Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Škoda přestane vyrábět kultovní auto českého chataře a chalupáře. Fabia kombi skončí kvůli prostoru pro elektroauta

Škoda přestane vyrábět kultovní auto českého chataře a chalupáře. Fabia kombi skončí kvůli prostoru pro elektroauta

24.08.2021 12:35, aktualizováno: 24.8. 12:48
Autor: ČTK

Aktualizováno

Automobilka Škoda Auto přestane vyrábět model Fabia ve variantě kombi. Důvodem  jsou přísné emisní limity, kvůli kterým musí vyrábět více elektromobilů. Firma to dnes oznámila v dopise zaměstnancům, který má ČTK k dispozici. Kdy se přestane Fabia kombi vyrábět, není zřejmé. Další podrobnosti se ČTK snaží zjistit.

Kompaktní model Fabia patří k nejoblíbenějším a zároveň klíčovým modelům automobilky Škoda. Představen byl v září 1999 a dosud bylo těchto vozů vyrobeno přes 4,5 milionu, z toho asi dvě pětiny ve verzi kombi. Existuje ve čtvrté generaci, kterou firma začala ve svém mladoboleslavské závodě vyrábět letos v červenci.

Fabia po modelech Felicia a Octavia znamenala v září 1999 na frankfurtském autosalonu třetí novinku mladoboleslavské automobilky uvedenou do výroby od dubna 1991, kdy se Škoda stala součástí německého automobilového koncernu Volkswagen. Fabia byla rovněž prvním vozem postaveným na nově vyvinuté koncernové platformě A04, sdílené společně s automobily VW Polo, Seat Ibiza a Audi A2. Zatímco felicia byla spíše evolucí předchozí Škody Favorit, její nástupkyně fabia, pojmenována podle první manželky byzantského císaře Herakleia, byla díky svým moderním tvarům i použité technice zbrusu novým automobilem.

Autorem designu přes 3,9 metru dlouhého pětidvéřového hatchbacku vyvážených tvarů byl Brazilec Raul Pires, který pracoval v týmu pod vedením belgického designera Dirka van Braeckela. Výroba fabie odstartovala v prosinci 1999. V době zahájení prodeje byla nejlevnější variantou fabie verze s motorem o objemu 1,4 litru a výkonu 50 kW za 314.900 korun. Průměrná mzda tehdy v ČR činila zhruba 12.500 korun. Později přibyla levnější varianta s motorem o objemu 1,0 litru a výkonu 37 kW za cenu 250.000 korun. Nejlépe vybavené fabie s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 85 kW nebo 1,9 TDI pak přišly téměř na půl milionu korun.

Fabia získala několik zahraničních novinářských ocenění a vedla si dobře i při bezpečnostních testech organizace Euro NCAP, kde získala čtyři hvězdičky z pěti možných a umístila se na druhém místě za Toyotou Yaris.

Na podzim 2000 přibyla praktická varianta kombi, která měla zavazadlový prostor o objemu 426 litrů, na jaře následujícího roku byla představena verze sedan, která se však na trhu příliš neprosadila a později skončila bez náhrady. Milovníkům sportovnější jízdy byl od roku 2003 nabízen model RS, pod jehož kapotou byl netypicky turbodieselový motor o objemu 1,9 litru a výkonu 96 kW. V rámci první generace vozu, které bylo celkem vyrobeno 1,8 milionu kusů (z toho asi 660.000 kombi), se také po čtyři roky vyráběla užitková verze Fabia Praktik.

Druhou generaci automobilka představila v březnu 2007 na ženevském autosalonu. Karoserie vozu byla až po sloupek předního skla shodná s malým MPV Roomster. Kritici označovali design této generace fabie za disproporční, neboť auto z určitých úhlů působilo příliš úzkým a vysokým dojmem. Zvětšila se však vnitřní prostornost a vylepšena byla i výbava auta. O dva roky později byla na trh uvedena verze Scout s ochrannými kryty na bocích karoserie. Druhé generace fabie se za sedm let vyrobilo 1,7 milionu kusů (z toho zhruba 510.000 kombi).

Pod vzhledem třetí generace, která se začala vyrábět na podzim 2014, se podepsal tehdejší šéfdesignér značky Škoda, Slovák Jozef Kabaň. Zvolil ostřejší hrany karoserie, které vozu dodaly sportovnější proporce. O čtyři roky později následoval facelift a pod kapotou se objevily výhradně zážehové tříválcové motory s litrovým objemem a výkonem od 60 do 110 koní. Této generace fabie se prodalo přes milion vozů (z toho přes 380.000 kombi).

Čtvrtá generace modelu Fabia vychází poprvé z modulární platformy MQB-A0 koncernu Volkswagen. Se svou délkou 4108 milimetrů překonává nová generace modelu poprvé hranici čtyř metrů a nabízí při šířce 1780 milimetrů více místa než její předchůdkyně. Objem zavazadlového prostoru se u novinky zvýšil o 50 litrů na 380 litrů.

Fabia dvakrát získala titul Auto roku v ČR, nejprve ve své první generaci ve verzi kombi (2001) a poté ve své třetí generaci (2015). Úspěchy slavila také v motoristickém sportu, od roku 2016 čtyřikrát za sebou ovládla kategorii WRC 2.

Nejprodávanější škodovkou a zároveň dlouhodobě nejprodávanějším automobilem na českém trhu je model Octavia. Fabia je na druhém místě, loni se v ČR prodalo 15.969 fabií, což znamená meziroční pokles o 21 procent.

O tom, že čtvrtá generace modelu Fabia bude již nabízena pouze jako hatchback a nynější varianta kombi skončí, se dlouho spekulovalo. Řada automobilek verze kombi v segmentu malých vozů nahradila žádanějšími crossovery, které kombinují výhody SUV, jakými jsou vyšší světlá výška nebo zvýšená pozice sedadel, s agilitou kompaktního vozu. Škoda má pro evropský trh v nabídce městský crossover Kamiq a tři další modely kategorie SUV – Karoq, Kodiaq a nejnověji čistě elektrické SUV Enyaq iV.

Škoda Auto loni dodala celosvětově přes milion aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39.000 lidí, z toho v ČR skoro 34.000.

 

Čtěte více:

Čísla z Volkswagenu: Provozní zisk ve čtvrtletí na pětinásobku. Škoda Auto ho zvedla skoro o polovinu
06.05.2021 8:42
Německý automobilový koncern Volkswagen v prvním čtvrtletí více než zp...

Váš názor
  •  
    24.08.2021 14:08

    Jel jsem v litrové fabii a ono se to nechtělo ani rozjet. Tak jsem zastavil a ono to zdechlo úplně:-) Rikam si co s tím?? Za mnou kolona a pán za mnou říká, že to má nějaký autostop, že musím šlápnout na spojku:-) Proti tomu je malé městské elektrické citigo formule se slušným odpichem, kde každému autu z křižovatky ukáže záda a hlavně nikdy nezdechne při zastavení:-)
    štíreček
    • ekoterorista o))
      24.08.2021 16:09

      Kámo, tak že se star systém už dostal i do Hodonína? o)) trvalo to sotva 15 let...je k ničemu. Na Volvu ho vypínám. Opatruj se
      Velkamedvědice
      • Re: ekoterorista o))
        24.08.2021 21:53

        No to jo, ale když v tom sedíš poprvé, tak to nečekáš. Vezl jsem to sousedovi ze servisu a kupodivu ho za rok prodal ještě dráž, protože ceny těch malých prdítek vzrostly.
        štíreček
  • vy si ty elektroauta nakonec radi koupite
    24.08.2021 13:16

    nic jineho vam ani nezbyde
    waits
  •  
    24.08.2021 13:07

    Do docela velkého Kamiq se montuje již jen “litrový tří - válec”. Octávia s max 1.6 benzín. Kde jsou doby, kdy Superb měl standardně 2.5 TDI. Snad jediné automobilky, co ještě vyvíjí spalovací motory jsou BMW a MB. Ty se i chlubí, že mají nové výkonnější motory o objemu nad 2L. Zatímco VW se chlubí, že docílil snížení váhy u nových motorů o 50kg tím, že je tam více plastů, méně válců a malý objem. Subaru v 2019 zastavil v USA výrobu Outback s 3.6R. Tento 6ti válec se drží ve velkých cenách, je po něm hlad. Zajímavé je, že ty zatracené objemnější motory mají stejnou, nebo jen o málo vyšší spotřebu než kdejaký 1.6 chrchloň tříválec. Ono totiž, tady stejně jako i jinde (?) platí, že objem ničím nenahradíš!
    Čert
Aktuální komentáře
25.04.2024
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí
10:18JTPEG Croatia Financing I, a.s.: Zveřejnění Roční finanční zprávy emitenta za rok 2023
10:12MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace
9:34Komerční banka, a.s.: Oznámení o přijatých usneseních na VH KB konané dne 24.4.2024
9:02Rozbřesk: Dnes se ukáže, jak Evropě Amerika utíká
8:52Moneta oznámila výsledky, Meta Platforms utratí o miliardu více na AI a futures jsou smíšené  
7:37Moneta dosáhla zisku 1,3 miliardy korun a je na dobré cestě doručit celoroční cíl
6:09Asijské akcie v éře dividend podle Fidelity
24.04.2024
21:44Preview výsledků Moneta Money Bank za první čtvrtletí 2024  
17:47Jaké výnosy dluhopisů by dolehly na akcie?
17:34Růst výnosů stupňuje důraz na dobré firemní výsledky. Na slábnoucím jenu roste napětí  
16:34Valná hromada akcionářů Komerční banky schválila hrubou dividendu 82,66 Kč na akcii
14:57Komentář analytika: AT&T překonává odhady zisku díky nárůstu počtu předplatitelů bezdrátového připojení  
14:30Boeing už nejde na přistání. Propad tržeb brzdí a krize kolem 737 MAX polevuje
13:34Technická analýza Netflix: Morning Star formace může odhalovat návrat k růstu  
13:043M FUND MSI SICAV a.s: Výroční finanční zpráva za rok 2023
12:58SAB Finance a.s.: Oznámení o výplatě podílu na zisku

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.