Věra Stárová (GfK-Praha)
Internet a telefony  |  22.12.2004 11:19:10

Online nákupy přitahují stále více lidí


Praha, 17. prosinec 2004 - V letošním roce nakoupily přes internet více než 2 miliony lidí. Za posledních dvanáct měsíců využilo online obchody sedm z deseti internetových uživatelů. Celkově už někdy online nakupování vyzkoušely tři čtvrtiny internetové populace a dalších 7 % se chystá poprvé vyzkoušet internet pro nákup letošních vánočních dárků.

GfK Praha letos realizovala v pořadí již pátý výzkum českého internetového obchodování ONLINE SHOPPING 2004, který navazuje na úspěšné studie z předchozích čtyř let. Data byla získána od více než tisícovky internetových uživatelů České republiky.

Počet internetových uživatelů, kteří nakoupili online, se rok od roku zvyšuje. Oproti roku 2003 (55 % uživatelů internetu) se množství online nakupujících letos zvýšilo na 70 %.

Celkem tedy v roce 2004 přes internet nakoupilo 2 158 tis. osob (1 577 tis. osob v roce 2003). V absolutních číslech hovoříme o 581 tis. nových nakupujících, což představuje nárůst o 37 %.

Graf: Počet uskutečněných nákupů přes internet za posledních 12 měsíců
(100 % = všichni uživatelé internetu)

Zdroj: Online Shopping 2004, GfK Praha

Kdo na internetu nakupuje?

Online nákup přitahuje spíše muže než ženy (muži představují 57 % nakupujících) a stále dominují mladší věkové kategorie do 29 let. Přesto se zvyšuje podíl i vyšších věkových kategorií, např. lidé ve věku 50-79 let již představují 15 % online nakupujících (v roce 2003 to bylo 9%).

Co lidé nejvíce nakupují online?

Nejnakupovanějším zbožím online jsou již několik let knihy nebo časopisy, které v posledním roce nakoupilo 667 tis. online zákazníků. Knihy nebo časopisy nakupují muži i ženy stejně. Druhým nejčastěji nakupovaným sortimentem je výpočetní technika (540 tis. zákazníků), kterou častěji nakupují muži (33 % mužů, 14 % žen). Na třetím místě je elektronika s 475 tis. zákazníky. Dále se online nakupují „audio/video nahrávky, CD, VHS, DVD“, telekomunikační produkty a fotopřístroje/fotomateriál. Také tyto oblasti jsou doménou nakupujících - mužů. Ženy tradičně více nakupují oblečení, obuv, módní doplňky, kosmetiku, drogerii, ale také hračky, bílé zboží nebo drobné domácí elektrospotřebiče.

Přes internet si lidé také nakupovali/rezervovali turistické zájezdy nebo ubytování - tuto službu letos využilo 14 % internetových uživatelů. 13 % uživatelů si letos přes internet koupilo lístky do kina, divadla, na koncerty nebo sportovní akce.

Obchody s nejlepšími zkušenostmi zákazníků

Stejně jako v roce minulém, také letos žebříčku obchodů s nejlepšími zkušenostmi zákazníků dominuje „vltava.cz“ (bez rozlišení, zda jde o rodinu obchodů Vltava.cz nebo o konkrétní obchod zaměřený na knihy, hudbu a film). Letos však došlo k výraznému skoku - druhým nejlepším obchodem se v očích zákazníků stal obchod s výpočetní technikou „alzasoft.cz“ (loni 8. místo), který se o druhou příčku dělí s internetovým obchodem „obchodni-dum.cz“ (loni také druhý). Následují zásilkový obchod „quelle.cz“ a další z rodiny obchodů Vltava.cz - „cybex.cz“, zaměřený na počítače a elektroniku. Obchody, se kterými měli respondenti nejlepší zkušenost, byly uváděny formou spontánní odpovědi.

Informace o výzkumu

Výsledky prezentované v této studii vycházejí z výzkumu uskutečněného 18. - 29. 11. 2004 na vzorku 1 020 uživatelů internetu. Data byla převážena podle aktuálních dat o penetraci internetu a internetovém chování v ČR.

Výzkum ONLINE SHOPPING 2004 se zaměřil na online nákupy zboží nebo služeb uskutečněné v posledních dvanácti měsících a na zájem o využití internetu v souvislosti s předvánočními nákupy. Zeptali jsme se i na to, co je v souvislosti s internetovými nákupy důležité a do jaké míry se respondenti ztotožňují s určitými atributy nákupu přes internet. Jaké jsou bariéry nákupu přes internet? Jak lidé za své nákupy platí a jaký způsob placení by při online nakupování naopak preferovali? Také na tyto otázky studie odpovídá.

Analyzován byl profil online nakupujících. Jednou z charakteristik, která vstupovala do analýzy, byla i informace, odkud se lidé nejčastěji připojují k internetu a jak často.

Skupina GfK v ČR

Skupina GfK v ČR - GfK Praha, INCOMA Research a INCOMA Consult - je předním poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu. Více viz: www.gfk.cz, www.incoma.cz

Skupina GfK v ČR je součástí skupiny GfK, ve svém oboru páté největší společnosti na světě.

GfK Group

GfK Group má více než 130 poboček a dceřiných společností působících v 57 zemích světa. Zaměstnává více než 5 500 pracovníků. V roce 2003 dosáhla obratu 595,3 milionů EUR. Aktivity skupiny GfK jsou rozděleny do pěti obchodních segmentů: Consumer Tracking, HealthCare, Retail & Technology, Media a Custom Research. Více viz: www.gfk.com

Stručný popis podnikatelských segmentů GfK Group:

Consumer Tracking

Informační servis k otázkám trhu a marketingu dotýkajících se každodenního nákupního rozhodování a chování spotřebitelů nejen u předmětů denní potřeby, ale i předmětů dlouhodobé spotřeby a služeb.

Více viz: www.gfk.com

HealthCare

Informační servis k otázkám vývoje produktů, komunikace, image a cenových vazeb léčiv, tržní pozice a spokojenosti zákazníků, měření množství a obratu použitých materiálů a produktů u zubních lékařů a laboratoří, měření spotřeby veterinárních léčiv.

Více viz: www.gfk.com

Retail & Technology 

 

Informační servis k otázkám marketingu, logistiky a odbytu v průmyslu a obchodu, působících na trhu spotřební techniky.

Více viz: www.gfkms.com

Media

 

Informační servis o chování a postojích uživatelů médií. Nejde přitom jen o kvantitativní analýzy diváků, čtenářů posluchačů, ale i o kvalitativní studie zaměřené na jejich akceptaci, preference a vybavování si mediálních obsahů.

Více viz: www.gfk.com

Custom Research

 

Informační servis o vývoji, pozici a péči o produkty a nabídky služeb k optimalizaci mixu marketingové politiky aktivit a k řízení produktových a firemních značek, jakož i k loajalitě spotřebitelů.

Více viz: www.gfkcr-ww.com


On-line Shop
- prodej dovolených, stavebního spoření a hypoték, PF a připojení k internetu

Pro bližší info klikněte na malé obrázky.

K článku zatím nejsou žádné komentáře.
Přidat komentář







Zobrazit sloupec 

Kalkulačka - Výpočet

Výpočet čisté mzdy

Důchodová kalkulačka

Přídavky na dítě

Příspěvek na bydlení

Rodičovský příspěvek

Životní minimum

Hypoteční kalkulačka

Povinné ručení

Banky a Bankomaty

Úrokové sazby, Hypotéky

Směnárny - Euro, Dolar

Práce - Volná místa

Úřad práce, Mzda, Platy

Dávky a příspěvky

Nemocenská, Porodné

Podpora v nezaměstnanosti

Důchody

Investice

Burza - ČEZ

Dluhopisy, Podílové fondy

Ekonomika - HDP, Mzdy

Kryptoměny - Bitcoin, Ethereum

Drahé kovy

Zlato, Investiční zlato, Stříbro

Ropa - PHM, Benzín, Nafta, Nafta v Evropě

Podnikání

Města a obce, PSČ

Katastr nemovitostí

Katastrální úřady

Ochranné známky

Občanský zákoník

Zákoník práce

Stavební zákon

Daně, formuláře

Další odkazy

Auto - Cena, Spolehlivost

Registr vozidel - Technický průkaz, eTechničák

Finanční katalog

Volby, Mapa webu

English version

Czech currency

Prague stock exchange


Ochrana dat, Cookies

 

Copyright © 2000 - 2024

Kurzy.cz, spol. s r.o., AliaWeb, spol. s r.o.

ISSN 1801-8688