dynamika o 0,1 procentního bodu nižší, přičemž v roce 2004 zůstalo celoročně inkaso DPFO pod úrovní rozpočtu o 1,4 mld. . Na relativně horším plnění inkasa se podílí daňkapitálových výnosů a daň ze závislé činnosti, zatímco plnění daněpřiznání je nad úrovní desetiměsíční alikvoty.

 

Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti dosáhla 61,1 mld. při plnění korigovaného rozpočtu na 79,9 % a meziročním růstu k srovnatelně upravené skutečnosti o 4,8 mld. , t.j. o 8,5 % (korigovaný rozpočet je nad úrovní korigované skutečnosti 2004 o 8,2 %). Letošní meziroční dynamika je mírně vyšší než byla ve stejném období loňského roku (o 0,2 procentního bodu).

Daň z příjmů fyzických osobkapitálových výnosů dosáhla 3,8 mld. , což představuje pouze 69,4 % korigovaného rozpočtu a meziroční pokles o 0,1 mld. , t.j. o 3,6 %. Snížení souvisí zejména s pokračujícím přelivem úspor do jiných spořících produktů jako je stavební spoření, penzijní připojištění nebo životní pojištění, kde výnosy z těchto produktů nejsou daněny.

Daň z příjmů fyzických osob ze samostatné výdělečné činnosti zaznamenala jak vyšší plnění, tak i meziroční dynamiku. Její inkaso ve výši 11,4 mld. naplnilo celoroční korigovaný rozpočet na 84,0 % při meziročním nárůstu o 1,2 mld. , t.j. o 12,2 % proti srovnatelné skutečnosti roku 2004 (v roce 2004 byla plněna na 76,5 % rozpočtu při meziročním růstu o 8,6 %).

Za deset měsíců letošního roku činily odvody celních příjmů, představující 25 % národního podílu na cle, ve prospěch účtu státního rozpočtu téměř 1,0 mld. při plnění rozpočtu na 140,0 %. Celkem vybrané clo dosáhlo 5,1 mld. .

Příjmy z pojistného na sociální zabezpečení dosáhly 253,5 mld. , což představuje 80,5 % rozpočtu a meziroční růst o 15,3 mld. , t.j. o 6,4 %. Plnění rozpočtu je nižší než bylo v loňském roce o 1,0 procentního bodu a meziroční dynamika je rovněž pod úrovní loňského roku (o 1,1 procentního bodu). Z celkové částky připadlo na důchodové pojištění 208,8 mld. , t.j. 80,0 % rozpočtu, při meziročním růstu o 6,4 %.

Nedaňové a kapitálové příjmy a přijaté dotace dosáhly výše 72,2 mld. , což je již 147,9 % rozpočtu, a o 30,1 mld. , t.j. o 71,8 % více než za stejné období loňského roku (rozpočet uvažuje s meziročním poklesem o 7,1 % proti skutečnosti 2004). Vysoký nárůst těchto příjmů je ovlivněn zejména převodem prostředků z fondů OSS do příjmů kapitol v objemu 21,9 mld. (rezervní fond a FKSP). Příjmy z rozpočtu EU dosáhly 20,8 mld. , z toho na kompenzační platby připadá 8,2 mld. .

 

Rozpočtované celostátní inkaso daní na rok 2005 (bez DPPO placené obcemi, správních a místních poplatků a ostatních daní) ve výši 608,3 mld. je proti skutečnosti roku 2004 vyšší o 39,9 mld. , t.j. o 7,0 %. Objemově je nejvyšší růst rozpočtován u DPH - o 37,1 mld. (o 20,4 %), u daní z příjmů fyzických osob – o 11,3 mld. (8,5 %), u daní z příjmů právnických osob – o 2,1 mld. (1,9 %) a spotřebních daní - o 5,3 mld. (o 5,5 %). Naopak s nižšími příjmy se počítá u cla o 4,2 mld. (o 85,7 %) a u majetkových daní o 1,8 mld. (o 17,1 %).

Celostátní inkaso všech daní dosáhlo ke konci září 2005 výše 517,5 mld. , což představuje 85,1 % celoročního objemu a meziroční nárůst o 64,0  mld. , t.j. o 14,1 %. Ve stejném období minulého roku dosáhlo celostátní inkaso daní 453,6 mld. , t.j. 82,0 % schváleného rozpočtu, při meziročním přírůstku o 34,0 mld. , t.j. o 8,1 %.

 

 

Výdaje státního rozpočtu

 

Celkové výdaje státního rozpočtu byly za 10 měsíců letošního roku čerpány ve výši 688,2 mld. , což představuje 77,5 % korigovaného rozpočtu a meziroční srovnatelný růst o 17,9 mld. , t.j. o 2,7 %. Ve stejném období minulého roku byly čerpány na 78,7 % při meziročním růstu o 32,4 mld. , t.j. o 5,0 %, a celoročně byly o 6,9 mld. , tj. o 0,8 % nižší než upravený rozpočet.

Nižší čerpání celkových výdajů je ovlivněno zejména výdaji na dluhovou službu, které dosáhly 23,4 mld. , což představuje pouze 69,6 % rozpočtu (loni 92,9 %) a meziroční pokles o 6,7 % (loni naopak vzrostly o 25,2 %) a ostatními běžnými výdaji, jež svým objemem 77,7 mld. představují pouze 66,0 % korigovaného rozpočtu.

Na druhé straně nadprůměrné čerpání (obdobně jako v loňském roce) vykázaly neinvestiční transfery fondům sociálního a zdravotního pojištění ve výši 29,6 mld. , a to na 87,0 % rozpočtu. V tomto čerpání je zahrnuta polovina předsunuté platby státu ve prospěch Všeobecné zdravotní pojišťovny z celkové výše 2,8 mld. . Vyšší je i čerpání neinvestičních transferů územním rozpočtům ve výši 95,3 mld.  (na 93,3 %).

Na sociální dávky bylo vynaloženo 274,5 mld. , t.j. 84,4 % rozpočtu, při meziročním růstu o 11,7 mld. , t.j. o 4,5 % (ve stejném období m.r. byly čerpány na 83,9 % rozpočtu, při meziročním růstu o 7,6 mld. , t.j. o 3,0 %).

Na odvody vlastních zdrojů ES do rozpočtu EU bylo poukázáno zatím 21,6 mld. , což představuje 79,1 % rozpočtované výše.

 

Kapitálové výdaje byly čerpány ve výši 41,1 mld. , což představuje 60,4 % korigovaného rozpočtu, přičemž vykazují meziroční nárůst o 7,3 mld. , t.j. o 21,7 %. Proti stejnému období minulého roku je plnění vyšší o 10,1 procentního bodu, při vyšší meziroční dynamice o 16,6 procentního bodu (celoročně zůstaly v roce 2004 pod úrovní upraveného rozpočtu o 0,9 mld. , tj. o 1,3 %).


Saldo státního rozpočtu

 

Proti stejnému období minulého roku je letošní saldo o 74,7 mld. lepší (+15,2 mld. proti –59,5 mld. ), což souvisí s vysokým předstihem plnění příjmů před čerpáním výdajů o 9,9 procentního bodu, zatímco v loňském roce byl předstih plnění příjmů před výdaji podstatně nižší (činil 4,2 procentního bodu).

I přes snížení přebytku příjmů nad výdaji v měsíci říjnu lze výsledky hospodaření státního rozpočtu za 10 měsíců letošního roku považovat za velmi příznivé. Jsou odrazem vysokého inkasa daňových příjmů, ale i vyšších nedaňových a ostatních příjmů (jež jsou ovlivněny převodem úspor ve výdajích minulých let do příjmů státního rozpočtu). Celoročně rozpočtovanému schodku – 83,6 mld. by přitom za 10 měsíců odpovídal schodek ve výši – 69,7 mld. .

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář


Přečtěte si také:

03.01.2019Státní rozpočet loni skončil v přebytku (Komentář) Investiční bankovnictví (Komerční banka)
01.10.2018Státní rozpočet letos dost možná opět skončí v přebytku (Komentář) Investiční bankovnictví (Komerční banka)
01.08.2018Státní rozpočet se v červenci vrátil do přebytku Markéta Höfferová (Kurzy.cz)




?
Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Ochranné známky

Finanční katalog

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Monitoring ekonomiky

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688