Praha, 6. duben 2005 - Od 21.3.2005 posílil oddělení kvalitativního výzkumu skupiny GfK v ČR Ondřej Herink, specialista na výzkumy metodou eye-tracking, tedy stopování dráhy zraku.
|
|
Ondřej Herink pracoval na výzkumech Oční kamerou v agentuře Dimar déle než 5 let a za tu dobu realizoval více než 100 projektů pro významné klienty především ze sektoru: |
|
- finančních služeb (ČP, ČSOB Pojišťovna, KB), |
|
- vydavatelství (Verlag Dashöfer ČR a SR, Vogel Burda Communication) |
|
- telekomunikací (Eurotel, Atlas.cz). |
S příchodem specialisty Ondřeje Herinka skupina GfK zakoupila také zařízení oční kamery i kompletní know-how. Tato unikátní metoda sledování vizuálních podnětů reklamy využívá zařízení vyvinuté původně pro uplatnění v oční medicíně. Nástroj na měření pohybu zraku dokáže za pomoci 2 kamer a polopropustného zrcadla sledovat dráhu pohledu respondenta a současně ji promítat na pozorovanou scénu (testovaný materiál). Výstupem je pak jak aktuální pohyb zraku, tak i dynamické sledování jeho pohybu v různých časových intervalech, takže je možné optimalizovat testovaný materiál z hlediska obsahu informací i kompozice.
Objektivní měření
Největší výhodou eye-trackingu je skutečnost, že poskytuje objektivní, mozkem “nefiltrovaná“ data. Názory, pocity a preference respondentů jsou tak doplněny o údaje, které si často testované osoby ani neuvědomují. Výpověď „Já nadpisy stejně nikdy nečtu“ se může ukázat jako nepravdivá, byť vyřknutá v nejlepší víře. Ideálně trackování zraku funguje právě v kombinaci s klasickou metodou hloubkového rozhovoru, kdy se takto údaje z obou metod porovnávají a doplňují. Nejužitečnější jsou výstupy pro kontrolu a následnou optimalizaci layoutu tiskovin (direct mail, inzerce, leták, výpis z účtu apod.) nebo úpravu srozumitelnosti a intuitivního ovládání u elektronické komunikace (www, e-mailing, response web…).
GfK je s oční kamerou jediná
Skupina GfK se tak stává první společností v oblasti komerčních výzkumů v ČR, která dokáže tuto ojedinělou metodu nabídnout svým klientům. V Praze se nachází ještě druhá kamera, kterou vlastní Akademie věd - toto zařízení však pracuje s fixovanou hlavou respondenta, což na jedné straně poskytuje přesnější data, na straně druhé ale výrazně ovlivňuje přirozenost situace.
Potenciál pro FMCG
GfK plánuje v této oblasti dále investovat, a to do kamery, která umožňuje volný pohyb respondenta a otevře tak velký potenciál především pro mediální oblast a pro in-storové projekty v sektoru FMCG. Tato kamera bude díky své mobilitě použitelná i pro mezinárodní projekty v celé CEE. V regionálním centru GfK Eye-tracking využije Ondřej Herink zkušenosti z mezinárodní asistenční sítě SOS International, kde pracoval jako vedoucí medicínského oddělení.
Skupina GfK v ČR
Skupina GfK v ČR – GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult – je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu.
Více viz: www.gfk.cz, www.incoma.cz
Skupina GfK v ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě.
GfK Group
GfK Group má více než 130 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 500 pracovníků. V roce 2004 dosáhla obratu 671 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research. Více viz: www.gfk.com
Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
Consumer Tracking |
Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a chování spotřebitelů nejen u předmětů denní potřeby, ale i předmětů dlouhodobé spotřeby a služeb. Více viz: www.gfk.com |
HealthCare |
Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv. Více viz: www.gfk.com |
Retail & Technology |
Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky. Více viz: www.gfkms.com |
Media |
Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů. Více viz: www.gfk.com |
Custom Research |
Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb k optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů. Více viz: www.gfkcr-ww.com | |
|