GfK Group: Špičkový výsledek překonávající prognózu
Norimberk 24. února 2005 – Obchodní rok 2004 byl pro skupinu GfK mimořádně úspěšný. Podle předběžných údajů zvýšila skupina svůj obrat o 12,7 % z 595,3 na 671,0 miliónů EUR. Tím se podařilo opět v roce 2004 překonat tempo růstu sektoru výzkumu trhu a získat na trhu další podíly. Zisk před úročením a zdaněním (EBIT) a včetně účastí vzrostl o 31,0 % z 69,5 na 91,0 miliónů EUR a marže GfK se zvýšila takřka o dva procentní body z 11,7 na 13,6 %.
2) EBIT včetně výsledků účastí vztažený k obratu 61,3 % svého obratu docílila GfK v Evropě, a tím proto byla v uplynulém obchodním roce jen omezeně postižena vývojem na devizových trzích. V oblastech, ve kterých byly důležité měnové efekty, byly u příslušných podniků vůči sobě v místních měnách postaveny obraty a výdaje, čímž došlo k podstatné redukci měnových rizik.
Složky růstu obratu dle podnikatelských segmentů 1)
V podnikatelském segmentu HEALTHCARE nabízí GfK svým zákazníkům z farmaceutického průmyslu a zdravotnického zásobování informační a poradenské služby k trhům volných a na recept vázaných léčiv, k biotechnologiím, diagnostice, vybavení klinik, předmětům vybavení laboratoří a praxí, jakož i k dentálnímu a veterinárnímu lékařství. S dosaženým růstem 38,2 % se obrat tohoto segmentu mimořádně zvýšil. 7,8 % mají organický původ. Růst vyplývající z nově získaných podniků v rozsahu 33,7 procentních bodů, se týká především k 1. červenci 2003 z 51 % získaného V2 GfK v USA, jakož i – menší vahou - k 1. lednu 2004 ze 100 % převzatého podniku m2A ve Francii. Měnové efekty snížily růst obratu o 3,2 procentní body. Segment RETAIL AND TECHNOLOGY, ve kterém GfK nadále celosvětově představuje vedoucího poskytovatele obchodních informací pro trhy technického spotřebního zboží, posílil opět svoji velmi dobrou tržní pozici. Růst obratu v rozsahu 12,2 % má převážně organickou povahu. Akvizicí vyvolaný růst - vyplývající ze získání většinového podílu v podniku media control GfK International, Německo, k 1.7.2003 - přispěl k růstu obratu 1,7 %. Podstatnými faktory úspěchu tohoto dnes v 65 zemích světa působícího podnikatelského segmentu, jsou na straně jedné důsledně sledované globalizační strategie a na straně druhé postupná přestavba informační databanky na informační systém - založený na web stránkách - využívaný zákazníky a spolupracovníky GfK v celosvětovém rozsahu. Podnikatelský segment MEDIA poskytuje svým zákazníkům informační služby k dosažitelnosti a způsobům účinků klasických masových médií – filmu, tisku, plakátů, radií a televize - jakož i k médiím novým. Organicky rostl obrat o 7,1 %, což představuje mimořádný růst ve srovnání s minulým rokem, ve kterém dosáhl organický růst minus 3,8 %. V tomto segmentu zaznamenala GfK v roce 2004 dvě významné nové zakázky. V první šlo o zakázku ve prospěch GfK z oblasti výzkumu rozhlasu v Belgii a ve druhé dostala GfK zakázku od BBC na studii, ve které diváci a posluchači hodnotí programy TV a rozhlasu ve Velké Británii. V segmentu CUSTOM RESEARCH dodává GfK svým zákazníkům informační a poradenské služby za účelem jejich podpory při rozhodování týkajícího se různých složek marketingového mixu, tržního umístění a zákaznických vazeb. Růst se svými 14,2 % je výrazně nad úrovní předchozího roku. Člení se na organicky dosažený podíl ve výši 4,6 % a obratový podíl z nově získaných podniků v rozsahu 10,7 %, který vyplývá zejména z převzetí GfK Arbor v USA. Podstatně k dosaženému úspěchu v uplynulém obchodním roce přispěla expanze mezinárodní přítomnosti zejména v USA, další stálý vývoj a internacionální standardizace. Do segmentu OSTATNÍ patří zejména GfK Group Services, GfK Data Services a GfK Business Solutions & Processing, které poskytují centrální služby koncernu, GfK dceřiným společnostem a jejich kooperačním partnerům. Očekávaný pokles obratu je ovlivněn zejména nižším objemem výkonů GfK Business Solutions & Processing pro podnik Information Resources Německo. Vývoj regionů NĚMECKO se na celkovém obratu podílí něco přes 1/3 a je stále obratově nejsilnějším regionem GfK skupiny. Obrat vzrostl o 6,3 % z toho 5,1 % mělo organický charakter. Vývoj regionů 1)
Složky růstu obratu dle regionů 1)
Obrat ZÁPADNÍ A JIŽNÍ EVROPY vzrostl o potěšitelných 5,4 % a byl rovněž z větší části dosažen organicky. V SEVERNÍ EVROPĚ dosáhl růst obratu 2,7 %, což je částečně zapříčiněno měnovými efekty. Obraty se vyvíjely v souladu s plánem – mimo segmenty HealthCare a Custom Research ve Velké Británii, kde zůstaly pod úrovní očekávaných. V regionech STŘEDNÍ A VÝCHODNÍ EVROPY, jakož i v ASII A PACIFIKU dosáhla GfK mimořádných růstů obratů v dvouciferných řádech. Tyto růsty byly převážně organické povahy. Měnové efekty růst v těchto oblastech snížily. Dobrá čísla se dají odvodit nejenom z velmi silné konkurenceschopné pozice, kterou GfK na těchto trzích má, ale i z dynamického vývoje spotřebitelských trhů. V AMERICE se obrat zvýšil obzvláště silně o + 74,5 %. 3,4 % růstu obratu regionu Ameriky v roce 2004 mají organický původ. Značná část růstu obratu – konkrétně 79,6 % pochází z akvizic - z převzetí GfK Arbor k 1.1.2004 a ze získání většiny na V2 GfK k 1.7.2003. Vlivy vycházející z pohybu kurzů zmenšily růst o 8,5 %. S necelými 13 % na celkovém obratu se region umisťuje na 3 místě regionů GfK skupiny. V době, kdy GfK v září 1999 vstupovala na burzu, představoval obrat v USA - na největším dílčím trhu regionu a světa - ještě nulu. Dnes se US podnikatelská skupina GfK nachází na 15 místě poskytovatelů služeb výzkumu trhu v USA. Zaměstnanci Personální stav se zvýšil z 5 066 pracovníků ke konci roku 2003 o 9,3 % na 5 539 pracovních míst s plným úvazkem ke konci uplynulého obchodního roku. Růst se týká převážně pracovníků mimo Německo a dá se přiřadit zejména pod nově konsolidované firmy. V Německu zaměstnávala GfK ke konci uplynulého obchodního roku 1 502 pracovníků s plným úvazkem (v předchozím roce 1 459), v zahraničí to bylo 4 037 (vloni 3 607). Podíl mimo Německo činných pracovníků se zvýšil o 1,7 % a činí nyní 72,9 %. Důležité události od účetní závěrky Heinrich A. Litzenroth – člen představenstva zodpovědný za řízení podnikatelského segmentu Custom Research – pobýval v době jihoasijského podmořského zemětřesení 26.12.2004 v Khao Lak a od té doby je pohřešován. Dozorčí radu, management, podnikovou radu a spolupracovníky osud Heinricha A. Litzenrotha velmi zasáhl. Představenstvo až do doby definitivního uspořádání přijalo přechodné řešení, v jehož důsledcích byly denní povinnosti přerozděleny na členy představenstva. S účinností k 1.1.2005 převzala GfK ze 100 % podnik Beyen Marktforschung. Podnik se specializuje na kontinuální výzkum cen v obchodě s elektronickým spotřebním zbožím, zejména pak na oblast reklamních a promotion aktivit spojených s cenami. Posiluje podnikatelský segment Retail and Technology. V lednu 2005 prodala GfK svůj 50% podíl na IHA-IMS Health ve Švýcarsku. Současně byl posílen podíl na německém GPI komunikačním výzkumu z 80 na 100 %. Cílem této transakce je soustředění HealthCare podnikatelských aktivit na jeho podstatné kompetence. Pozitivní netto efekt na výsledek účastí pro skupinu GfK v roce 2005 obnáší zhruba 22 miliónů EUR. Rovněž v lednu uzavřela skupina GfK a americká Information Resources Inc. rozluku svých společných aktivit v Německu a zemích Beneluxu. GfK předala své podíly na německých a holandských dceřiných společnostech zpět americkému podniku. Současně bylo převedeno zbývajících 7,6 % v GfK Panel Services Benelux, Holandsko, zpět na GfK. Začátkem února 2005 došlo ke zveřejnění zvýšení podílu GfK z dosavadních 19,9 % na 69,8 % na americké firmě Caribou Lake Software k 1.1.2005. Podnik posiluje kompetenci GfK na dynamicky rostoucích trzích database marketingu a Customer Relationship Management v USA. Představenstvo a dozorčí rada navrhnou valné hromadě zvýšení dividendy z 0,21 EUR o 42,9 % na 0,30 EUR. Celková částka dividend tím vzroste ze 6,5 miliónů na 9,4 miliónů EUR. GfK od svého vstupu na burzu v září 1999 zvýšila dividendu plynule o celkem necelých 173 %. Nynější zvýšení by mělo být výrazem dividendové politiky orientované na výsledky, dovolující akcionářům podíl na velmi dobrém vývoji GfK podnikání v uplynulých letech. Výhled Pro aktuální podnikatelský rok prognózuje GfK obrat ve výši 710 miliónů EUR. Při neměnném konsolidačním okruhu to odpovídá růstu cca 6 %. Interní růst by se tímto měl nacházet zhruba na úrovni velmi dobrého vývoje předchozího roku. Cílem GfK je opět překonat růst sektoru, který by podle expertního odhadu měl být na úrovni zhruba 4 až 5 % oproti roku 2004. GfK dále usiluje o to, aby její výsledek rostl rychleji než obrat. Marže, tj. obrat vztažený k EBIT včetně účastí, by měla být zhruba 17%. V tom je zahrnut tok prostředků v rozsahu 22 miliónů EUR z v předchozím odstavci popsaném dopadu HealthCare obchodu ve Švýcarsku. Bez tohoto efektu směřuje GfK k tomu, aby bylo dosaženo marže, která by rovněž byla nad úrovní minulého roku. Start do nového roku začal pro skupinu GfK opět dobře. Zásoba zakázek a vstup a již fakturované obraty jsou ke konci ledna na úrovni 36 % ročního očekávaného obratu a odpovídají tak zhruba úrovni loňského roku. Bilanční konference a úplná roční závěrka Úplnou účetní závěrku bude GfK AG prezentovat 11. dubna 2005 od 10,00 hod na své bilanční tiskové konferenci v Norimberku a od 15.00 hod pak na akci německého spolku finančních analytiků ve Frankfurtu nad Mohanem. Předpokládané finanční termíny 11. dubna 2005 bilanční konference Norimberk 11. dubna 2005 konference analytiků, Frankfurt nad Mohanem 13. května 2005 čtvrtletní zpráva k 31. březnu * 24. května 2005 valná hromada, hala mistrů pěvců, Norimberk 12. srpen 2005 pololetní zpráva ke 30. červnu * 15. listopad 2005 zpráva za 9. měsíců k 30.září * * zveřejnění proběhne pravděpodobně před zahájením burzy Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
On-line Shop |
Poslední zprávy z rubriky Makroekonomika:
Přečtěte si také:
Prezentace
18.04.2024 Daňové přiznání lidem provětralo peněženky....
15.04.2024 Kam půjdou úrokové sazby? Aktuální přehled...
15.04.2024 Zabouchnuté dveře vyřeší zámečník od pojišťovny...
Okénko investora
Mgr. Timur Barotov, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Michal Brothánek, AVANT IS
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz