Online nákupy přitahují stále více lidí
Praha, 17. prosinec 2004 - V letošním roce nakoupily přes internet více než 2 miliony lidí. Za posledních dvanáct měsíců využilo online obchody sedm z deseti internetových uživatelů. Celkově už někdy online nakupování vyzkoušely tři čtvrtiny internetové populace a dalších 7 % se chystá poprvé vyzkoušet internet pro nákup letošních vánočních dárků. GfK Praha letos realizovala v pořadí již pátý výzkum českého internetového obchodování ONLINE SHOPPING 2004, který navazuje na úspěšné studie z předchozích čtyř let. Data byla získána od více než tisícovky internetových uživatelů České republiky. Počet internetových uživatelů, kteří nakoupili online, se rok od roku zvyšuje. Oproti roku 2003 (55 % uživatelů internetu) se množství online nakupujících letos zvýšilo na 70 %. Celkem tedy v roce 2004 přes internet nakoupilo 2 158 tis. osob (1 577 tis. osob v roce 2003). V absolutních číslech hovoříme o 581 tis. nových nakupujících, což představuje nárůst o 37 %. Graf: Počet uskutečněných nákupů přes internet za posledních 12 měsíců Zdroj: Online Shopping 2004, GfK Praha Kdo na internetu nakupuje? Online nákup přitahuje spíše muže než ženy (muži představují 57 % nakupujících) a stále dominují mladší věkové kategorie do 29 let. Přesto se zvyšuje podíl i vyšších věkových kategorií, např. lidé ve věku 50-79 let již představují 15 % online nakupujících (v roce 2003 to bylo 9%). Co lidé nejvíce nakupují online? Nejnakupovanějším zbožím online jsou již několik let knihy nebo časopisy, které v posledním roce nakoupilo 667 tis. online zákazníků. Knihy nebo časopisy nakupují muži i ženy stejně. Druhým nejčastěji nakupovaným sortimentem je výpočetní technika (540 tis. zákazníků), kterou častěji nakupují muži (33 % mužů, 14 % žen). Na třetím místě je elektronika s 475 tis. zákazníky. Dále se online nakupují „audio/video nahrávky, CD, VHS, DVD“, telekomunikační produkty a fotopřístroje/fotomateriál. Také tyto oblasti jsou doménou nakupujících - mužů. Ženy tradičně více nakupují oblečení, obuv, módní doplňky, kosmetiku, drogerii, ale také hračky, bílé zboží nebo drobné domácí elektrospotřebiče. Přes internet si lidé také nakupovali/rezervovali turistické zájezdy nebo ubytování - tuto službu letos využilo 14 % internetových uživatelů. 13 % uživatelů si letos přes internet koupilo lístky do kina, divadla, na koncerty nebo sportovní akce. Obchody s nejlepšími zkušenostmi zákazníků Stejně jako v roce minulém, také letos žebříčku obchodů s nejlepšími zkušenostmi zákazníků dominuje „vltava.cz“ (bez rozlišení, zda jde o rodinu obchodů Vltava.cz nebo o konkrétní obchod zaměřený na knihy, hudbu a film). Letos však došlo k výraznému skoku - druhým nejlepším obchodem se v očích zákazníků stal obchod s výpočetní technikou „alzasoft.cz“ (loni 8. místo), který se o druhou příčku dělí s internetovým obchodem „obchodni-dum.cz“ (loni také druhý). Následují zásilkový obchod „quelle.cz“ a další z rodiny obchodů Vltava.cz - „cybex.cz“, zaměřený na počítače a elektroniku. Obchody, se kterými měli respondenti nejlepší zkušenost, byly uváděny formou spontánní odpovědi. Informace o výzkumu Výsledky prezentované v této studii vycházejí z výzkumu uskutečněného 18. - 29. 11. 2004 na vzorku 1 020 uživatelů internetu. Data byla převážena podle aktuálních dat o penetraci internetu a internetovém chování v ČR. Výzkum ONLINE SHOPPING 2004 se zaměřil na online nákupy zboží nebo služeb uskutečněné v posledních dvanácti měsících a na zájem o využití internetu v souvislosti s předvánočními nákupy. Zeptali jsme se i na to, co je v souvislosti s internetovými nákupy důležité a do jaké míry se respondenti ztotožňují s určitými atributy nákupu přes internet. Jaké jsou bariéry nákupu přes internet? Jak lidé za své nákupy platí a jaký způsob placení by při online nakupování naopak preferovali? Také na tyto otázky studie odpovídá. Analyzován byl profil online nakupujících. Jednou z charakteristik, která vstupovala do analýzy, byla i informace, odkud se lidé nejčastěji připojují k internetu a jak často. Skupina GfK v ČR - GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult - je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Více viz: www.gfk.cz, www.incoma.cz Skupina GfK v ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě. GfK Group GfK Group má více než 130 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 500 pracovníků. V roce 2003 dosáhla obratu 595,3 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research. Více viz: www.gfk.com Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:
|
|||||||||||
On-line Shop |
Poslední zprávy z rubriky Internet a telefony:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Petr Holub, MojeNebankovka
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz