Komise navrhuje nové normy Euro 7 ke snížení emisí znečišťujících látek z vozidel a zlepšení kvality ovzduší
Komise dnes předložila návrhVyhledat dostupné jazykové verze předchozího odkazu na snížení znečištění ovzduší z nových motorových vozidel prodávaných v EU, který má pomoci splnit cíl nulového znečištění stanovený v Zelené dohodě pro Evropu. Zároveň je jeho cílem zachovat cenovou dostupnost vozidel a podpořit konkurenceschopnost Evropy.
Silniční doprava je největším zdrojem znečištění ovzduší ve městech. Nové normy Euro 7 zajistí, že na silnicích budou jezdit čistší vozidla a zlepší se kvalita ovzduší, což přispěje k ochraně zdraví občanů a životního prostředí. Normy Euro 7 a emisní normy CO2 pro vozidla se v zájmu zvýšení kvality ovzduší pro občany vzájemně doplňují. Zejména větší rozšíření elektrických vozidel bude mít v této oblasti určitý přínos. Oba soubory pravidel dávají automobilovému dodavatelskému řetězci jasný směr, jak snížit emise znečišťujících látek, včetně využíváním digitálních technologií.
Díky novým emisním normám Euro 7 budou osobní automobily, dodávky, nákladní automobily a autobusy podstatně čistší po mnohem delší dobu než podle stávajících pravidel, a to v podmínkách reálného provozu lépe zohledňujících situaci ve městech, kde jsou problémy se znečištěním ovzduší největší. Návrh se týká emisí z výfuku, ale i z brzd a pneumatik. Také přispívá ke splnění nových, přísnějších norem kvality ovzdušíVyhledat dostupné jazykové verze předchozího odkazu, které Komise navrhla 26. října 2022.
Zavedením pravidel pro emise CO2 se urychlí zavádění vozidel s nulovými emisemi, avšak je důležité zajistit, aby podstatně čistší byla všechna vozidla na silnicích. V roce 2035 nebudou emise CO2 produkovat žádné osobní automobily a dodávky prodávané v EU. Ohledně znečišťujících látek z výfuku se však předpokládá, že v roce 2050 je bude produkovat bude více než 20 % osobních automobilů a dodávek a více než polovina těžších vozidel na silnicích. Také bateriová elektrická vozidla stále způsobují znečištění z brzd a mikroplastů z pneumatik.
Díky pravidlům Euro 7 se sníží všechny tyto emise, přičemž vozidla zůstanou pro spotřebitele cenově dostupná.
Nové požadavky na základě norem Euro 7:
Obsahem návrhu je nahrazení a zjednodušení dříve samostatných emisních pravidel pro osobní automobily a dodávky (Euro 6) a nákladní automobily a autobusy (Euro VI). V normách Euro 7 se do jediného souboru pravidel slučují mezní hodnoty emisí pro všechna motorová vozidla, tj. osobní automobily, dodávky, autobusy a nákladní automobily. Nová pravidla jsou neutrální z hlediska paliv a technologií a stanoví stejné mezní hodnoty pro všechna vozidla, ať už mají benzinový, naftový, elektrický či alternativní pohon. Jejich přínos bude následující:
- Lepší regulace emisí látek znečišťujících ovzduší ze všech nových vozidel: rozšíří se rozsah jízdních podmínek, za nichž jsou prováděny zkoušky emisí v silničním provozu. Tyto zkoušky budou nyní lépe odrážet nejrůznější podmínky, za nichž mohou jezdit vozidla po celé Evropě, např. teploty do 45 °C nebo krátké cesty typické pro každodenní dojíždění.
- Aktualizace a zpřísnění mezních hodnot emisí znečišťujících látek: zpřísní se mezní hodnoty pro nákladní automobily a autobusy a u osobních automobilů a dodávek budou nejnižší stávající hodnoty platit bez ohledu na používané palivo. Nová pravidla rovněž stanoví mezní hodnoty emisí pro dříve neregulované znečišťující látky jako emise oxidu dusného z těžkých vozidel.
- Regulace emisí z brzd a pneumatik: Euro 7 budou první celosvětové normy, které budou regulovat více než emise z výfuku a stanoví další mezní hodnoty pro emise tuhých znečišťujících látek z brzd a pravidla pro mikroplasty z pneumatik. Tato pravidla se budou vztahovat na všechna vozidla včetně elektrických.
- Zajištění, aby nové automobily zůstaly čisté po delší dobu: všechna vozidla budou muset splňovat pravidla po dobu delší než dosud. U osobních automobilů a dodávek bude dodržování norem kontrolováno do doby, než dosáhnou 200 000 ujetých kilometrů a stáří deseti let. Oproti pravidlům stanoveným v normě Euro 6/VI (100 000 kilometrů a pět let) se požadavky na životnost zdvojnásobují. K podobnému zvýšení dojde u autobusů a nákladních automobilů.
- Podpora zavádění elektrických vozidel: aby se zvýšila důvěra spotřebitelů v elektrická vozidla, budou nová pravidla regulovat životnost baterií instalovaných do osobních automobilů a dodávek. Omezí se tím rovněž nutnost měnit baterie v rané fázi životnosti vozidla, a tudíž spotřeba nových kritických surovin pro výrobu baterií.
- Plné využití digitálních možností: pravidla Euro 7 zajistí, aby se s vozidly nemanipulovalo a příslušné úřady mohly jednoduše kontrolovat emise po celou dobu životnosti vozidla pomocí měřicích čidel uvnitř vozidla.
Další kroky
Komise předloží návrh Evropskému parlamentu a Radě k přijetí.
Souvislosti
Silniční doprava je největším zdrojem znečištění ovzduší ve městech. V roce 2018 pocházelo více než 39 % emisí NOx a 10 % primárních emisí PM2,5 a PM10 v EU ze silniční dopravy. Tyto procentní podíly jsou mnohem vyšší ve městech, kde se na znečištění ovzduší pravidelně podílí doprava. Odhaduje se, že v EU-28 způsobilo znečištění ze silniční dopravy v roce 2018 přibližně 70 000 předčasných úmrtí.
V roce 2035 se díky pravidlům Euro 7 sníží ve srovnání s normami Euro 6 celkové emise NOx z osobních automobilů a dodávek o 35 % a emise z autobusů a nákladních automobilů oproti normě Euro VI o 56 %. U osobních automobilů a dodávek zároveň dojde k omezení částic z výfuku o 13 % a o u autobusů a nákladních automobilů o 39 %. Částice z brzd automobilu klesnou o 27 %.
Po skandálu Dieselgate zavedla Komise nové zkoušky pro měření emisí na silnici (metoda emisí v reálném provozu) a posílila pravomoci členských států i své vlastní v oblasti dozoru nad trhem, aby vozidla splňovala ekologické parametry podle normy Euro 6.
Pravidla týkající se emisí znečišťujících látek jsou doplňková k pravidlům o emisích CO2. V tomto návrhu byl zohledněn dohodnutý cíl 100% snížení emisí CO2 do roku 2035 u osobních automobilů a dodávek. Normy CO2 pro nákladní automobily a autobusy přezkoumá Komise v nadcházejících měsících.
Další informace
NávrhVyhledat dostupné jazykové verze předchozího odkazu nařízení o schvalování typu motorových vozidel z hlediska jejich emisí a životnosti baterií (Euro 7)
Otázky a odpovědiVyhledat dostupné jazykové verze předchozího odkazu
Informativní přehledVyhledat dostupné jazykové verze předchozího odkazu
Emise v automobilovém průmysluVyhledat dostupné jazykové verze předchozího odkazu
Citát
Nemůžeme akceptovat, že jen v EU-27 je expozice znečištění ovzduší příčinou více než 300 000 předčasných úmrtí ročně. Nová pravidla nám pomohou dýchat čistší vzduch a zlepší ekologičnost a odolnost automobilového průmyslu. Evropská unie se musí držet cíle stanoveného v Zelené dohodě pro Evropu a stát se tím, kdo určuje globální normy.
Margrethe Vestagerová, výkonná místopředsedkyně pro Evropu připravenou na digitální věk - 10/11/2022
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
25.04.2024 Pobřeží Egejského moře - ideální tip na všechny...
24.04.2024 Výsledková sezóna: Jak se daří výrobcům čipů a...
23.04.2024 Podle čeho vybírat plechový zahradní domek?
Okénko investora
Štěpán Křeček, BHS
Petr Lajsek, Purple Trading
Ali Daylami, BITmarkets
Michal Brothánek, AVANT IS
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Evropský průmysl zelené energie má problém: Společnosti se stěhují do USA
Miroslav Novák, AKCENTA
Spotřebitelská inflace v eurozóně odeznívá, pro služby to však úplně neplatí
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Petr Holub, MojeNebankovka
Zuzana Dubová, RekvalifikacniKurzy.cz
Financování vašeho vzdělávání: Přehled možností financování rekvalifikačních kurzů
Iva Grácová, Bezvafinance
Petr Holub, Zoxo Financial s.r.o.
Marek Pokorný, Portu
Tomáš Vrňák, Ušetřeno.cz
Tomáš Kadeřábek, Swiss Life Select
Lukáš Kaňok, Kalkulátor.cz