Nová pravidla pro prodej a servis automobilů
Od 1.listopadu 2004 začaly v České republice platit nová pravidla Evropské unie pro prodej a servis aut, která by měla přinést ostřejší boj o zákazníka a teoreticky i nižší ceny a lepší služby.
Automobilky a dovozci vozů museli sepsat se svými prodejci nové smlouvy, které dávají obchodníkům a hlavně servisům větší volnost. Hlavní změny jsou tyto:
-
obchod s auty si po splnění základních podmínek může otevřít kdokoli, třeba supermarkety nebo autobazary,
-
automobilky nemohou zakazovat, aby se pod jednou střechou prodávalo několik značek vozů,
-
výrobci již nemohou prodejcům diktovat ceny,
-
automobilky nesmějí zakázat vznik značkových servisů, splní-li uchazeč podmínky,
-
automobilky nemohou nutit autoservisy, aby si díly kupovaly u nich,
-
prodej autodílů má ještě více zpřísnit nová direktiva Evropské unie.
I přes nové normy liberalizující prodej aut se na trh noví dealeři ani hypermarkety moc nehrnou. Problémem je fakt, že na samotném prodeji nových aut se nedá moc vydělat. To, co přináší dealerům peníze, je servis a takzvané poprodejní služby. Pravidelné prohlídky, opravy a distribuce náhradních dílů přinášejí řádově vyšší marže než prodej. Proto se auta v hypermarketech jen tak neobjeví. Ty by pro showroomy musely vyhradit obrovské plochy, na prodeji by stejně nevydělaly a servis neumí. A proč se neobjevují nové opravny? Náklady na jejich zřízení jsou obrovské, málokdo na to má. Jediné, co lze od liberalizace čekat, je to, že dosavadní prodejci začnou ve svých již zavedených obchodech nabízet další značky. A i to půjde pomalu, protože i oni musí počítat s velkými náklady na výstavbu oddělených prostorů a školení personálu, které mají automobilky stále právo požadovat.
Specialista na odvětvové analýzy: www.euroanalysis.cz
Poslední zprávy z rubriky Podnikání:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko nemovitosti
Jan Dvořák, Salutem Fund
?
Okénko pro podnikatele
Jitka Weiss, SNAIL TRAVEL INTERNATIONAL a.s.