ŠKODA FELICIA KIT CAR (1995): Evoluce úspěchů na mezinárodní scéně
- Po úspěšném účinkování modelu ŠKODA FAVORIT na tratích světových soutěží převzala v roce 1995 štafetu nová ŠKODA FELICIA
- ŠKODA FELICIA KIT CAR se pravidelně prosazovala i v celkovém pořadí soutěží Mistrovství světa v automobilových soutěžích
- Pod kapotou se postupně objevily čtyřválcové motory o objemu 1,3, 1,5 a 1,6 litru
- ŠKODA FELICIA KIT CAR - nejúspěšnější ŠKODA s pohonem jedné nápravy v Mistrovství světa v automobilových soutěžích
Mladá Boleslav, 19. listopadu 2021 – ŠKODA FELICIA byla v 90. letech pro automobilku z Mladé Boleslavi důležitým modelem nejen v běžném prodeji, ale také v rallye, kde tým ŠKODA MOTORSPORT pro šampionát vozů Formule 2 homologoval plnohodnotný speciál postavený dle pravidel nové kategorie Kit Car.
Na ŠKODA Storyboard je k dispozici velká fotogalerie k tiskové zprávě. K výročí 120 let ŠKODA Motorsport je na ŠKODA Storyboard již nyní k dispozici 32stránková brožura, resp. pestrá škála tiskových zpráv a příběhů, zpravidla doprovázených bohatou fotogalerií.
Po vítězství soutěžního vozu ŠKODA FAVORIT ve Světovém poháru pro vozy tzv. Formule 2 byla očekávání spojená s představením nového soutěžního vozu ŠKODA FELICIA KIT CAR veliká. V devadesátých letech bylo běžné, že soutěžní speciály vycházely ze sériových automobilů a FELICIA nebyla výjimkou, i když na rozdíl od předešlého modelu FAVORIT šlo už o vůz s vyšším stupněm úprav, které umožňovala pravidla nové kategorie Kit Car.
ŠKODA FELICIA KIT CAR měla sériový celý skelet karoserie, ale také střechu, dveře, kapotu či zasklení. Vnější rozměry byly takřka identické jako u sériové verze, širší byly jen blatníky, aby se do nich vešla větší a širší kola. Kromě širších blatníků byly jiné taky nárazníky, ale třeba palubní deska byla opět sériová, byť místo běžných přístrojů měla závodní přístroje značky Stack. Brzdy pocházely od AP Racing a tlumiče dodával Proflex.
Největší změny se odehrály pod kapotou. ŠKODA MOTORSPORT měla v době vývoje modelu ŠKODA FELICIA KIT CAR běžně k dispozici nejen osvědčenou třináctistovku OHV, ale pro tento vůz homologovala i motor s objemem zvětšeným na 1,5 litru. Výkony 136 a 156 koní znějí po pětadvaceti letech úsměvně, šlo však o spolehlivé a lehké agregáty. Vzhledem ke skutečnosti, že konkurenční značky běžně požívaly dvoulitrové čtyřválce, bylo nicméně zřejmé, že mladoboleslavské vozy a jejich posádky budou na tratích světových rallye muset bojovat o to udatněji.
Specialisté z týmu ŠKODA MOTORSPORT dostali z tehdejší techniky maximum. Motor měl kované písty i klikovou hřídel, vícebodové vstřikování paliva OBR, vstřikovací trysky Bosch, škrticí klapky Jenswey, svíčky Champion a automobilka používala i speciální sportovní katalyzátory, které nesnižovaly výkon.
Přední náprava typu McPherson byla plně nastavitelná a jízdními testy se ověřovaly všechny možnosti, které toto řešení nabízelo. Zadní náprava vycházela z užitkového modelu ŠKODA PICK-UP, byla však ještě dodatečně vyztužena.
V roce 1995 se tým ŠKODA MOTORSPORT zúčastnil čtyřiadvaceti soutěží, z toho sedmi v rámci Mistrovství světa. Třetí místo ve Formuli 2 bylo příjemným překvapením, vždyť před ním skončily jen týmy Peugeot a Renault, které měly k dispozici silnější vozy. Ale třetí místo bylo svým způsobem také závazkem, nicméně očekávání bylo v následující sezóně naplněno měrou vrchovatou.
V Mladé Boleslavi si moc dobře uvědomovali, že jestli má vůz svoji třídu vyhrávat pravidelně, bude přece jen nezbytné získat silnější motor. Díky již fungujícímu spojení s koncernem Volkswagen nebyl problém dostat se ke čtyřválci OHC o objemu 1,6 litru vybavenému vícebodovým vstřikováním, který se současně objevil i v sériových vozech s okřídleným šípem.
Volkswagen ovšem tuto jednotku nikdy pro závodění nepoužil, a tak se téměř celý vývoj odehrával v režii týmu ŠKODA MOTORSPORT v Mladé Boleslavi. Litinový čtyřválec dostal kované písty, ojnice i klikovou hřídel, o časování se postarala nová vačka. Výsledný dosažený výkon 174 koní znamenal nárůst hnací síly o osmnáct jednotek oproti lehčí patnáctistovce, velmi rychle se ale ukázalo, že největší výhodou motoru je širší rozsah použitelných otáček, což dokázaly posádky v čele s Pavlem Siberou a Emilem Trinerem nejen docenit, ale také podložit mnoha vynikajícími výkony.
Poprvé se šestnáctistovka představila v Portugalsku a Sibera tam dojel druhý mezi dvoukolkami. V Austrálii s ní vyhrál a to samé pak zopakoval Triner na Novém Zélandu, kde se na věky proslavil příjezdem na cílovou rampu táhlým driftem navzdory tomu, že ŠKODA FELICIA KIT CAR používala pouze pohon předních kol. Největší úspěch ale s autem zajel legendární Stiq Blomqvist na slavné RAC Rallye ve Velké Británii, kde nejenže vyhrál třídu, ale hlavně dojel na třetím místě v celkovém pořadí, což byl nevídaný počin!
Soutěžní vozy ŠKODA FELICIA KIT CAR pravidelně sbíraly vavříny i v domácím mistrovství, již v průběhu roku 1997 je ale v továrním týmu postupně nahradil větší model ŠKODA OCTAVIA KIT CAR, který byl zase předstupněm vůbec prvního soutěžního vozu ŠKODA s pohonem všech kol, ŠKODA OCTAVIA WRC. Vozy FELICIA KIT CAR představovaly špičkové sportovní náčiní a ve startovních listinách rozličných podniků se objevovaly ještě dlouhá léta po skončení tovární kariéry.
Fotografie
Poslední zprávy z rubriky Auto Moto:
Přečtěte si také:
Prezentace
28.03.2024 5 kroků pro pravidelnou údržbu vaší motorové pily
27.03.2024 I elektrická koloběžka musí mít povinné ručení
Okénko investora
Olívia Lacenová, Wonderinterest Trading Ltd.
Revoluce v umělé inteligenci: Nový superčip společnosti Nvidia může změnit svět
Jiří Cimpel, Cimpel & Partneři
Kdy a komu se vyplatí využít DIP (dlouhodobý investiční produkt)
Mgr. Timur Barotov, BHS
Michal Brothánek, AVANT IS
SPILBERK investiční fond SICAV, a.s. se mění k lepšímu aneb Co přinesla Valná hromada
Miroslav Novák, AKCENTA CZ
ČNB pokračuje ve snižování sazeb, proinflačním rizikem slabší koruna
Ali Daylami, BITmarkets
Bitcoin stanovil nové historické maximum – Je už na nákup pozdě?
Petr Lajsek, Purple Trading
Slabá koruna prodraží dovolenou. Kolik si kde letos připlatíme?
Jakub Petruška, Zlaťáky.cz
Okénko finanční rady
Zuzana Klímová, RekvalifikačníKurzy.cz
Sekvoj patří mezi stromové titány: Načerpejte energii v netradičním lesoparku v ČR
Iva Grácová, Bezvafinance
Bankovní turista, nebo věrný klient: Kdo vyhrává ve hře o finanční výhody?
Petr Holub, MojeNebankovka
Tomáš Rosenkranc, Ušetřeno.cz
Snižování úrokové sazby přináší výhodnější podmínky pro refinancování hypotéky
Marek Pokorný, Portu
Japonská centrální banka po 17 letech zvýšila sazby. Co to znamená?
Jan Béreš, Kalkulátor.cz
Jiří Sýkora, Swiss Life Select
Swiss Life Hypoindex březen 2024: Hypoteční sazby stagnují. Další zlevnění hypoték přijde na jaře