Přejít na hlavní obsah

JobChallenge: Práce u 70 firem na jednom místě

Sedmnáctý ročník veletrhu pracovních příležitostí JobChallenge přiblížil návštěvníkům hlavně z řad studentů vysokých škol firemní kulturu desítek společností. 

Veletrh pracovních příležitostí JobChallenge se konal v Hotelu Passage.

Už před měsícem na mě začaly na internetu vyskakovat fialové reklamy se slogany tipu „Jak si najdu práci, kde mi to bude šitý na míru?“ nebo „Jak si najdu práci, kde si vydělám balík?“ Jako studentku posledního ročníku mě to hned zaujalo a na JobChallenge, tedy veletrh pracovních příležitostí, jsem se zaregistrovala. Prvního listopadu jsem pak vyrazila do brněnského Hotelu Passage, abych se tam setkala s více než sedmdesáti zaměstnavateli, kteří mezi studenty hledali zaměstnance nebo stážisty.

Hned u vstupu mě zastavili dobrovolníci, kteří na veletrhu pomáhali s organizací, a přilepili mi na tričko nálepku s oborem, ve kterém jsem měla zájem najít práci. V mém případě to byl marketing a reklama, protože cedulku pro žurnalisty neměli. Na výběr bylo i dalších patnáct oborů, takže jinak byl výběr opravdu široký.

Studenti hned u vstupu dostávali nálepku s oborem.

„Ať už je to prvák, který hledá brigádu, student třetího ročníku, co potřebuje získat praxi, nebo absolvent hledající částečný nebo plný úvazek. Zaměstnavatelé se na veletrh rádi vracejí právě pro nové stážisty a kontakty na možné zaměstnance,“ vysvětlila manažerka veletrhu Silvie Stloukalová z Kariérního centra Masarykovy univerzity, které veletrh spolupořádá.

„Mám za sebou více než rok studia, tak jsem si řekl, že není od věci začít se koukat po nějaké práci. Člověk už na škole nabral nějaké zkušenosti, takže má firmám co nabídnout. Získávat nějakou představu o možných pracovních nabídkách není od věci, protože studium není tak dlouhé, aby to mohl člověk nechat ležet do posledního ročníku. Pak se může stát, že mu ujede vlak,“ okomentoval svůj důvod návštěvy student právnické fakulty Martin Zigmund.

Veletrh byl zahájen v 11 hodin a na pódiu vystoupili zástupci tří brněnských univerzit (MUNI, VUT, MENDELU), které se na organizaci JobChallenge podíleli. „Všem bych popřála krásný a úspěšný den. Studentům přeji mnoho zajímavých poznatků a zkušeností, zaměstnavatelům, aby zde našli ty nejlepší pracovní síly pro své firmy,“ odstartovala akci prorektorka pro záležitosti studentů a vnější vztahy na MUNI Jana Fialová.

Po zahájení jsem se vydala hledat svoji vysněnou práci a jako první jsem zamířila ke stánku Notino, jelikož v tomto obchodě často nakupuji a myslela jsem si, že by bylo zajímavé zjistit více o možnostech práce v této firmě. „Zrovna pro naše marketingové oddělení hledáme nejvíce zájemců o práci. Nastoupil k nám totiž nový vedoucí, který si chce vybudovat svůj tým z mladých lidí, kterým předá své zkušenosti. Zajímavá pro vás může být třeba pozice Social Media Specialist nebo Video Production Junior,“ nabídla mi možná pracovní místa Adriána Oboňová.

Kromě studentů marketingu tato firma hledala i lidi z oboru IT, administrativy, HR nebo farmakologie. O možné práci se byla informovat i studentka farmaceutické fakulty Daniela Cabajová.  „Studuji biochemii, takže hledám stánky s označením Pharm. Zaujalo mě tady například Notino zaměřující se na kosmetiku nebo Oncomed vyrábějící cytostatické injekce pro onkologické pacienty,“ uvedla Daniela.

Výhodou veletrhu je možnost promluvit si přímo s potenciálními zaměstnavateli.

Velkou výhodou JobChallenge je podle manažerky veletrhu Silvie Stloukalové možnost se osobně setkat se zaměstnanci firem a doptat se na všechny informace, které studenty zajímají. „Osobní setkání jsou podle nás nenahraditelná, vidíme v tom největší sílu veletrhu. Studenti mohou pod jednou střechou získat informace od firem rozličných oborů. Zvýší tak šanci svého uplatnění na pracovním trhu a také poznají mnohdy známé podniky jinak než jen z inzerátu nebo webových stránek,“ přiblížila plusy veletrhu Silvie Stloukalová.

Setkat se tváří v tvář se skutečnými zaměstnanci a zjistit zákulisní informace si pochvalovali i přítomní studenti. „Úplně jsem to nečekal, ale jak jsem si obešel několik stánků, tak se ukázalo, že i pro studenty humanitních oborů je uplatnění třeba v IT firmách. Například na stánku Národního ústavu pro kybernetickou bezpečnost jsem se dozvěděl o lektorských pozicích, kdy zaměstnanci jezdí do domovů důchodců nebo do škol a zvyšují mezi občany znalost bezpečnosti na internetu,“ přehodnotil svoji dosavadní představu o práci student oboru český jazyk Jakub Wenzel.

Svůj stánek měla na místě i Masarykova univerzita, která nabízela zájemcům nejrůznější pracovní pozice napříč celou univerzitou. „Práce na Masarykově univerzitě je skvělá. Jde o příjemné pracovní prostředí, možnost seberozvoje nebo práce z domu a klidně jde skloubit i se studiem,“ uvedla plusy Masarykovy univerzity jako zaměstnavatele Jaroslava Kolouchová, personalistka z přírodovědecké fakulty.

Součástí veletrhu byl i stánek MUNI.

Kariérní centrum pro registrované zájemce připravilo také dva workshopy. První se zaměřil na sociální síť Linkendl, která je zaměřená na hledání a nabízení práce. Na přednášce tak účastníkům kariérní poradce Jaroslav Sýkora vysvětlil, proč si profil založit, jak jej vylepšit nebo jak se přiblížit vysněné kariéře právě skrze tuto síť. Druhým workshopem provázel psycholog a kariérní poradce Matěj Sapík a pomáhal studentům zamyslet se nad tím, jaké pracovní příležitosti se jim na veletrhu otevřely, kterým směrem se vydat nebo jestli má cenu zkoušet práci mimo obor studia.

Na závěr jsem se stavila zkonzultovat svůj životopis v Poradenském HUBu MUNI. „Není žádný univerzální návod na skvělý životopis. Každému se líbí něco jiného, ale já doporučuji studentům držet se několika zásad. Za prvé mít v CV maximálně dvě barvy a dva fonty, aby to nebylo moc přeplácané. A za druhé přehledně řadit jednotlivé oddíly za sebe podle důležitosti. Takže nahoru napsat tři věty o sobě, pak dát kolonku se studiem, pak pracovní příležitosti, následují stáže a Erasmy a nakonec několik informací o dovednostech,“ poradila mi konzultantka CV Bára z Mendelovy univerzity.

Nabitá novými vědomostmi a plná dojmů kolem poledne odcházím do školy na seminář a cestou přemýšlím, co mi veletrh dal. Určitě to byla cenná zkušenost setkat se se zaměstnanci firem osobně a pobavit se s nimi o možnostech práce. A i když jsem nenašla žádnou firmu zabývající se médii, zklamaná nejsem. Rozšířila jsem si obzory a v budoucnu se nebudu bát hlásit i na místa, která by mě dříve nenapadla.

Autorka textu je součástí studentské redakce Magazínu M a studentkou FSS. 

Hlavní novinky